Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME EDS420 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Eleştirel düşünmeyi ve eleştirel düşünme? ile ilişkili kavramları tanımlayabilirler.
2) Eleştirel ve analitik düşünmenin içeriğini ve aşamaları üzerine değerlendirme yapabilirler.direbilirler.
3) Eleştirel ve analitik düşünmenin ilkelerini ve bu tarz düşünmeyi etkileyen etmenleri tartışabilir, eleştirel düşünme önündeki engelleri kaldırma yolunda çözüm üretebilirler.
4) Eleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler yaratabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMITemel kavramlar ve tanımlar, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması, istemsiz düşünme ve özellikleri, istemli düşünme ve özellikleri, istemli düşünmenin yöntemleri, eleştirel ve analitik düşünme, eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları, eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı, eleştirel ve analitik okuma, eleştirel ve analitik dinleme, eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kavramsal çerçevesi, temel kavramlar ve tanımlar, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması. 21. yüzyıl becerileri ve eleştirel/analitik düşünme.
2. Hafta 2. hafta: Eğitim ve öğretim açısından eleştirel ve analitik düşünme, Eleştirel ve analitik düşünmenin özellikleri, temel ilkeleri.
3. Hafta 3. hafta: Düşünme biçimleri.
4. Hafta 4. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı ve aşamaları.
5. Hafta 5. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı ve aşamaları.
6. Hafta 6. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler.
7. Hafta 7. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
8. Hafta 8. hafta: Ara sınav.
9. Hafta 9. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
10. Hafta 10. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
11. Hafta 11. hafta: Eleştirel ve analitik okuma.
12. Hafta 11. hafta: Eleştirel ve analitik okuma.
13. Hafta 12. hafta: Eleştirel ve analitik dinleme.
14. Hafta 13. hafta: Eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
15. Hafta 14. hafta: Eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBowell, Tracy; Kem, Gary (2018). Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
Danziger, Marlies K.; Johnson, Wendell Stacy (1978). The Critical Reader: Analyzing and Judging Literature. New York: Frederick Ungar Publishing Co.
Ennis, Robert (1985). ?A Logical Basis for Measuring Critical Thinking Skills?. Educational Leadership, October 1985, 43 (2), 44-48.
Ennis, Robert (2015). ?Critical Thinking: A Streamlined Conception?. The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. (Ed. Martin Davies, Ronald Barnett), 31-47 Palgrave Mcmillan.
Kurnaz, Ahmet (2011). Eleştirel Düşünme Öğretimi Etkinlikleri. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları.
Nosich, Gerald M. (2018). Eleştirel Düşünme Rehberi: Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası.(çev. Birsel Aybek), Ankara: Anı Yayıncılık.
Paul, Richard W.; Elder, Linda (2001), Critical Thinking-Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life, Prentice Hall, New Jersey, www.criticalthinking.org.
Ruggeriero, Vincent Ryan (2017). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. (çev. Çağdaş Dedeoğlu), İstanbul: Alfa Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Eğitim-Uygulama,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12224
Final Sınavına Hazırlık11515
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Evde Hazırla Uygulaması339
Etkinlik Geliştirme
Konu Araştırma 5315
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma5210
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2  X   X   X   X
P3  X   X   X   X
P4       
P5  X   X   X   X
P6       
P7       
P8       
P9       
P10