At the end of this course, the students; 1) develop a general overview on the theories of social structure. 2) analyze the Ottoman social structure through social theories. 3) question the transition from the Ottoman social structure to social structure of Turkey. 4) develop comparative understanding of different social structures.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
There is no recommended optional programme component for this course.
COURSE DEFINITION
This course aims to understand the social structure of Turkey on the basis of social change; to explain social structure, fundamental dynamics of change and the experienced social change and to analyze the fundamental dynamics. The Ottoman social structure, the Turkish modernizatiton and structural elements that shape the social structure of Turkey (economy, politics, religion, class, ethnic structure, family, gender etc.) are among the topics that will be examined in the course.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Informing students of the course scope, reading material and evaluation, and general introduction to the course
2nd Week
Social Structure, Social Institutions and Social Change
3rd Week
Economic Structure
4th Week
Political Structure
5th Week
Ethnicity and Ethnic Structure
6th Week
Religion
7th Week
Midterm Exam
8th Week
Religion and Communitarianism
9th Week
Alevis and 'Alevicilik'
10th Week
Social Stratification
11th Week
Youth
12th Week
Gender and Family from the Ottoman Empire to Modern Turkey
13th Week
Social and Political Polarization in Turkey
14th Week
General Review
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Faruk Alpkaya, "Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 7-14.
Sibel Kalaycıoğlu, "Toplumsal Yapı: Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme", Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, s. 5-16.
Serdal Bahçe ve Benan Eres, "İktisadi Yapılar, Türkiye ve Değişim", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 17-68.
Alev Özkazanç, "Cumhuriyet Döneminde Siyasal Gelişmeler: Tarihsel-Sosyolojik Bir Değerlendirme", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 71-106.
Türkiye'nin Etnik Yapısı", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 181-228.
Ayhan Akman, "Milliyetçilik Kuramında Etnik/Sivil Milliyetçilik Karşıtlığı", Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt 4, s. 81-90.
Yücel Demirer, "Modernleşen Türkiye'de Din", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 273-298.
Burhanettin Duran, "Cumhuriyet Dönemi İslamcılığı İdeolojik Konumları, Dönüşümü ve Evreleri", Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt 6, s. 129-156.
Elisabeth Özdalga, İslamcılığın Türkiye Seyri Sosyolojik Bir Perspektif, s. 235-275.
Hakan Yavuz, Modernleşen Müslümanlar: Nurcular, Nakşiler, Milli Görüş ve AK Parti, Kitap Yayınevi, 2005, s. 181-204; 242-279.
Tanıl Bora, "Gülenciliğin ideolojik söyleminde özne ve fiil olarak hizmet: Bir hizmet yapılıyor, görelim bunu", Birikim, 2012, Sayı: 282, s. 33-39.
Elise Massicard, "Aleviler ve Cumhuriyet: Çelişkiler İçeren Kısmi Bir İttifak", Alevi Hareketi'nin Siyasallaşması, s. 42-66; 89-102.
Berna Zengin Arslan, "Aleviliği Tanımlamak: Türkiye'de Dinin Yönetimi, Sekülerlik ve Diyanet" Mülkiye Dergisi, 39 (1), s. 135-158.
Gökhan Atılgan, "Türkiye'de Toplumsal Sınıflar: 1923-2010", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 323-366.
Mehmet Özgüden, "Türkiye'de Seçkinler", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 367-406.
Ali Şimşek, Yeni Orta Sınıf, İstanbul: L & M Yayıncılık, s. 7-29.
Naci Cem Öncel, "Beyaz Türklerin Kısa Tarihi-I ve II", Hürriyet, 21 ve 27 Nisan 2014.
Demet Lüküslü, Türkiye'de "Gençlik Miti:" 1980 Sonrası Türkiye Gençliği, s. 117-201.
Ayten Alkan ve Serpil Çakır, "Osmanlı İmparatorluğu'ndan Modern Türkiye'ye Cinsiyet Rejimi: Süreklilikler ve Kırılmalar", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 229-271.
Ahmet Murat Aytaç, "Türkiye'de Ailenin Tarihsel Dönüşümü: 1923-2010", 1920'den Günümüze Türkiye'de Toplumsal Yapı ve Değişim, s. 299-320.
Özge Zeybekoğlu, "Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Türk Toplumunun Erkeklik Algısı", ETHOS, Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 2010, 3 (1), 1-14.
"Prof. Sencer Ayata: Muhafazakar mahalle ile mahallenin çocukları arasında giderek belirginleşen bir fay hattı oluşuyor", https://t24.com.tr/haber/prof-sencer-ayata-muhafazakar-mahalle-ile-mahallenin-cocuklari-arasinda-giderek-belirginlesen-bir-fay-hatti-olusuyor,974883, 28 Ağustos 2021.
"Prof. Sencer Ayata: Başkanlık anayasası iktidara dışlayıcı otoriterlik, muhalefete çoğulculuk, Türkiye'ye ise sertleşen kutuplaşma getirdi", https://t24.com.tr/haber/prof-sencer-ayata-baskanlik-anayasasi-iktidara-dislayici-otoriterlik-muhalefete-cogulculuk-turkiye-ye-ise-sertlesen-kutuplasma-getirdi,975070, 29 Ağustos 2021.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Presentation,Project
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
40
Total(%)
40
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
40
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
60
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
1
1
Preparation for Quiz
Individual or group work
14
4
56
Preparation for Final exam
1
30
30
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
20
20
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
1
1
Homework
Total Workload
150
Total Workload / 30
5
ECTS Credits of the Course
5
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)