Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal cinsiyet bağlamındaki sorunları açıklar. 2) Toplumsal cinsiyet eşitlliği bağlamındaki sorunlara çözüm önerileri sunar. 3) Kadınların toplumsal statüsü ve kritik alanlarda yaşadığı sorunları değerlendirir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
yok
DERS TANIMI
Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıpyargıları, cinsiyetçilik)
2. Hafta
Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık
3. Hafta
Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar
4. Hafta
Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri
5. Hafta
Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları
6. Hafta
Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu
7. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Ücretli İş Piyasasına Katılım
10. Hafta
Medya ve Toplumsal Cinsiyet
11. Hafta
Çocuk Evlilikleri
12. Hafta
Kadınlara Yönelik Şiddet
13. Hafta
Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı öğretmen eğitimi ve Feminist Pedagojilerin Olanakları
14. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Arat, N.(1996). Türkiye?de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye?de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43- 55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. M. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD. Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye?de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Soru-Cevap,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
72
Toplam İş Yükü / 30
2,4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ