Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Uluslararası, küresel ve ulusötesi iletişimdeki temel kavramları ve yaklaşımları öğrenir. 2) Teorik çerçeve ışığında medyanın ekonomik ve teknolojik yakınsaması hakkında sistematik bir anlayış kazanır. 3) Müzik, film reklamcılığı ve halkla ilişkiler sektörlerini içeren çağdaş medya endüstrisinin sorunlarını eleştirel bir bakış açısıyla inceler, analiz eder ve bunlara çözüm önerme becerisine sahip olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Aracılı iletişim (telekomünikasyon, veri iletişimi ve kitle iletişimi) teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan yöndeşme süreci, aracılı iletişime, erişim ve kontrol konusunda uluslararası iletişim düzeyinde yeni bir panaroma sunmaktadır. Ders, bu bakış açısıyla kültür, teknoloji ve ekonominin oynadığı rol hakkında bir farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Uluslararası iletişim, uluslararasılaşma ve ulusötesileşme süreçleri ve uluslararası iletişim üzerine çeşitli konular ve tartışmalar değerlendirilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanımlar, uluslararası iletişimin kapsamı, Ağ toplumu
2. Hafta
Bilgi ve iletişim teknolojisi geçmişi (Yeni) Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Bilgi Karayolları
3. Hafta
Bilgi ve İletişim Teknolojileri ve ekonomi: Medya Endüstrisi, liberal ekonomi politikaları, özelleştirme
4. Hafta
Oligopolizasyon, doğal tekeller, yeniden düzenleme, yatay ve dikey yoğunlaşma
5. Hafta
Uluslararası İletişim Yaklaşımları
6. Hafta
Bilgi toplumu ve ağ toplumu üzerine güncel tartışmalar. Bilgi trafiğinde neler değişiyor?
7. Hafta
Uluslararası örgütler, demokrasi, ulusal egemenlik, tele-demokrasi, bürokrasi ve infokrasi
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Uluslararası iletişim siyasetinde dönüşüm Medya İmparatorlukları, Uluslararası Televizyon
10. Hafta
Uluslararası film ve müzik endüstrisi: yapı, sahiplik ve kontrol
11. Hafta
Uluslararası reklamcılık ve PR ajansları ve yerel ajanslarla etkileşim dinamikleri
12. Hafta
Ulusötesi, kültürel emperyalizm, homojenleştirme
13. Hafta
Uluslararası iletişim şeması ve Türkiye
14. Hafta
Küresel iletişimin reklamcılık ve halkla ilişkiler filmi ve dijital oyun endüstrileri ile ilgili olarak değerlendirilmesi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BARKER, Chris 1999. From Television, Globalization and Cultural Identities. Buckingham and Philadelphia: Open University Press. FEATHERSTONE, Mike(ed.). 1997 Global Culture. London: SAGE Publications. HALL, Stuart. 1998 Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etniklik. (Çev. Hakan Tuncel) Kültür Küreselleşme ve Dünya Sistemi (Der. Anthony King.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. HAMELINK, Cees.1994. From Trends in World Communication: On Disempowerment and Self-Empowerment. Penang, Malaysia: Third World Network. MORLEY, David ve Kevin ROBINS, 1995. Kimlik Mekanları, Küresel Medya Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar (Çev. Emrehan Zeybekoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. MOSCO, Vincent and WASKO, Janet (ed.) 1998. The Political Economy of Information. USA: Wisconsin University Press. MOWLANA, Hamid 1986.Global Information and World Communciation: New Frontiers in International Communication. New York: Longman. MOWLANA, Hamid. 1996. From Global Communication in Transition: The End of Diversity? Thousand Oaks, CA: Sage. MUHAMMADI, Ali, 1997.International Communication and Globalization . London. Sage Publication. SALMON Trevor 2000.Issues in International Relations. New York: Routledge TAYLOR, Philip,M.1995. Global Communications, International Affairs and The Media Since 1945. NewYork: Routledge. TOMLINSON, John 1999. Kültürel Emperyalizm (Çev. Emrehan Zeybekoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. TOMLINSON, John . 1999. Globalization and Culture.Cambridge: Polity Press. Van DIJK, Jan, 1999.The Network Society (Trans. Leontine Spoorenberg). London. Sage Publication
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Proje
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ