Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar. 2) Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar. 3) Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir. 4) Dilbilgisi öğretimini içeren bütün bir eğitim durumu hazırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dil bilgisinin temel kavramları
2. Hafta
Dil bilgisi öğretimi ve amacı
3. Hafta
Türkçenin ses yönünden temel özellikleri
4. Hafta
Türkçenin şekil yönünden temel özellikleri
5. Hafta
Türkçenin söz dizimi yönünden temel özellikleri
6. Hafta
Türkçenin anlam yönünden temel özellikleri
7. Hafta
Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları, modelleri ve yaklaşımları
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Dil bilgisinin alt alanları (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi vb.) ve bunların öğretim aşamaları
10. Hafta
Dil bilgisi öğretiminde yöntem ve teknikler, uygulamalar
11. Hafta
Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar
12. Hafta
Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar
13. Hafta
Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
14. Hafta
Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
AKSAN, Doğan, 1977, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, C. 1, 2, 3, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan - N. Atabay - S. Özel - A. Çam- N. Pirali, 1978, Türkiye Türkçesi, Gelişmeli Sesbilimi, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank. ATABEY, İbrahim - S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ank. BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank. BARIN, Erol - Celal Demir, 2006, Türk Dil Bilgisi 1, Ses Bilgisi, Öncü Kitap, Ank. BAŞKAN, Özcan, 1977, "Yabancı Dilin Anadiline etkisi", Türk Dili, XXXVI/315: 636-641. DEMİR, Nurettin - Emine Yılmaz, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. DEMİRCAN, Ömer, 1979, Türkiye Türkçesinin Ses Düzeni Türkiye Türkçesinde sesler, TDK Yay., Ank. EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst. EKER, Süer, 2005, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 3. Baskı, Ank. EMRE, Ahmet Cevat, Türkçenin Hint Avrupa Diliyle Mukayesesi, Devlet Basımevi, İst. ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. ERCİLASUN, Ahmet Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ank. ERGENÇ, İclal, 1989, Türkiye Türkçesinin Görevsel Sesbilimi, Ankara. ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst. GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank. KORKMAZ, Zeynep, 1983, "Türkiye Türkçesi", Türk Ans., C.XXXII: 393-426. KORKMAZ, Zeynep, 2003, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yay., Ankara. TEKİN, Talat, 1972, "Türkçenin yapısı ve eşsesli isim-fiil kökleri", H.Ü. Sos. ve Beş. Bil. Der., IV/2: 143-151.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Uygulama/Pratik
1
10
Devam
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ