Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocuk psikolojisinin temel kavramlarını ve tarihçesini tanımlar. 2) Çocukluk dönemi gelişim özelliklerini (bebeklik, ilk/erken çocukluk, son çocukluk) tanımlar. 3) Çocuğun aile, okul ve sosyal yaşantı içindeki konumunu açıklar. 4) Çocukluk döneminde gözlenebilecek uyum problemlerini tanımlar. 5) Çocukluk dönemindeki uyum problemlerini gelişimsel bir perspektifle açıklar. 6) Özel gereksinimli çocukların ihtiyaçlarını tanımlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Gelişim Psikolojisi I-II
DERS TANIMI
Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile yapısı içinde çocuk; okul sistemi içinde çocuk; çocukluk dönemi uyum ve davranım problemleri; özel gereksinimleri olan çocuklar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı ? Giriş
2. Hafta
Çocuk psikolojisinin temel kavramları ve tarihçesi
3. Hafta
Bebeklik Dönemi Gelişim Özellikleri: Erken Öğrenme, Motor Beceriler, Algısal Kapasite
4. Hafta
İlk/Erken Çocukluk Dönemi Gelişim Özellikleri
5. Hafta
Son Çocukluk Dönemi Gelişim Özellikleri
6. Hafta
Çocukluk Döneminde Bilişsel Gelişim: Piaget ve Vygotsky?nin Kuramsal Perspektifi
7. Hafta
Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi, Duygusal Gelişim, Ahlak Gelişimi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Çocukluk Dönemi uyum sorunlarına gelişimsel perspektiften yaklaşmak
10. Hafta
Çocukluk Dönemi uyum sorunları: Aile içi güçlükler
11. Hafta
Çocukluk Dönemi uyum sorunları: Okul öncesi ve okul yaşantısıyla ilgili güçlükler
12. Hafta
Çocukluk Dönemi uyum sorunları: Gelişimsel gecikme/geriliğin yarattığı güçlükler-DSM-V Perspektifinden Nörogelişimsel Bozukluklar
13. Hafta
Çocukluk Dönemi uyum sorunları: Toplumsal güçlükler
14. Hafta
Özel gereksinimli çocuklar ve çocukla çalışırken etik konular
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) (E. Köroğlu, Çev.). American Psychiatric Pub. Boyd, D. & Bee, H. (2009). Çocuk ve gelişim psikolojisi. Ankara: Kaknüs. Mash, E. J., & Barkley, R. A. (Eds.). (2014). Child psychopathology. Guilford Publications. Onur, B. (2000). Oyuncaklı dünya. Ankara: İmge. Onur, B. (2005). Türkiye?de çocukluğun tarihi. Ankara: İmge. Özer, S. & Özer, K. (2008). Çocuklar bizden, biz çocuklardan öğrenirken. İstanbul: Sistem. Piaget, J. & Inhelder, B. (2016). Çocuk psikolojisi. Ankara: Pinhan. Stearns, P. N. (2018). Çocukluğun tarihi. Ankara: Dedalus. Yörükoğlu, A. (2016). Çocuk ruh sağlığı: çocuğun kişilik gelişimi, yetiştirilmesi ve ruhsal sorunları. İstanbul: Özgür.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
3
36
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
18
18
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ