Anasayfa  »  İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi »  Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRKİYE'NİN TOPLUMSAL YAPISI SİBU341 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor İsmail Aydıngün
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Toplumsal yapı kuramlarına ilişkin genel bir bakış açısı geliştirir.
2) Toplumsal kuramlar aracılığıyla Osmanlı toplumsal yapısını çözümler.
3) Osmanlı toplumsal yapısından Türkiye toplumsal yapısına geçişi sorgular.
4) Farklı toplumsal yapıları karşılaştırma anlayışı geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERBu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMIDersin amacı, Türkiye'nin toplumsal yapısını toplumsal değişme temelinde anlamak; toplumsal yapıyı, temel değişme dinamiklerini ve yaşanan toplumsal değişmeyi açıklamak ve temel dinamiklerini analiz etmektir. Osmanlı toplumsal yapısı, Türk modernleşmesi ve Türkiye toplumsal yapısını şekillendiren yapısal ögeler (ekonomi, siyaset, din, sınıf, etnik yapı, aile, toplumsal cinsiyet, vb.), derste incelenecek temel konulardır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Öğrencilerin dersin kapsamı, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgilendirilişi ve derse genel giriş.
2. Hafta Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar ve Toplumsal Değişme
3. Hafta İktisadi Yapı
4. Hafta Siyasal Yapı
5. Hafta Etnisite ve Etnik Yapı
6. Hafta Din
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Din ve Cemaatçilik
9. Hafta Aleviler ve 'Alevicilik'
10. Hafta Toplumsal Tabakalaşma
11. Hafta Gençlik
12. Hafta Osmanlı'dan Modern Türkiye'ye Toplumsal Cinsiyet ve Aile
13. Hafta Türkiye?de Toplumsal ve Siyasal Kutuplaşma
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARFaruk Alpkaya, "Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 7-14.
Sibel Kalaycıoğlu, "Toplumsal Yapı: Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme", Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, s. 5-16.
Serdal Bahçe ve Benan Eres, "İktisadi Yapılar, Türkiye ve Değişim", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 17-68.
Alev Özkazanç, "Cumhuriyet Döneminde Siyasal Gelişmeler: Tarihsel-Sosyolojik Bir Değerlendirme", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 71-106.
Türkiye'nin Etnik Yapısı", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 181-228.
Ayhan Akman, "Milliyetçilik Kuramında Etnik/Sivil Milliyetçilik Karşıtlığı", Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt 4, s. 81-90.
Yücel Demirer, "Modernleşen Türkiye'de Din", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 273-298.
Burhanettin Duran, "Cumhuriyet Dönemi İslamcılığı İdeolojik Konumları, Dönüşümü ve Evreleri", Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt 6, s. 129-156.
Elisabeth Özdalga, İslamcılığın Türkiye Seyri Sosyolojik Bir Perspektif, s. 235-275.
Hakan Yavuz, Modernleşen Müslümanlar: Nurcular, Nakşiler, Milli Görüş ve AK Parti, Kitap Yayınevi, 2005, s. 181-204; 242-279.
Tanıl Bora, "Gülenciliğin ideolojik söyleminde özne ve fiil olarak hizmet: Bir hizmet yapılıyor, görelim bunu", Birikim, 2012, Sayı: 282, s. 33-39.
Elise Massicard, "Aleviler ve Cumhuriyet: Çelişkiler İçeren Kısmi Bir İttifak", Alevi Hareketi'nin Siyasallaşması, s. 42-66; 89-102.
Berna Zengin Arslan, "Aleviliği Tanımlamak: Türkiye'de Dinin Yönetimi, Sekülerlik ve Diyanet" Mülkiye Dergisi, 39 (1), s. 135-158.
Gökhan Atılgan, "Türkiye'de Toplumsal Sınıflar: 1923-2010", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 323-366.
Mehmet Özgüden, "Türkiye'de Seçkinler", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 367-406.
Ali Şimşek, Yeni Orta Sınıf, İstanbul: L & M Yayıncılık, s. 7-29.
Naci Cem Öncel, "Beyaz Türklerin Kısa Tarihi-I ve II", Hürriyet, 21 ve 27 Nisan 2014.
Demet Lüküslü, Türkiye'de "Gençlik Miti:" 1980 Sonrası Türkiye Gençliği, s. 117-201.
Ayten Alkan ve Serpil Çakır, "Osmanlı İmparatorluğu'ndan Modern Türkiye'ye Cinsiyet Rejimi: Süreklilikler ve Kırılmalar", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 229-271.
Ahmet Murat Aytaç, "Türkiye'de Ailenin Tarihsel Dönüşümü: 1923-2010", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 299-320.
Özge Zeybekoğlu, "Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Türk Toplumunun Erkeklik Algısı", ETHOS, Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 2010, 3 (1), 1-14.
"Prof. Sencer Ayata: Muhafazakar mahalle ile mahallenin çocukları arasında giderek belirginleşen bir fay hattı oluşuyor", https://t24.com.tr/haber/prof-sencer-ayata-muhafazakar-mahalle-ile-mahallenin-cocuklari-arasinda-giderek-belirginlesen-bir-fay-hatti-olusuyor,974883, 28 Ağustos 2021.
"Prof. Sencer Ayata: Başkanlık anayasası iktidara dışlayıcı otoriterlik, muhalefete çoğulculuk, Türkiye'ye ise sertleşen kutuplaşma getirdi", https://t24.com.tr/haber/prof-sencer-ayata-baskanlik-anayasasi-iktidara-dislayici-otoriterlik-muhalefete-cogulculuk-turkiye-ye-ise-sertlesen-kutuplasma-getirdi,975070, 29 Ağustos 2021.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sunum,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14456
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X      
P2       
P3       
P4       
P5  X     X   X
P6  X   X   X  
P7    X    
P8       
P9       
P10       
P11        X
P12       
P13