Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Metinsellik ölçütlerini bilir ve metinleri sınıflandırabilirler. 2) Dilbilim ile metinbilim ilişkisini belirleyebilirler. 3) Metinleri, metindilbilimsel açıdan ele alıp metin ve söylem çözümlemesi yapabilirler. 4) Türkçe eğitimi için metin seçimi yapabilirler. 5) Türkçe eğitiminde kullanılan metinlere eleştirel yaklaşabilirler. 6) 7)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce; metin ve metinsellik ölçütleri: üretici/ metin ve alıcı merkezli), metin türü, söylem ve metin türü sınıflamaları; metin türlerinin dilsel görünümleri; anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dil aktarımı; söz eylem kuramı.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Metin kavramı, metinlerin sınıflandırılması, metin türleri.
2. Hafta
2. Hafta Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce, söylem; metin ve metinsellik ölçütleri).
3. Hafta
3. Hafta Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce, söylem; metin ve metinsellik ölçütleri), Metinde küçük yapı, büyük yapı, üst-yapı.
4. Hafta
4. Hafta Metinde küçük yapı, büyük yapı, üst-yapı. Metin ve betimleyici okuma, çözümleyici okuma ve yorumlayıcı okuma.
5. Hafta
5. Hafta Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
6. Hafta
6. Hafta Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
7. Hafta
7. Hafta Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
8. Hafta
8. Hafta Ara Sınav haftası.
9. Hafta
9. Hafta Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
10. Hafta
10. Hafta Anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dilsel özellikler; metin çözümlemeleri.
11. Hafta
11. Hafta Anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dilsel özellikler; metin çözümlemeleri.
12. Hafta
12. Hafta Anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dilsel özellikler; metin çözümlemeleri.
13. Hafta
13. Hafta Söz eylem kuramı.
14. Hafta
14. Hafta Söz eylem kuramı.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Dilidüzgün, Şükran (2017). Metin Dilbilim ve Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları. Günay, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul Multilingual Yayınları. Aksan, Doğan (1998). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi. Aydın, Mehmet (2007). Dilbilim El Kitabı. İstanbul: 3F Yayınları. Özünlü, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual Yayınları, Rifat, Mehmet (2007). Metnin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Şenöz-Ayata, Canan (2012). Dilbilim: Metin Dilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları. Torusdağ, Gülşen; Aydın, İlker (2018). Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri. Ankara Pegem Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
2
24
Final Sınavına Hazırlık
1
16
16
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
12
24
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ