Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkiye ve dünyada okuma kültürü üzerine görüş oluşturabilir. 2) Okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak tanımlayabilir. 3) Okuma anlama konusundaki kuramları uygulamaya geçirebilir. 4) Okuma stratejileri, yöntem ve tekniklerini uygular. 5) Okuma eğitimi ders içerikleri (eğitim durumları) tasarlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Okuma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); okumanın fiziksel ve
zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, anısal bellek, anlamsal
bellek ve işlemsel bellek); okuma kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; okuma kusurları;
okuma süreçleri; okuma becerisinin geliştirilmesi; akıcı okuma (sesli ve sessiz akıcı okuma teknikleri);
metin türlerine göre okuma, okuma becerisine yönelik eğitim ortamları; okuma yöntem ve
teknikleri; okuma becerisini ölçme ve değerlendirme; okuma etkinlikleri tasarlama.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Okuma kültürü nedir? Sorunlar nelerdir? Okuma sürecinin temel kavramları: Okuma, yazar, okur, metin, okuma alışkanlığı; okuma ve diğer beceri alanları ilişkisi
2. Hafta
Okumanın fiziksel, ruhsal ve psikolojik boyutları, bellek
3. Hafta
Metin yapısı, metinsellik ölçütleri, metin üretim evreleri
4. Hafta
Okuma stratejileri (bilişsel ve üst bilişsel stratejiler)
5. Hafta
Okuma yöntem ve teknikleri
6. Hafta
Okuma yöntem ve teknikleri
7. Hafta
Yazınsal nitelikli metinleri okuma, Kelime bilgisi ve okuma ilişkisi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Metin çözümleme ve özet, çözümleme uygulamaları, göstergebilimsel çözümleme
10. Hafta
Okuma etkinlikleri ölçme-değerlendirme, Gözlem formu, okuma becerisi ölçeği, Okuma eğitimi ders içerikleri sunumu
11. Hafta
Türkçe öğretimi programının okuma eğitimi açısından incelenmesi, Ders kitabı okuma etkinlikleri inceleme, Okuma eğitimi ders içerikleri sunumu
12. Hafta
Ders kitabı okuma etkinlikleri inceleme, Okuma eğitimi ders içerikleri sunumu
13. Hafta
Metin türüne göre farklı okumalar, okuma modelleri, Öğretici nitelikli metinleri okuma
14. Hafta
Ders kitabı okuma etkinlikleri inceleme, Okuma eğitimi ders içerikleri sunumu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
ADALI , Oya Anlamak ve Anlatmak, Pan Yayıncılık: İstanbul, 2003. ADALI, Oya Etkileşimli ve Eleştirel Okuma Teknikleri, İstanbul: Toroslu Kitaplığı, 2010. ARICI, Ali Fuat, Okuma Eğitimi, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2012 GÖKTÜRK, Akşit, Sözün Ötesi, İnkılap Kitabevi, 1989. GÖKTÜRK, Akşit (2007) Okuma Uğraşı, Yazın Metninin Kavranışında Okur-Metin-Yazar, Yapı Kredi Yayınları. GÜNAY Doğan, Metin Bilgisi, Multılıngual: İstanbul, 2001. KEÇİK İlknur, Leyla UZUN, Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım, Anadolu Ü.Yayıncılık: Eskişehir ÖZ Feyzi (2011)Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık. ÖZDEMİR Emin, Okuma Sanatı, İnkılap Kitabevi, İstanbul ÖZDEMİR, Emin, Eleştirel Okuma, Bilgi yay.2007. Türkçe Öğretimi (Edt. Prof.Dr. Cemal Yıldız), Ankara: Pegem Akademi, 2013. İlköğretimde Türkçe Öğretimi (Edt.Ahmet Kırıkkılıç ve Hayati Akyol), Ankara:Pegem Akademi, 2009 (2. Baskı) Alana ait çeşitli makaleler