Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerinin Türk edebiyatı içindeki yerine dair değerlendirme yapabilirler. 2) Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemleri Türk edebiyatının önemli temsilcilerini tanıtabilirler. 3) Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerinin edebi ürünlerini analiz edebilirler. 4) Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerinin Türk edebiyatı ait edebi ürünleri Türkçe eğitimi açısından değerlendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Yeni Türk Edebiyatının oluşumu ve gelişimini belirleyen unsurlar; Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerinde Türk edebiyatının başlıca temsilcileri ve eserleri, dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin yapıtlarından yola çıkarak belirlenmesi. Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecri Ati ve Milli Edebiyat dönemlerinde Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren ürünlerin çözümlenmesi ve Türkçe eğitimi açısından değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. hafta: Yeni Türk Edebiyatının oluşumu ve gelişimini belirleyen unsurlar. Tanzimat Edebiyatı ve Türk edebiyatında Batılılaşma, Tanzimat Edebiyatının Türk edebiyatı içindeki yeri ve genel özellikleri.
2. Hafta
2. hafta Tanzimat edebiyatının başlıca şair ve yazarları (Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Şemsettin Sami, Ahmet Mithat Efendi), eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
3. Hafta
3. hafta: Tanzimat edebiyatının başlıca şair ve yazarları (Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Şemsettin Sami, Ahmet Mithat Efendi), eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
4. Hafta
4. hafta: Tanzimat edebiyatının başlıca şair ve yazarları (Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Şemsettin Sami, Ahmet Mithat Efendi), eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
5. Hafta
5. hafta: Tanzimat edebiyatının başlıca şair ve yazarları (Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tahran, Sami Paşazade Sezai), eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
6. Hafta
6. hafta: Servet-i Fünun Edebiyatı, Servet-i Fünun Edebiyatının Türk Edebiyatı içindeki yeri ve genel özellikleri. Servet-i Fünun Edebiyatının başlıca şairleri (Tevfik Fikret, Cenab Şahabettin vb.) eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
9. hafta: Servet-i Fünun Edebiyatının başlıca yazarları (Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf vb.) eserleri; karşılaştırmalı metin incelemeleri, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
10. Hafta
10. hafta: Fecr-i Ati Edebiyatı, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları; Milli Edebiyat dönemi, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
11. Hafta
11. hafta: Milli Edebiyat dönemi, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
12. Hafta
12. hafta: Milli Edebiyat dönemi, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
13. Hafta
13. hafta: Milli Edebiyat dönemi, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
14. Hafta
14. hafta: Milli Edebiyat dönemi, genel özellikleri, başlıca şair ve yazarları, Türkçe eğitiminde metinlerden yararlanma yolları.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Büyük Türk Klasikleri, XIV Cilt (2002). İstanbul: Ötüken Yayınları. Duymaz, Recep (2013). Türk Edebiyatında Milli Edebiyat Dönemi. İstanbul: Akademik Kitaplar Yayınevi. Enginün, İnci (2016). Yeni Türk Edebiyatı: Tanzimat?tan Cumhuriyet?e (1839-1923). İstanbul: Dergah Yayınları. Ercilasun, Bilge (1994). Servet-i Fünun'da Edebi Tenkit. Ankara: MEB Yayınları. Kolcu, Ali İhsan (2014a). Milli Edebiyat 1: Şiir. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları. Kolcu, Ali İhsan (2014b). Milli Edebiyat 2: Nesir. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları. Moran, Berna (1995). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, III Cilt. İstanbul: İletişim Yayınları. Kaplan, Mehmet, (2015). Tevfik Fikret: Devir, Şahsiyet-Eser. İstanbul: Dergah Yayınları. Kaplan, Mehmet, (2015). Şiir Tahlilleri 1. İstanbul: Dergah Yayınları. Korkmaz, Ramazan (Ed.) (2016). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları Parlatır, İsmail (Ed.) (2015). Tanzimat Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. Parlatır, İsmail (Ed.) (2016). Servet-i Fünun Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. Şen, Cafer (2006). Fecr-i Ati Edebiyatı. Ankara: Gazi Kitabevi. Tanpınar, Ahmet Hamdi (2017). 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
10
3
30
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
0
0
0
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ