Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematik tarihi ve felsefesindeki ana konuları bilir. 2) Matematik tarihinin matematik öğretimi ve öğreniminde nasıl ve neden kullanılacağını bilir. 3) Matematik tarihi ve felsefesini bilmenin, matematik öğrenimi ve öğretimine etkisini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Matematiğin mevcut durumu; Matematiksel deneyimin çeşitliliği; Harici ve dahili sorunlar; Matematikten seçme başlıklar, Öğretme ve öğrenme; Kesinlikten yanlışlanabilirliğe.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Matematiğin Mevcut Durumu,Matematik Nedir?; Matematik Nerededir?; Matematik Camiası; Yardımcı Araç Gereçler; Bugün Ne Kadar Matematik Biliniyor?; Ulam?ın İkilemi; Ne Kadar Matematik Olabilir?
2. Hafta
Matematiksel Deneyimin Çeşitliliği,Günümüzde Bireysel ve Kolektif Bilinç, İdeal Matematikçi, Bir Fizikçinin Matematiğe Bakışı,
3. Hafta
I. R. Shafarevitch ve Yeni Platonculuk, Sıra Dışılıklar, Birey ve Kültür
4. Hafta
Harici Sorunlar, Matematik Neden İşe Yarar: Geleneksel Bir Cevap, Matematiksel Modeller,
5. Hafta
Yararlılık, İncir Yaprağının Altı, Soyutlama ve Skolastik İlahiyat
Algoritmik ve Diyalektik Matematik Karşı Karşıya, Soyutlama ve Genellemeye Ulaşma. Çin Kalan Teoremi: Bir Vaka İncelemesi, Bir Muamma Olarak Matematik, Çeşitliliğin İçinde Birlik
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Matematikten Seçme Başlıklar,Grup teorisi ve Basit Sonlu Grupların Sınıflandırılması, Asal Sayı Teoremi, Euclid-dışı,Geometri
10. Hafta
Cantor-dışı Küme Teorisi, Standart Dışı Analiz, Fourier Analizi
11. Hafta
Öğretme ve Öğrenme,Bir Özel Lise Matematik Öğretmeninin İtirafları, Klasik Sınıflardaki Anlama ve Pedagoji Krizi, Polya?nın Keşif Zanaatı,
12. Hafta
Yeni Matematiğin Yaratılması: Lakatos?un Keşif Stratejisinin Bir Uygulaması, Karşılaştırmalı Estetik, Matematiğin Analitik Olmayan Yönleri
13. Hafta
Kesinlikten Yanlışlanabilirliğe,Platonculuk, Biçimcilik, Yapılandırmacılık; Çalışan Matematikçinin Felsefi Durumu; Euclid Miti;
14. Hafta
Temeller Bulundu ve Kayboldu; Biçimci Matematik Felsefesi; Lakatos ve Şüphecilik Felsefesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Kaynak; Philip J. Davis, Reuben Hersh, Elena Anne Marchisotto, Tüm Yönleriyle Matematiksel Deneyim, Birkhauser, 1995 Seçmeli Kaynaklar; Adnan Baki, Matematik Tarihi ve Felsefesi, Pegem Akademi, 2014 Victor J. Katz, A History of Mathematics An Introduction, 3rd Edition, Addison-Wesley (Pearson) 2009. Burton, The History of Mathematics: An Introduction, 6th Edition, McGraw-Hill, 2006. John Stillwell, Mathematics and its History, 3rd Edition, Springer, 2010.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Diğer
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
10
140
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
2
20
40
Proje
1
60
60
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
10
2
20
Toplam İş Yükü
302
Toplam İş Yükü / 30
10,06
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ