Anasayfa  »  İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi »  Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SİYASET, KADIN VE MEDYA SİBU467 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Nazlı Şenses Özcan
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyet perspektifinden yazılı ve görsel medyayı inceleme becerisi ve gereken bilgi donanımına sahip olur.
2) Yazılı ve görsel medyada yer alan farklı programların, siyasal pratikte gerçekleşen, toplumsal cinsiyetle ilgili gelişmelerle bağlantısını kurar.
3) Medya kuruluşlarında, farklı kurumların halkla ilişki birimlerinde, kadın-erkek eşitliği alanında faaliyet yürüten sivil toplum örgütlerinde, devlet kurumlarında, uluslararası yapılarda staj yapma olanağı elde eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERBu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMIBu derste, ilk olarak siyaset ile medyadaki kodlar, pratikler ve janrlar arasındaki ilişki ve bu ilintilenmenin tarihsel olarak cinsiyetlendirilmiş sosyo-politik yapıları nasıl etkilediği ele alınmaktadır. Ardından, ABD ve Türkiye'deki farklı ve benzer pratikler üzerinden, siyaset-medya bağıntısı özelinde karşılaştırmalı bir analiz geliştirilmektedir. Son olarak, yine aynı bağıntı üzerinden ve karşılaştırmalı perspektifle, kadınların güçsüzleştirilmesi ele alınmaktadır. Dersin bu bölümünde bu sorunla yüzleşmek amacıyla yürütülen eğitim temelli ve katılımcı medya pratikleri de irdelenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş
2. Hafta Medya ve Cinsiyetlendirilmiş Temsiller
3. Hafta Feminizm, Postfeminizm ve Siyaset
4. Hafta Tüketim Kültürü, Kadınların Metalaştırılması-ABD Örneği
5. Hafta Güçlendirme Stratejileri mi Farklı Bir Sterotipleştirme mi?-'Talk Show'lar
6. Hafta 'Mahremim mülkümdür; mülküm mahremim': 'Soap Opera'lar
7. Hafta Türkiye-TV'yle Batılılaşma: Milliyetçilik, İslam ve Neoliberalizm
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Kurgulanmış Bedenler, Sökülen Reklamlar, Türk Medyasında Seksizm
10. Hafta 'Konuşuyoruz, öyleyse özgürüz!': Türkiye'de 'Talk Show' Kültürü
11. Hafta Siyaset ve Eğlence: 'Geride Kalanlar'da 'Soap Opera'lar ve Dizi Filmler-I Feminist Perspektifler
12. Hafta Siyaset ve Eğlence: 'Geride Kalanlar'da 'Soap Opera'lar ve Dizi Filmler-II Örnek Vakalar
13. Hafta Katılımcı İletişim ve Alternatif Medya
14. Hafta Sunumlar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAbu-Lughod, Lila. 2005. Dramas of Nationhood: The Politics of Television in Egypt. Chicago: University of Chicago Press.
Binark, Mutlu and Çelikcan, Peyami, 1998. 'Mahremiyetin Müzakereye Çağrılması ve Yıldo Örneği: Mahrem Alandan Pop-Mahrem Alana,' Kültür ve İletişim, 1 (2).
Bourgault, Louise. 2003. Playing for Life: Performance in Africa in the Age of AIDS. Raleigh, N.C.: Carolina Academic Press.
Cortese, Anthony. 2008. Provacateur, Images of Women and Minorities in Advertising, 3. Basım. Lanham, Md. Rowman & Littlefield, Ind.
Çaylı, Emek. 2008. '"Popüler Bir Tecrübe"/Tahakküm ve Direnişin Aracı Olarak Dedikodu: Türkiye Televizyonlarında Dedikodunun Söylemsel Analizi,' Kültür ve İletişim, 11 (2), pp. 9-39.
Dagron, Alfonso Gumucio. 2001. Making Waves: Stories of Participatory Communication for Social Change. New York: Rockefellar Foundation.
Gerbner, George. 1998. 'The Stories We Tell,' Peace Review, 1 (1).
Göker, Gamze. 2004. 'Bilişim Teknolojileri Reklamlarında Toplumsal Cinsiyet Örüntüleri: BT Haber Örneği,' Kültür ve İletişim, 7 (2).
Janus, Noreene Z. 1977. 'Research on Sex Roles in the Mass Media,' Critical Sociology, 7 (3), s. 19-31.
Kılıçbay, Barış. 2006. 'Mahremiyet, Sıradan Gerçeklik ve Medya,' Kültür ve İletişim, 9 (1).
Kılıçbay, Barış ve Binark, Mutlu. 2002. 'Consumer Culture, Islam and Politics of Lifestyle: Fashion for Veiling in Contemporary Turkey, European Journal of Communication, 17 (4), pp. 495-511.
Kottak, Conrad Phillip. 1989. Prime Time Society. Wadsworth Publishing Co.
Köse, Hüseyin. 2006. 'En Son Babalar Duyar Dizisinde Geleneksel Baba Otoritesinin Temsil Edilişi ve Sorgulanışı,' Kültür ve İletişim, 9 (2).
Steeves, Leslie H. 1987. 'Feminist Theories and Mass Studies,' Critical Studies in Mass Communication, 4 (2), s. 95-135.
McLaughlin, Lisa. 1993. 'Feminism, the public sphere, media and democracy,' Media, Culture & Society, s. 599-620.
Modleski, Tania. 1982. Loving with a Vengeance: Mass Produced Fantasies for Women. New York: Methuen.
Moghadam, Valentine M. 2003. "Reforms, Revolutions and the "Women Question"," in her Modernizing Women, Gender and Social Change in the Middle East, Boulder, London, Lynne Reiner, 2. Basım.
Öncü, Ayşe. 2006. 'Becoming "Secular Muslims": Yaşar Nuri Öztürk as a Super-Subject on Turkish Television,' in Meyers, Birgit & Moors, Annelies (der.), Religion, Media and the Public Sphere. Indiana: Indiana University Press, s. 227-240.
Öncü, Ayşe. 1995. 'Packaging Islam: Cultural Politics on the Landscape of Turkish Commercial Television,' Public Culture, 8, s. 51-71.
Rennie, Ellie. 2006. Community Media: A Global Introduction. Lanham: Md. Rowman and Littlefield.
Rhode, Deborah L. 1995. 'Media Images, Feminist Issues,' Signs, 20 (3), s. 685-710.
Shaughnessy, Michael O. & Stadler, Jane. 2005. Media and Society: An Introduction. Melbourne, Aus., Oxford.
Singhal, Arvind et. al. 2004. Entertainment-Education and Social Change: History, Research, and Practice. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Şahin, Haluk and Aksoy, Asu. 1993. 'Global Media and Cultural Identity in Turkey,' Journal of Communication, 43.
Tuchman, Gaye. 1979. 'Women's Depiction by the Mass Media,' Signs, 4 (3), pp. 528-542.
Tunstall, Jeremy. 2008. The Media Were American. London: Oxford University Press.
Uray, Nimet and Burnaz, Şebnem. 2003. 'An Analysis of the Portrayal of Gender Roles in Turkish Television Advertisements,' Sex Roles, 48 (1/2), pp. 77-87.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Ödev125
Proje110
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14456
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11717
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11010
Proje133
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1     
P2     
P3     
P4  X   X   X
P5  X   X  
P6  X   X   X
P7     
P8  X    
P9     
P10    X  
P11  X     X
P12     
P13