Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DİLBİLİMİ TRK305 Beşinci Yarıyıl (Güz) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dilbilim hakkında bilgi sahibi olup dilbilimin temel kavramlarını tanır.
2) Dilbilim çalışma alanlarını kavrar.
3) Dilbilim akımlarını konusunda genel bilgi sahibi olur.
4) Dilbilimin tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bigiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış(İlk Çağ'da dil çalışmaları, Orta Çağ'da dil çalışmaları); 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı (Cenevre Dil bilim Okulu). Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları; Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği (Andre Martinet), Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil BilgisiKuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyleilişkilendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş
2. Hafta Dil ve Dilbilim temel kavramlar
3. Hafta Dil ve Dilbilim temel kavramlar
4. Hafta Dilbilim Kuramları
5. Hafta Dilbilim Kuramları
6. Hafta Dil Edinimi
7. Hafta Dil Edinimi
8. Hafta Arasınav
9. Hafta İkinci Dil Edinimi
10. Hafta Edimbilim
11. Hafta Toplumdilbilim
12. Hafta Söylem ve Derlem çalışmaları
13. Hafta Dilbilim Okumaları
14. Hafta Dilbilim Okumaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, D. (1968). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK.
Aydın, M. (2007). Dilbilim El Kitabı, İstanbul: 3F.
Gemalmaz, E.(2010). Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yayıncılık, Ankara.
Kıran, Z., Kıran, A. (2001). Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları.
Lyons, J. (1983). Kuramsal Dilbilime Giriş. Ankara: TDK.
Perrot, J. (2006). Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları.
Üçok, N.( 2004). Genel Dilbilim, Multılıngual, İstanbul.
Vardar, B. vd. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi- Kuramcılardan Seçmeler- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multılıngual, İstanbul.
Vardar, B. (2002). Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Devam15
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati12224
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11212
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2         
P3         
P4         
P5         
P6         
P7         
P8         
P9         
P10  X   X   X   X   X