Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
GÖSTERGEBİLİM İTA230 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dil, gösterge, anlam ve tasarım arayüzünde göstergebilim kuramları hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olurlar.
2) Tasarımları göstergebilim yaklaşımları eşliğinde analiz etme becerisi kazanırlar.
3) Kendi tasarım süreçlerinde anlam üretiminin değerini ve çözümlemenin rolünü derinlikli kavrayıp, tasarımlarını göstergebilim kavramlarıyla değerlendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIGösterge bilimin doğuşu, tarihsel gelişim süreci, teorisi, gösterge bilimsel analiz konuları işlenerek, göstergebilimin teorik altyapısı oluşturulur. Dersin sonunda öğrenciler, gösterge bilimsel yöntem ve analizi hem teorik hem de pratik uygulamalarında kullanabilir hale gelir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dil, Kültür, İletişim, Anlatı ve Tür, Yazılı Türler ve Metinler, Görsel Metinler ve Türler
2. Hafta Dil, kültür, zihin, dil, metin, Yapısalcılık, Claude Levi-Strauss: Mit
3. Hafta Anlamlandırma (Semiosis), Charles W.Morris : Semantik, Sentaks, Pragmatik, Kod, Uzlaşım ve Bağlam
4. Hafta Ferdinand de Sausssure: Yapısal Dilbilim, Gösterge: gösteren gösterilen
5. Hafta Roland Barthes: Paradigma+ sentegma, Yananlam düzanlam, mit, Eğretileme, Düzdeğişmece
6. Hafta R. Barthes: Başat Mit/Karşı mit
7. Hafta Roland Barthes: Yazarsıl metinler, okurcul metinler, Studium&punctum
8. Hafta Louis Hjemslev: anlatım ve içerik, Anlatımın biçimi ve anlatımın tözü, İçeriğin biçimi ve İçeriğin tözü
9. Hafta Charles Sanders Peirce: İkon, İndeks, simge
10. Hafta Umberto Eco: Yazar, Okur, Yapıt, Yorum, Aşırı Yorum, Açık yapıt
11. Hafta Mikhail Bakhtin: Metinlerarasılık
12. Hafta Juri Lotman :Semiosfer
13. Hafta Christian Metz: Sinema Göstergebilimi
14. Hafta Jacques Lacan: Dil ve bilinçdışı, Psikanaliz
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBAHKTIN, Mikhail. 1981. The dialogic imagination: four essays. Austin: University of Texas Press.
BARTHES, Roland, 1987. Yazı nedir? İstanbul: Hil Yayıları
BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat ,Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
BERGER, ARTHUR ASA,1999. Signs in Contemporary Culture: An introduction to semiotics. Wisconsin: Sheffield Publishing Company.
DERRIDA, Jacques.1997.Of Grammatology. Baltimore: The Johns Hopkins University Pres
ECO, Umberto. 1979. A theory of semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
ECO, Umberto, 1989. The Open Work. London: Hutchinson Radius
ECO, Umberto, 1991. Alımlama Göstergebilimi. Istanbul: Düzlem
ECO, Umberto. 1995. Chaosmos. The return of the middle ages. States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der.Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press.
FISKE, John.1996. İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
GÖKTÜRK, Aksit 1997. Okuma Uğrası: Yazın Metninin Kavranışında Okur, Metin, Yazar. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
GÖKTÜRK, Aksit, 2002. Sözün Ötesi. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
KARASU, Bilge. 2011. İmbilim Ders Notları. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
KRISTEVA, Julia. Strangers to Ourselves: The hope of the Singular. The States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der. Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press.
METZ, Christian. 2012. Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
RICOEUR, Paul.1995. The creativity of language, The States of Mind, Dialogues with contemporary thinkers on the European Mind içinde (der.Richard Kearney). Manchester: Manchester University Press.
SARUP, Madan. 2004. Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Sunum,Eğitim-Uygulama,Proje,Örnek Olay İncelemesi,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev350
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık16060
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık15050
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Toplam İş Yükü156
Toplam İş Yükü / 305,2
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X  
P7    X   X
P8  X     X
P9  X   X  
P10    X   X
P11  X     X
P12  X   X  
P13    X   X
P14  X   X  
P15    X   X
P16    X   X
P17  X   X   X
P18  X   X   X
P19  X   X  
P20    X   X
P21  X     X
P22  X   X  
P23    X   X
P24  X     X
P25  X   X