Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitimin sosyal yönünü anlar, 2) Eğitim sosyolojisinin eğitim ve öğretimden doğan her türlü sorunun çözümüne yönelen teknik bir disiplin olduğunu kavrar, 3) Eğitim sosyolojisi alanında yapılmış bilimsel araştırmaları tarar, 4) Eğitim ve toplum ilişkisini analiz eder, 5) Temel sosyolojik kuramları kavrar. 6)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Sosyolojinin temel kavramları; eğitim sosyolojisinin önemi, sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye?de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi; kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul. Eğitimin toplumsal değişimde rolü.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersle ilgili bilgiler ve tanışma
2. Hafta
Eğitim sosyolojisi kavramları ve önemi, araştırma metotları, tarihi ve teorik sosyolojik yaklaşımlar
3. Hafta
Temel sosyolojik teoriler
4. Hafta
İnsana psikolojik ve sosyolojik yaklaşımlar
5. Hafta
Sosyalleşme kavramı
6. Hafta
Sosyalleşme ve eğitim, kültürleme, sosyal hareketlilik, tabakalaşma
7. Hafta
Sosyoloji ve eğitim hakkında öncülerin görüşleri
8. Hafta
Türkiye?de eğitim sosyolojisinin gelişimi
9. Hafta
Toplumsal kurumlar ve eğitim ilişkisi
10. Hafta
Aile ve eğitim
11. Hafta
Eğitimde fırsat eşitliği
12. Hafta
Ara sınav
13. Hafta
Eğitimin işlevleri
14. Hafta
Okulun görevleri ve demokratik okul kavramı
15. Hafta
Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem olarak okul
16. Hafta
Toplumlar ve okul kuruluş sistemleri
17. Hafta
Kültür ve eğitim
18. Hafta
Eğitim, kalkınma ve toplumsal değişme
19. Hafta
Değerlendirme
20. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ocak Yayınları Tezcan, M. (1997). Eğitim sosyolojisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. Özdemir, M. Ç. (2014). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Pegem Akademi. Durkheim, E. (2016). Eğitim ve Sosyoloji. Pinhan Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Anlatım,Proje,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Toplam İş Yükü
88
Toplam İş Yükü / 30
2,93
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ