Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematiksel düşünmenin doğasını tanır. 2) Matematik öğretiminin temel amaçlarını ve ilkelerini ayırt eder. 3) Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımalarını inceler. 4) Matematik öğretiminde temel becerilerin geliştirilme süreçlerini ayırt eder. 5) Sınıf içi matematik öğretimi uygulama esaslarını tanır. 6) Matematik öğretiminde güncel yaklaşımları ve sorunları araştırır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersi alan öğrencilerin matematik öğretiminin temel kavramlarıyla ilgili bilgi sahibi olması ve matematiksel düşünmeyi temel alarak matematik öğrenme ve öğretimine yönelik genel bir bakış açısı kazanmaları beklenmektedir. Bu derste, matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası, matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı, matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri, öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları, matematik öğretiminde temel beceriler, sınıf-içi uygulama örnekleri, matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar, etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri, matematiksel hata, zorluk, kavram yanılgısı, kavram yanılgısı sebepleri ve çeşitleri yer almaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Matematik nedir? Matematik yapmak ve bilmek nedir?
2. Hafta
Matematiksel düşünmenin doğası
3. Hafta
Matematiği öğrenme ve öğretme
4. Hafta
Matematik öğretiminin amacı, temel ilkeleri ve gelişimi
5. Hafta
Matematik öğretiminde temel beceriler (problem çözme, akıl yürütme)
6. Hafta
Matematik öğretiminde temel beceriler (iletişim ve ilişkilendirme)
7. Hafta
Etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri (Kavramsal ve işlemsel anlama-Keşfetme-sorgulama)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri (ispat-somut model-materyal kullanımı)
10. Hafta
Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları (yapılandırmacılık- sosyal öğrenme kuramı)
11. Hafta
Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları (gerçekçi matematik eğitimi, çoklu temsiller)
12. Hafta
Matematik öğretiminde güncel eğilimler
13. Hafta
Matematik öğretiminde güncel eğilimler
14. Hafta
Matematiksel hata, zorluk, kavram yanılgısı, kavram yanılgısı sebepleri ve çeşitleri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
-Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi. Ankara: Pegem Akademi. -Hacıömeroğlu, G. ve Tarım, K. (Ed.). (2019). Matematik öğretiminin temelleri ortaokul. Ankara: Anı Yayıncılık. -Ünlü, M. (Ed.). (2020). Uygulama örnekleriyle matematik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi. -Van de Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2021). İlkokul ve Ortaokul Matematiği: Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (S. Durmuş, Çev. Ed.) Ankara: Nobel
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Sunum,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
1
10
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
2
24
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
8
8
Uygulama
1
8
8
Toplam İş Yükü
111
Toplam İş Yükü / 30
3,7
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ