Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Orta Asya toplumları ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olur. 2) Serbest pazar ekonomisine geçişin neden olduğu sosyal, kültürel ve siyasal değişiklikleri anlar. 3) Bölgedeki sosyo-politik çatışmaları tartışır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bölge Çalışmaları dersinin odaklanacağı bölge, geniş anlamda eski Sovyet coğrafyası, dar anlamda Orta Asya'dır. Dersin temel amacı, Orta Asya'daki dört eski Sovyet cumhuriyetinin 1991'den bu yana içinde bulundukları bağımsızlık sürecini belli temalar çerçevesinde incelemektir. Derste, öncelikle, Orta Asya tarihi ele alınacak, ardından Sovyet Birliği dönemi ve Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonraki otuz yılda Orta Asya'da gerçekleşen toplumsal, siyasal, kültürel, ekonomik değişimler ve dönüşümler anlaşılmaya çalışılacaktır. Bu çerçevede; Sovyet milliyetler politikası, Sovyetler Birliği'nin çöküşü, Sovyet sonrası ulus ve devlet inşası, ulus ve devlet inşa sürecinde uygulanan dil politikaları, demografi, göç, azınlıklar, Sovyet sonrası Orta Asya'da İslam, derste ele alınacak başlıca konulardır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Öğrencilerin; dersin kapsamı, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgilendirilişi ve derse genel giriş.
2. Hafta
Orta Asya ve Kafkaslar: Tarihsel Arka Plan
3. Hafta
Orta Asya ve Kafkasya'da Bolşevik Devrimi
4. Hafta
Sovyetler Birliği'nde Etnik ve Siyasi Yapı ve Milliyetler Politikası I
5. Hafta
Sovyetler Birliği'nde Etnik ve Siyasi Yapı ve Milliyetler Politikası II
6. Hafta
Sovyetler Birliği'nin Çöküşü: Milliyetçilikten Bağımsızlığa
7. Hafta
Sovyetler Birliği'nin Çöküşü: Bağımsızlıktan Milliyetçiliğe
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Türkiye-Güney Kafkasya Devletleri İlişkileri
10. Hafta
Türkiye-Orta Asya Devletleri İlişkileri
11. Hafta
Orta Asya ve Kafkaslarda Bölgesel Anlaşmazlıklar
12. Hafta
Sovyet Sonrası Coğrafyada Renkli Devrimler
13. Hafta
Rusya-Ukrayna Savaşı'nın Bölgesel ve Uluslararası İlişkiler Bağlamında Analizi
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Beatrice F. Manz, Central Asia in Historical Perspective, 4-27.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, 7-58.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, 58-87.
Richard Pipes, The Formation of the Soviet Union, 155-192.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, 87-129.
Zvi Gitelman, "Development of Ethnicity in the Soviet Union", The Post-Soviet Nations, 220-239.
Francine Hirsch, "The Soviet Union as Work-in-Progress: Ethnographers and the Category Nationality in the 1926, 1937, and 1939 Censuses", 251-279.
Yuri Slezkine, "The USSR as a Communal Apartment, or How a Socialist State Promoted Ethnic Particularism", 414-452.
Serap Toprak, "Sovyet Rusya'nın Milliyetler Politikası: Stalin Dönemi", 119-126.
İbrahim Hasanoğlu, "Homo Sovieticus: SSCB'de Sovyet Halkı İnşası Çabaları", 311-340.
Pal Kolsto, "Nation-Building in the Former Soviet Union", 1-14.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, 177-197; 219-252.
Robert Lowe, "Nation building and identity in the Kyrgyz Republic", 106-131.
Tom Everett-Heath, "Instability and identity in a post-Soviet World: Kazakhstan and Uzbekistan, 181-204.
Ayşegül Aydıngün-Hayati Tüfekçioğlu, "Avrasya'nın Merkezinden Dünyaya Açılan Ülke: Kazakistan", 63-131.
Y. Emre Gürbüz, "Demokrasi ve Otoriterlik Sarkacında: Kırgızistan", 133-219.
Ayşe Kaya, "SSCB Sonrası Coğrafyada Ulus İnşa Süreci: Kazakistan Örneği", 354-378.
Yunus Emre Gürbüz, "Kazakistan'da Bir Ulus-Devlet Kurmak", 191-220.
Andrew Segars, "Nation building in Turkey and Uzbekistan: the use of language and history in the creation of national identity", 80-105.
Çiğdem Balım-Y. Emre Gürbüz, "O'zbekiston Respublikasi: 'Özbek Modeli'", 221-311.
Erdoğan Yıldırım, "Türkmenistan: Aşiretten Ulusa", 397-481.
Shireen Akiner, "The Politicisation of Islam in Postsoviet Central Asia", 97-122.
Olivier Roy, Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, 197-219.
Theodor Tudoroiu, "Rose, Orange, and Tulip: The Failed Post-Soviet Revolutions," 315-342.
Anton Shekhovtsov (2013), "The "Orange revolution" and the "Sacred" Birth of a Civic-republican Ukrainian Nation," 730-743.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Makale Sunuşu
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
10
10
Toplam İş Yükü
155
Toplam İş Yükü / 30
5,16
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ