Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Program ve program tasarlanması ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. 2) Türkçe dersi öğretim programlarını tarihsel süreçte karşılaştırabilir. 3) Güncel Türkçe dersi öğretim programını çeşitli yönleriyle değerlendirebilir. 4) Türkçe dersi öğretim programını öğretmen yeterlilikleri bağlamında ele alabilir 5) Ders tasarım süreçlerini deneyimler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türkçe dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders içeriği, ilkeler ve planlama
2. Hafta
Genel öğretmen yeterlilikleri, Türkçe öğretmenliği öğretmen yeterlilikleri
3. Hafta
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar
4. Hafta
Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi
5. Hafta
2019 Türkçe dersi öğretim programı-I (genel çerçeve)
6. Hafta
2019 Türkçe dersi öğretim programı-II (öğrenme alanları, kazanımlar, diğer derslerle ilişkisi)
7. Hafta
2019 Türkçe dersi öğretim programı-III (ölçme-değerlendirme yaklaşımı ve örnek ölçme değerlendirme araçları)
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Cumhuriyet öncesi ve cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları (İlk mektep (1-5.sınıflar) Türkçe dersi öğretim programları)
10. Hafta
6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları (1929, 1931-32, 1938, 1949-1962, 1981)2005, 2006, 2015-2017, 2018 Türkçe dersi programı)
11. Hafta
Taslak Türkçe Programı 1 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
12. Hafta
Taslak Türkçe Programı 2 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
13. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akçay, A. & Kardaş, M. N. (Edt. )(2019). Türkçe dersi öğretim programları. Ankara: Pegem. T. C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
Zeynep DEMİRTAŞ, Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış* University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768. Şimşek, Nil Didem(2021) ?Türkçe Öğretim Programları?, Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi Yıldırım, Çiğdem(2021) Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi, s.357-380 MEB, Öğretim Programları Değerlendirme Raporu(2020),179-188
Temizyürek, F. & Balcı, A. (2006). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları (1923-2004). Ankara: Nobel.
Hümeyra KUTLUBAY (2015), 1928?den Günümüze Kadar Türkçe Öğretim Programlarında Dil Bilgisi Öğretiminin Durumu, YL tezi
Göğüş, Beşir ?Anadili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış?
Atik, Selçuk ve Necdet Aykaç. (2017), ?Türkçe Öğretim Programlarının Eğitim Programı Ögeleri Açısından Değerlendirilmesi?, Ahi Evran Üniversitesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Örnek Olay İncelemesi,Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
1
30
Proje
1
30
Diğer
1
10
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
3
5
15
Proje
1
35
35
Kitap Sunuşu
Toplam İş Yükü
93
Toplam İş Yükü / 30
3,1
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ