Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sözlükleri türlerine göre ayırır 2) Sözcükleri sıklıklarına göre dizer 3) Yaşayan ve ölen sözcükleri tanır 4) Yerli ve alıntı sözcükleri ayırır 5) Deyimleri ve kalıp sözleri tanımlar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ
OSMANLI TÜRKÇESİ 1
OSMANLI TÜRKÇESİ 2
DERS TANIMI
Sözcükbilimin temel kavramları, sözlükbilimin genel mahiyeti ve Türkçe sözlüklerin özelliklerinin işlendiği bir derstir. sözcükbilim içindeki yeri oluşturmaktadır. Daha sonra, elektronik sözlükler, metin bütünceleri tanıklı dizinleyiciler (concordance), etiketleyiciler (parser, targer) gibi çeşitli çözümleme araçları tanıtılarak sözcükbilimin bilgi edinme yolları ele alınır. Bundan sonra, okul sözlüklerinde sözvarlığının düzenlenişi, bir madde başında bulunması gereken bilgiler örneklerle ele alınır. Bu dersin amacı öğrencilerin sözlükbilimin temel ilkelerini öğretmek, sözlükleri eleştirel biçimde inceleyebilmelerini, sözlüklerdeki eksiklik, yanlışlık ve tutarsızlıkları belirleyebilmelerini sağlamak; sözlük maddesi oluşturma ve sözlüksel bilgilere erişim yollarını kavramlarını sağlamaktır.
Sözcük türlerinin incelenmesi, sözcüklerin türlerine ve alfabetik sıraya göre dizilmesi,
4. Hafta
Çeşitli dillerin söz varlıklarının karşılaştırılması
5. Hafta
Dünya tarihinde yazılmış önemli sözlüklerin tanıtılması
6. Hafta
Türkçe yazılmış sözlüklerin tanıtılması
7. Hafta
Türkçe yazılmış sözlükler ile diğer dillerde yazılmış sözlüklerin karşılaştırılması
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtımları üzerine sunumlar
10. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtımları üzerine sunumlar
11. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtımları üzerine sunumlar
12. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtılması üzerine sunumlar
13. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtımları üzerine sunumlar
14. Hafta
Önemli Sözlüklerin tanıtımları üzerine sunumlar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akalın, Ş.H. (2010a). Sözlüğün Tarihi, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 699, 268-279. Akalın, Ş. H. (2010b). Sözcük Bilimi ve Sözlükçülük, Türk Dili, 698, 162-169. Akalın, Ş. H. (2017). Geçmişten Geleceğe Türk Sözlükçülüğü. Elginkan Vakfı 3. Türk Dili ve Edebiyatı Kurultayı: 19-21 Nisan 2017, İstanbul. Geçmişten Bugüne Türk Sözlükçülüğünden Bir Kesit: Türkiye Türkçesi Sözlükleri Sergisi Kılavuz Kitabı. Ankara. Aksan, D. (2015). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim (C. III). Ankara: TDK Yayınları. Argunşah,M, Güner,G. (2015). Codex Cumanicus. İstanbul: Kesit Yayınları Aslan, E.(2017). Sözlükbilimsel İnceleme Yöntemi: Eser-i Şevket Örneği, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12/30, 35-70 Baskın, S.(2014). Türkiye ve Dünyada Sözlük Bilimi: Tanımı, Kapsamı ve Diğer Bilimlerle İlişkisi, International Journal of Language Academy, 2/4, 445-457. Baskın, S. (2016). Güncel Türkçe Sözlük Kullanıcı Dostu mu?, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11/10, 59-88. Bergenholtz, H. (2014). Sözlük Nedir?. (Çev. Ezgi Corga Aslan). Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 10, 7-21. Bingöl, Z. (2006). Sözlük ve Sözlükçülük Üzerine Bir Araştırma. Akademik Bakış Dergisi, S 9, s. 197-207.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sunum,Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
12
12
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ