Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tüketim toplumu ile ilgili sistematik bir anlayış kazanır. 2) Ekonomi, kültür ve teknolojinin tüketim, beğeni ve yaşam tarzları ile ilgili karşılıklı rolünü analiz eder. 3) Çağdaş tüketimin sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunlara çözüm önerisi getirme becerisine sahip olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, ekonomik, sosyal ve kültürel dinamiklerin önemli bir parçası olarak ulusötesi bir ağ haline gelen üretim ve tüketim süreçlerine odaklanmaktadır. Ders, tüketicinin dönüşümünün sürekliliğindeki dinamikleri ve üretim ve tüketim kalıplarındaki değişiklikleri incelemektedir. Bu nedenle, tüketim kültürünün yaşam tarzlarına yansıması, yeni kimlik tasarımları oluşturması ve bireylerin kendilerini algılama ve tanımlamalarına etkisini teorik yaklaşımlarla tüketim pratiği ilişkisi içinde değerlendirilmektedir. Başka bir deyişle, ders, tüketim, metalaşma, sosyal ve kültürel kimliğin inşası teorilerini günlük yaşam bağlamında ele almaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Neden bir şeyler istiyoruz?
2. Hafta
Neden sahip olmak istiyoruz?
3. Hafta
Üretim ve tüketimin tarihsel arka planı
4. Hafta
Müşteri ve tüketici arasındaki fark nedir?
5. Hafta
Kültür endüstrisi ve tüketimi
6. Hafta
Tüketimin uluslararasılaşması, küreselleşmesi ve ulusötesileşmesi
7. Hafta
Nesnelerin farklı bağlamlardaki önemini ve değerini nasıl belirleriz?
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kültürel mallar insan ihtiyaçlarını tamamen karşılıyor mu?
10. Hafta
Beğeni nedir?
11. Hafta
Tat nedir? Ne arzuluyoruz?
12. Hafta
Neden tasarruf ediyoruz? Neden tasarruf etmek için harcıyoruz?
13. Hafta
Yaşam Tarzları ve Kimlik Bireysel, politik ve zamanmekansalkimliklerin yaratılmasında tüketim nasıl bir rol oynar?
14. Hafta
İletişim, reklam ve halkla ilişkiler açısından tüketimin değerlendirilmesi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
ADORNO, Theodor W., 1991. The culture industry : selected essays on mass culture London: Routledge APPADURAI, Arjun, 1988. The social life of things : commodities in cultural perspective. Cambridge:Cambridge University Press. BALİ, N.Rıfat.2002. Tarz-ı Hayattan Life Style'a: Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar,Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları. BOCOCK, Robert. 1997. Tüketim (Çev. İrem Kutluk). Ankara: Dost Yayınları. BOURDIEU, Pierre, 2000. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (Trans. Richard Nice). Cambridge: Harvard University Press. CHANEY, David, 1999. Yaşam Tarzları (Çev. İrem Kutluk). Ankara: Dost Yayınları. DEBORD, Guy. 1996. Gösteri Toplumu (Çev: A. Ekmekçi-O.Taşkent). İstanbul: Ayrıntı.Yayınları DE CERTAU, Michel. 1984. Practice of Everydaylife (trans.Steven Rendall). Berkeley: University of California Press. DOUGLAS, Mary& Baron ISHERWOOD.1999. Tüketimin Antropolojisi (Erden Attila Aytekin). Ankara: Dost Yayınları. GÜRBİLEK Nurdan. 1992. Vitrinde Yaşamak. İstanbul. Metis Yayınları. HORKHEIMER Max & Theodor ADORNO. 1995. Aydınlanmanın Diyalektiği II (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. LEFEBVRE, Henri,1998. Modern Dünyada Gündelik Hayat (çev. Işın Gürbüz). İstanbul: Metis Yayınları. RITZER, George. 2000. Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme (Çev. Şen Süer Kaya ) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. RITZER, George.2000. Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek (Çev. Şen Süer Kaya). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
40
40
Toplam İş Yükü
151
Toplam İş Yükü / 30
5,03
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ