Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dil, gösterge, anlam ve tasarım arayüzünde göstergebilim kuramları hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olurlar. 2) Tasarımları göstergebilim yaklaşımları eşliğinde analiz etme becerisi kazanırlar. 3) Kendi tasarım süreçlerinde anlam üretiminin değerini ve çözümlemenin rolünü derinlikli kavrayıp, tasarımlarını göstergebilim kavramlarıyla değerlendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Gösterge bilimin doğuşu, tarihsel gelişim süreci, teorisi, gösterge bilimsel analiz konuları işlenerek, göstergebilimin teorik altyapısı oluşturulur. Dersin sonunda öğrenciler, gösterge bilimsel yöntem ve analizi hem teorik hem de pratik uygulamalarında kullanabilir hale gelir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dil, Kültür, İletişim, Anlatı ve Tür, Yazılı Türler ve Metinler, Görsel Metinler ve Türler
2. Hafta
Dil, kültür, zihin, dil, metin, Yapısalcılık, Claude Levi-Strauss: Mit
3. Hafta
Anlamlandırma (Semiosis), Charles W.Morris : Semantik, Sentaks, Pragmatik, Kod, Uzlaşım ve Bağlam
4. Hafta
Ferdinand de Sausssure: Yapısal Dilbilim, Gösterge: gösteren gösterilen
5. Hafta
Roland Barthes: Paradigma+ sentegma, Yananlam düzanlam, mit, Eğretileme, Düzdeğişmece
6. Hafta
R. Barthes: Başat Mit/Karşı mit
7. Hafta
Roland Barthes: Yazarsıl metinler, okurcul metinler, Studium&punctum
8. Hafta
Louis Hjemslev: anlatım ve içerik, Anlatımın biçimi ve anlatımın tözü, İçeriğin biçimi ve İçeriğin tözü
9. Hafta
Charles Sanders Peirce: İkon, İndeks, simge
10. Hafta
Umberto Eco: Yazar, Okur, Yapıt, Yorum, Aşırı Yorum, Açık yapıt
11. Hafta
Mikhail Bakhtin: Metinlerarasılık
12. Hafta
Juri Lotman :Semiosfer
13. Hafta
Christian Metz: Sinema Göstergebilimi
14. Hafta
Jacques Lacan: Dil ve bilinçdışı, Psikanaliz
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BAHKTIN, Mikhail. 1981. The dialogic imagination: four essays. Austin: University of Texas Press. BARTHES, Roland, 1987. Yazı nedir? İstanbul: Hil Yayıları BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat ,Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. BERGER, ARTHUR ASA,1999. Signs in Contemporary Culture: An introduction to semiotics. Wisconsin: Sheffield Publishing Company. DERRIDA, Jacques.1997.Of Grammatology. Baltimore: The Johns Hopkins University Pres ECO, Umberto. 1979. A theory of semiotics. Bloomington: Indiana University Press. ECO, Umberto, 1989. The Open Work. London: Hutchinson Radius ECO, Umberto, 1991. Alımlama Göstergebilimi. Istanbul: Düzlem ECO, Umberto. 1995. Chaosmos. The return of the middle ages. States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der.Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press. FISKE, John.1996. İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. GÖKTÜRK, Aksit 1997. Okuma Uğrası: Yazın Metninin Kavranışında Okur, Metin, Yazar. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları. GÖKTÜRK, Aksit, 2002. Sözün Ötesi. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları. KARASU, Bilge. 2011. İmbilim Ders Notları. Ankara: Bilgesu Yayıncılık. KRISTEVA, Julia. Strangers to Ourselves: The hope of the Singular. The States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der. Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press. METZ, Christian. 2012. Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. İstanbul: Hayalperest Yayınları. RICOEUR, Paul.1995. The creativity of language, The States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der.Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press. SARUP, Madan. 2004. Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Sunum,Eğitim-Uygulama,Proje,Örnek Olay İncelemesi,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
3
50
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ