Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Müziğin toplumsal bir kültürün ürünü olarak ortaya çıktığını, farklı kültürlerin farklı müziklere sahip olduklarını ve bu müziklerin farklı zaman dilimlerinde değişim gösterdiği süreçlere hakim olurlar. 2) Müzik kültürlerinin toplumsal ilişkiler bağlamında birbirleri ile etkileşimde bulunma süreçlerini incelerler ve bu süreçlerin sonucunda ortaya çıkan bütüncül bir düşünceye ulaşırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı "müzik kültürü" kavramı ve kapsamı hakkında bilgi kazanılmasını sağlamaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Temel kavramlar: müzik, kültür ve müzik kültürü.
2. Hafta
Müzik ve kökenine ilişkin inanışlar.
3. Hafta
Müziği öğrenmek-aktarmak: kültürel süreçler.
4. Hafta
Müzik kültürü modeli: etkileme-icra-topluluk-bellek/geçmiş.
5. Hafta
Müzik kültüründe başlıca bileşenler.
6. Hafta
Müziğin sosyal organizasyonu: müzisyen, besteci, yorumcu, dinleyici ve diğerleri.
7. Hafta
Müzik ve çeşitli konular: müzik tarihi, müziksel tarz, teori, repertuar ve analitik başlıklar.
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Müziğin maddi kültürü: çalgılar, elyazmaları ve basılı materyaller.
10. Hafta
Müzikoloji, etnomüzikoloji, kültürel antropoloji, etnisite, etnosantrizm ve kültürel kodlar.
11. Hafta
Halk müziği, sanat müziği, popüler müzik kavramları.
12. Hafta
Bağlantılar: kimlik, toplumsal cinsiyet, dilbilim, anlam ve müzik.
13. Hafta
Müzikte "yapı": ses ve zaman boyutları ve kavramlar.
14. Hafta
Müziğin evrenselleri: ses ve zaman olarak müzik.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Mark Slobin ve J. T. Titon, ?Bir Müzik Dünyası Olarak Müzik Kültürü? (Çev. Okan M. Öztürk), Folklor/Edebiyat, 2007, C: 13, S: 49:225-238; 2. Nicholas Cook, Müziğin Abcsi, Kabalcı Yay., İst., 1999; 3. Ayhan Erol, Müzik Üzerine Düşünmek, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2009; 4. Bozkurt Güvenç, Kültürün Abcsi, YKY, İstanbul, 1997; 5. Andrew Edgar ve P. Sedgwick, Kültürel Kuramda Anahtar Kavramlar, Açılım Kitap, İst.,2007.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Danışmanla Toplantı
1
1
1
Toplam İş Yükü
82
Toplam İş Yükü / 30
2,73
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ