Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eleştirel düşünmeyi ve eleştirel düşünme? ile ilişkili kavramları tanımlayabilirler. 2) Eleştirel ve analitik düşünmenin içeriğini ve aşamaları üzerine değerlendirme yapabilirler.direbilirler. 3) Eleştirel ve analitik düşünmenin ilkelerini ve bu tarz düşünmeyi etkileyen etmenleri tartışabilir, eleştirel düşünme önündeki engelleri kaldırma yolunda çözüm üretebilirler. 4) Eleştirel okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler yaratabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Temel kavramlar ve tanımlar, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması, istemsiz düşünme ve özellikleri, istemli düşünme ve özellikleri, istemli düşünmenin yöntemleri, eleştirel ve analitik düşünme, eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları, eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı, eleştirel ve analitik okuma, eleştirel ve analitik dinleme, eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kavramsal çerçevesi, temel kavramlar ve tanımlar, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması. 21. yüzyıl becerileri ve eleştirel/analitik düşünme.
2. Hafta
2. hafta: Eğitim ve öğretim açısından eleştirel ve analitik düşünme, Eleştirel ve analitik düşünmenin özellikleri, temel ilkeleri.
3. Hafta
3. hafta: Düşünme biçimleri.
4. Hafta
4. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı ve aşamaları.
5. Hafta
5. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı ve aşamaları.
6. Hafta
6. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler.
7. Hafta
7. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
8. Hafta
8. hafta: Ara sınav.
9. Hafta
9. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
10. Hafta
10. hafta: Eleştirel ve analitik düşünmenin öğretimine yönelik başlıca modeller ve yöntemler/teknikler.
11. Hafta
11. hafta: Eleştirel ve analitik okuma.
12. Hafta
11. hafta: Eleştirel ve analitik okuma.
13. Hafta
12. hafta: Eleştirel ve analitik dinleme.
14. Hafta
13. hafta: Eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
15. Hafta
14. hafta: Eleştirel ve analitik yazma/konuşma.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bowell, Tracy; Kem, Gary (2018). Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Danziger, Marlies K.; Johnson, Wendell Stacy (1978). The Critical Reader: Analyzing and Judging Literature. New York: Frederick Ungar Publishing Co. Ennis, Robert (1985). ?A Logical Basis for Measuring Critical Thinking Skills?. Educational Leadership, October 1985, 43 (2), 44-48. Ennis, Robert (2015). ?Critical Thinking: A Streamlined Conception?. The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. (Ed. Martin Davies, Ronald Barnett), 31-47 Palgrave Mcmillan. Kurnaz, Ahmet (2011). Eleştirel Düşünme Öğretimi Etkinlikleri. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları. Nosich, Gerald M. (2018). Eleştirel Düşünme Rehberi: Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası.(çev. Birsel Aybek), Ankara: Anı Yayıncılık. Paul, Richard W.; Elder, Linda (2001), Critical Thinking-Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life, Prentice Hall, New Jersey, www.criticalthinking.org. Ruggeriero, Vincent Ryan (2017). Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. (çev. Çağdaş Dedeoğlu), İstanbul: Alfa Yayınları.