Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ TEAD401 Yedinci Yarıyıl (Güz) 2 + 0 2

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI4
YARIYILYedinci Yarıyıl (Güz)
AKTS2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar.
2) Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar.
3) Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir.
4) Dilbilgisi öğretimini içeren bütün bir eğitim durumu hazırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dil bilgisinin temel kavramları
2. Hafta Dil bilgisi öğretimi ve amacı
3. Hafta Türkçenin ses yönünden temel özellikleri
4. Hafta Türkçenin şekil yönünden temel özellikleri
5. Hafta Türkçenin söz dizimi yönünden temel özellikleri
6. Hafta Türkçenin anlam yönünden temel özellikleri
7. Hafta Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları, modelleri ve yaklaşımları
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Dil bilgisinin alt alanları (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi vb.) ve bunların öğretim aşamaları
10. Hafta Dil bilgisi öğretiminde yöntem ve teknikler, uygulamalar
11. Hafta Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar
12. Hafta Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar
13. Hafta Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
14. Hafta Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAKSAN, Doğan, 1977, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, C. 1, 2, 3, TDK Yay., Ank.
AKSAN, Doğan - N. Atabay - S. Özel - A. Çam- N. Pirali, 1978, Türkiye Türkçesi, Gelişmeli Sesbilimi, TDK Yay., Ank.
AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank.
ATABEY, İbrahim - S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ank.
BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank.
BARIN, Erol - Celal Demir, 2006, Türk Dil Bilgisi 1, Ses Bilgisi, Öncü Kitap, Ank.
BAŞKAN, Özcan, 1977, "Yabancı Dilin Anadiline etkisi", Türk Dili, XXXVI/315: 636-641.
DEMİR, Nurettin - Emine Yılmaz, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
DEMİRCAN, Ömer, 1979, Türkiye Türkçesinin Ses Düzeni Türkiye Türkçesinde sesler, TDK Yay., Ank.
EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst.
EKER, Süer, 2005, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 3. Baskı, Ank.
EMRE, Ahmet Cevat, Türkçenin Hint Avrupa Diliyle Mukayesesi, Devlet Basımevi, İst.
ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank.
ERCİLASUN, Ahmet Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ank.
ERGENÇ, İclal, 1989, Türkiye Türkçesinin Görevsel Sesbilimi, Ankara.
ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst.
GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank.
KORKMAZ, Zeynep, 1983, "Türkiye Türkçesi", Türk Ans., C.XXXII: 393-426.
KORKMAZ, Zeynep, 2003, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yay., Ankara.
TEKİN, Talat, 1972, "Türkçenin yapısı ve eşsesli isim-fiil kökleri", H.Ü. Sos. ve Beş. Bil. Der., IV/2: 143-151.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Uygulama/Pratik110
Devam15
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2       
P3       
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10