Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  İlköğretim Matematik Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ VE FELSEFESİ MTE733 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Matematik tarihi ve felsefesindeki ana konuları bilir.
2) Matematik tarihinin matematik öğretimi ve öğreniminde nasıl ve neden kullanılacağını bilir.
3) Matematik tarihi ve felsefesini bilmenin, matematik öğrenimi ve öğretimine etkisini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIMatematiğin mevcut durumu; Matematiksel deneyimin çeşitliliği; Harici ve dahili sorunlar; Matematikten seçme başlıklar, Öğretme ve öğrenme; Kesinlikten yanlışlanabilirliğe.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Matematiğin Mevcut Durumu,Matematik Nedir?; Matematik Nerededir?; Matematik Camiası; Yardımcı Araç Gereçler; Bugün Ne Kadar Matematik Biliniyor?; Ulam?ın İkilemi; Ne Kadar Matematik Olabilir?
2. Hafta Matematiksel Deneyimin Çeşitliliği,Günümüzde Bireysel ve Kolektif Bilinç, İdeal Matematikçi, Bir Fizikçinin Matematiğe Bakışı,
3. Hafta I. R. Shafarevitch ve Yeni Platonculuk, Sıra Dışılıklar, Birey ve Kültür
4. Hafta Harici Sorunlar, Matematik Neden İşe Yarar: Geleneksel Bir Cevap, Matematiksel Modeller,
5. Hafta Yararlılık, İncir Yaprağının Altı, Soyutlama ve Skolastik İlahiyat
6. Hafta Dahili Sorunlar,Semboller, Soyutlama, Genelleme, Biçimselleştirme, Matematiksel Nesneler ve Yapılar: Varlık, İspat, Sonsuzluk yada Matematiğin Büyülü Küpü, Gergin Tel, Tyche?nin Madeni Parası, Estetik Bileşeni, Örüntü, Düzen ve Kaos,
7. Hafta Algoritmik ve Diyalektik Matematik Karşı Karşıya, Soyutlama ve Genellemeye Ulaşma. Çin Kalan Teoremi: Bir Vaka İncelemesi, Bir Muamma Olarak Matematik, Çeşitliliğin İçinde Birlik
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Matematikten Seçme Başlıklar,Grup teorisi ve Basit Sonlu Grupların Sınıflandırılması, Asal Sayı Teoremi, Euclid-dışı,Geometri
10. Hafta Cantor-dışı Küme Teorisi, Standart Dışı Analiz, Fourier Analizi
11. Hafta Öğretme ve Öğrenme,Bir Özel Lise Matematik Öğretmeninin İtirafları, Klasik Sınıflardaki Anlama ve Pedagoji Krizi, Polya?nın Keşif Zanaatı,
12. Hafta Yeni Matematiğin Yaratılması: Lakatos?un Keşif Stratejisinin Bir Uygulaması, Karşılaştırmalı Estetik, Matematiğin Analitik Olmayan Yönleri
13. Hafta Kesinlikten Yanlışlanabilirliğe,Platonculuk, Biçimcilik, Yapılandırmacılık; Çalışan Matematikçinin Felsefi Durumu; Euclid Miti;
14. Hafta Temeller Bulundu ve Kayboldu; Biçimci Matematik Felsefesi; Lakatos ve Şüphecilik Felsefesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZorunlu Kaynak;
Philip J. Davis, Reuben Hersh, Elena Anne Marchisotto, Tüm Yönleriyle Matematiksel Deneyim, Birkhauser, 1995
Seçmeli Kaynaklar;
Adnan Baki, Matematik Tarihi ve Felsefesi, Pegem Akademi, 2014
Victor J. Katz, A History of Mathematics An Introduction, 3rd Edition, Addison-Wesley (Pearson) 2009.
Burton, The History of Mathematics: An Introduction, 6th Edition, McGraw-Hill, 2006.
John Stillwell, Mathematics and its History, 3rd Edition, Springer, 2010.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİTartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Diğer130
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1410140
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler22040
Proje16060
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma10220
Toplam İş Yükü302
Toplam İş Yükü / 3010,06
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2     
P3     
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7    X   X
P8    X   X
P9    X   X
P10    X   X
P11     
P12    X   X