Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İnsan hakları bilinci gelişerek güçlenecek, insan haklarına saygı sorumluluğunu yaygınlaştıracak koşular oluşacaktır.
2) Her insanın diğer kişilerin insan haklarına ve temel özgürlüklerine saygı gösterme yükümlülüğünü güçlendirecektir.
3) Cinsiyet, ırk, din, dil farkı nedeniyle ayırımcılık yapmama düşüncesini ve uygulamasını güçlendirecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
İnsan hakları dersinde, insan hakları tarihi ve düşüncesinin gelişimi, insan haklarına ilişkin bazı temel kavramlar ve insan haklarıyla ilgili sorunlar hakkında bilgeler verilecek, tartışma konuları üzerinde durulacaktır. İnsan hakları bağlamında insan, insanlık, düşünce mirası, edebiyat ve bilim mirasları kavramları üzerinde durulacak; ortak mirasın oluşumu, evrenselliği, ortak mirasa katkıda bulunmanın ve ortak mirastan yararlanmanın önemi değerlendirilecektir. İnsan hakları düşüncesinin gelişme süreci kapsamında 20. Yüzyıl'da İnsan Hakları düşüncesindeki gelişmeler sürecinde Bireysel İnsan Hakları Anlayışından Toplumsal İnsan Hakları Düşüncesine Dönüş; Bireysel ve Toplumsal Boyuttan Evrensel ve Uluslararası Boyuta çıkma Düşüncesinin Gelişmesi, İnsan Haklarının ve Temel Özgürlüklere İlişkin Sözleşmeler hakkında genel bilgiler verilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İnsanlığın Ortak Mirasi: Kavramlar
2. Hafta
İnsan Hakları Tarihi ve Kavramı
3. Hafta
Evrensel İlkeler Olarak İnsan Hakları
4. Hafta
Etik ve İnsan Hakları
5. Hafta
Temel Haklar ve Özgürlükler
6. Hafta
İnsan Haklarının İşlevselleştirilmesinde Devletin Görevi
7. Hafta
Devlet, Demokrasi, Anayasa, Vatandaşlık Hakları ve Sorumlulukları
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Vatandaşlık Hakları
10. Hafta
Vatandaş Olma Sorumluluğu
11. Hafta
İnsan Haklarının Korunması
12. Hafta
İnsan Haklarının Korunmasında Karşılaşılan Sorunlar
13. Hafta
İnsan Haklarını Korumanın İşlevselleştirilmesinde İnsan Hakları Eğitiminin Rolü
14. Hafta
Uluslararası İnsan Hakları Hukuku
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Kaynaklar A. Kadir Çüçen İnsan Hakları, 2.B., Sentez Yayıncılık, Ankara 2013. Yücel Acer, İbrahim Kaya, Uluslararası Hukuk Temel Ders Kitabı, USAK Yayınları:48, 1.B., Ankara, Ekim 2010. Cemal Bali Akal, Ozan Erözden, Olgun Akbulut, Emre Zeybekoğlu, İnsan Haklarının Tarihsel Gelişimi, 1.B., Mısırlı-ATRA Matbaacılık A.Ş., Nisan 2003 Adem Çelik, Adil Yargılama Hakkı, Adalet Yayınevi, Ankara, Eylül 2007 Münci Kapani, İnsan Haklarının Uluslararası Boyutları, B.4., Bilgi Yayınevi, Mayıs 2015. Zafer Gören, Temel Hak Genel Teorisi, Gözden Geçirilmiş B. 2, Cumhuriyet Mabaası, (s. 5-36).
Ek Kaynaklar Nuri Yavuz, Tayyip Duman, Necmettin Karakaya, İnsan Hakları ve Demokrasi-Vatandaşlık Bilgisi, 3.B., Pegem Akademi. Ahmet Çiftçi, Vatandaşlık Bilgisi Demokrasi ve İnsan Hakları, 4. B., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, Şubat 2015. Funda Keskin Ata, Avrupa Birliği ve İnsan Hakları, Siyasal Kitabevi, Ankara, Ocak 2013. Rona Aybay, İnsan Hakları Hukuku, 3. B., İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, Eylül 2017. Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, 2.B., Orion Kitabevi,nAnkara, Mart 2011. Jean-Jacques Rousseau: Toplum Sözleşmesi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
15
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
15
15
Toplam İş Yükü
152
Toplam İş Yükü / 30
5,06
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ