Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRK DİLİ I TRD101 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Fatma Özlem Bay Gülveren
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Yazılı ve sözlü dil becerilerini geliştirir
2) Bilimsel ve sanatsal metin türlerini karşılaştırır, analiz eder ve sınıflandırır
3) Yazma yöntem ve tekniklerini uygular
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERyok
DERS TANIMIYazı dili ve özellikleri; yazım ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları); metin yapısı (metnin yapısal özellikleri, giriş-gelişme-sonuç bölümleri); metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin yazma; öyküleyici metin yazma; betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1- Tanışma- Ders İzlencesinin dağıtılması
2. Hafta 2- Dil Nedir? Dil ile zaman, insan ve kültür ilişkisi- Etkinlik: Dil-zaman-insan-kültür kavramlarının her biriyle ilgili üçer sözcük bulup, bunların kullanılacağı ?dil? konulu bir kompozisyon yazmak.
3. Hafta 3- Dil Ve Anlatım Yanlışları: Bitişik ve ayrı yazılan sözcükler, -de/-da ve ?ki eklerinin yazımı, -noktalama işaretleri- Etkinlik: Verilen metindeki yazım ve noktalama hatalarını bulmak
4. Hafta 4- Metin Nedir? -metin olma koşulları (tutarlılık, bağlaşıklık, amaçlılık, durumsallık, bilgesellik) -metinlerarası ilişkiler -metin türleri
5. Hafta 5- Anlatım teknikleri- Düşünceyi geliştirme yolları: Betimleme-öyküleme-tartışma-tanık gösterme-karşılaştırma vb.
6. Hafta 6- Bilgilendirici Yazılar-Resmi Yazılar:Dilekçe-rapor-tutanak-haber-ilan-mektup,Resmi yazı ve dilekçelerde kullanılan dil Etkinlik: Öğrencileri ilgilendiren bir konuda dilekçe yazmak
7. Hafta 7- Fıkra-Deneme-Eleştiri-Makale: Etkinlik: Bir köşe yazarı seçip, onun yazısına cevap yazmak. Serbest temalı bir deneme yazmak
8. Hafta 8- ----------------VİZE--------------
9. Hafta 9- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
10. Hafta 10- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
11. Hafta 11- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
12. Hafta 12- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
13. Hafta 13- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
14. Hafta 14- Yazılı ve sözlü dil kullanımını örnekleyen öğrenci sunumları-(içerik ve dil-anlatım açısından değerlendirme)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARTürk Dil Kurumu İmla Kılavuzu,
Türkçe Sözlük (2 cilt), TDK Yayınları
Üniversiteler İçin Türk Dili Ders Kitabı (Komisyon) Başkent Üniv. Yayını
Aktaş, Şerif-Osman Gündüz, (2003). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yay., Ankara.
Pascal-Picq-Jean Louis Dessalles-Bernard Victorri, (2018), Dilin Kökenleri, (çev. Atakan Altınörs), İst: Bilge Kültür Sanat yay.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Soru-Cevap,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Makale Sunuşu120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14114
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)11010
Uygulama717
Toplam İş Yükü117
Toplam İş Yükü / 303,9
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2     
P3     
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6     
P7  X   X   X
P8     
P9     
P10  X     X