Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilimin tanımını yapar ve bilim ile felsefe arasında ilişki kurar. 2) Bilimsel yöntemi tanımlar. 3) Antik çağ düşünürlerinin felsefesini bilir ve bu döneme ait bilim anlayışını tanımlar, skolastik felsefe ve bilim arasında ilişki kurar. 4) İslam kültür ve coğrafyasında felsefe ve bilimin özelliklerini bilir. 5) Rönesans Avrupası? nda bilim ve felesefenin özelliklerini bilir. 6) Aydınlanma çağında bilim ve felsefenin özelliklerini bilir. 7) Bilimleri sınıflandırır. 8) Bilim ve bilimcilik arasındaki farkı ve etik-din ilişkisini bilir. 9) Bilimde paradigma kavramını anlar ve farklı düşünce okulları hakkında bilgi sahibi olur. 10) 17, 18, 19 ve 20. Yüzyıllarda bilimin gelişimi ve tipik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. 11) Bilimde son gelişmeleri ve yaklaşımları bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bilim, felsefe, bilimsel yöntem; Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim; İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe; Mezopotamya'da bilim; Rönesans Avrupası'nda bilim ve felsefe; aydınlanma çağında bilim ve felsefe; bilimlerin sınıflandırılması; bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri; bilim ve paradigmalar; Viyana ve Frankfurt düşünce okulları; yirminci ve yirmi birinci yüzyıllarda bilim eleştirileri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilimin tanımı, bilim felsefe ilişkisi ve bilimsel yöntem
2. Hafta
Antik çağ düşünürlerinin felsefesi ve bu döneme ait bilim, skolastik felsefe ve bilim
3. Hafta
İslam kültür ve coğrafyasında felsefe ve bilim
4. Hafta
Mezopotamyada bilim
5. Hafta
Rönesans avrupası? nda bilim ve felsefe
6. Hafta
Aydınlanma çağında bilim ve felsefe
7. Hafta
Genel tekrar ve tartışma
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Bilimlerin sınıflandırılması
10. Hafta
Bilim, bilimcilik, etik ve din ilişkileri
11. Hafta
Bilim ve paradigma, viyana ve frankfurt düşünce okulları
12. Hafta
17, 18, 19 ve 20. Yüzyıllarda bilim
13. Hafta
Bilimde son gelişmeler ve yaklaşımlar
14. Hafta
Genel tekrar, tartışma ve dersin kapanışı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
- Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, Tübitak Yayınları - Bilim Felsefesi, Philipp Frank, Say Yayınları - Bilim Tarihi, John Gribbin, Alfa Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Anlatım,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
14
14
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
6
6
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
8
8
Toplam İş Yükü
88
Toplam İş Yükü / 30
2,93
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ