Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yazılı ve sözlü dil becerilerini geliştirir 2) Bilimsel ve sanatsal metin türlerini karşılaştırır, analiz eder ve sınıflandırır 3) Yazma yöntem ve tekniklerini uygular
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
yok
DERS TANIMI
Yazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1- Tanışma- Ders İzlencesinin dağıtılması
2. Hafta
2- Dil Nedir? Dil ile zaman, insan ve kültür ilişkisi- Etkinlik: Dil-zaman-insan-kültür kavramlarının her biriyle ilgili üçer sözcük bulup, bunların kullanılacağı ?dil? konulu bir kompozisyon yazmak.
3. Hafta
3- Dil Ve Anlatım Yanlışları: Bitişik ve ayrı yazılan sözcükler, -de/-da ve ?ki eklerinin yazımı, -noktalama işaretleri- Etkinlik: Verilen metindeki yazım ve noktalama hatalarını bulmak
4. Hafta
4- Metin Nedir? -metin olma koşulları (tutarlılık, bağlaşıklık, amaçlılık, durumsallık, bilgesellik) -metinlerarası ilişkiler -metin türleri
5. Hafta
5- Anlatım teknikleri- Düşünceyi geliştirme yolları: Betimleme-öyküleme-tartışma-tanık gösterme-karşılaştırma vb.
6. Hafta
6- Bilgilendirici Yazılar-Resmi Yazılar:Dilekçe-rapor-tutanak-haber-ilan-mektup,Resmi yazı ve dilekçelerde kullanılan dil Etkinlik: Öğrencileri ilgilendiren bir konuda dilekçe yazmak
7. Hafta
7- Fıkra-Deneme-Eleştiri-Makale: Etkinlik: Bir köşe yazarı seçip, onun yazısına cevap yazmak. Serbest temalı bir deneme yazmak
8. Hafta
8- ----------------VİZE--------------
9. Hafta
9- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
10. Hafta
10- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
11. Hafta
11- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
12. Hafta
12- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
13. Hafta
13- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
14. Hafta
14- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu, Türkçe Sözlük (2 cilt), TDK Yayınları Üniversiteler İçin Türk Dili Ders Kitabı (Komisyon) Başkent Üniv. Yayını Aktaş, Şerif-Osman Gündüz, (2003). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yay., Ankara. Pascal-Picq-Jean Louis Dessalles-Bernard Victorri, (2018), Dilin Kökenleri, (çev. Atakan Altınörs), İst: Bilge Kültür Sanat yay.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Soru-Cevap,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Makale Sunuşu
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
10
10
Uygulama
7
1
7
Toplam İş Yükü
117
Toplam İş Yükü / 30
3,9
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ