Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI TRK203 Üçüncü Yarıyıl (Güz) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILÜçüncü Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Program ve program tasarlanması ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
2) Türkçe dersi öğretim programlarını tarihsel süreçte karşılaştırabilir.
3) Güncel Türkçe dersi öğretim programını çeşitli yönleriyle değerlendirebilir.
4) Türkçe dersi öğretim programını öğretmen yeterlilikleri bağlamında ele alabilir
5) Ders tasarım süreçlerini deneyimler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIÖğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türkçe dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders içeriği, ilkeler ve planlama
2. Hafta Genel öğretmen yeterlilikleri, Türkçe öğretmenliği öğretmen yeterlilikleri
3. Hafta Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar
4. Hafta Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi
5. Hafta 2019 Türkçe dersi öğretim programı-I (genel çerçeve)
6. Hafta 2019 Türkçe dersi öğretim programı-II (öğrenme alanları, kazanımlar, diğer derslerle ilişkisi)
7. Hafta 2019 Türkçe dersi öğretim programı-III (ölçme-değerlendirme yaklaşımı ve örnek ölçme değerlendirme araçları)
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Cumhuriyet öncesi ve cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları (İlk mektep (1-5.sınıflar) Türkçe dersi öğretim programları)
10. Hafta 6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları (1929, 1931-32, 1938, 1949-1962, 1981)2005, 2006, 2015-2017, 2018 Türkçe dersi programı)
11. Hafta Taslak Türkçe Programı 1 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
12. Hafta Taslak Türkçe Programı 2 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
13. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAkçay, A. & Kardaş, M. N. (Edt. )(2019). Türkçe dersi öğretim programları. Ankara: Pegem.
T. C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx

Zeynep DEMİRTAŞ, Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış* University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768. Şimşek, Nil Didem(2021) ?Türkçe Öğretim Programları?, Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi
Yıldırım, Çiğdem(2021) Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi, s.357-380
MEB, Öğretim Programları Değerlendirme Raporu(2020),179-188

Temizyürek, F. & Balcı, A. (2006). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları (1923-2004). Ankara: Nobel.

Hümeyra KUTLUBAY (2015), 1928?den Günümüze Kadar Türkçe Öğretim Programlarında Dil Bilgisi Öğretiminin Durumu, YL tezi

Göğüş, Beşir ?Anadili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış?

Atik, Selçuk ve Necdet Aykaç. (2017), ?Türkçe Öğretim Programlarının Eğitim Programı Ögeleri Açısından Değerlendirilmesi?, Ahi Evran Üniversitesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİÖrnek Olay İncelemesi,Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Uygulama/Pratik130
Proje130
Diğer110
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati13226
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler3515
Proje13535
Kitap Sunuşu
Toplam İş Yükü93
Toplam İş Yükü / 303,1
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X
P3         
P4      X   X   X
P5      X   X   X
P6         
P7        X   X
P8         
P9      X   X   X
P10