Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sosyal-kültürel antropolojinin temel kavramları ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 2) İnsan yaşamına anlam, biçim ve yön veren aile, evlilik, akrabalık, yönetim (siyaset), geçim (ekonomi), din, sanat, teknoloji, dil ve iletişim, cinsiyet, cinsellik gibi kurum, sistem, örgütlenme ve kategorilerin farklı beşeri coğrafyalardaki tezahürlerini karşılaştırmalı yaklaşımla tartışır. 3) Farklı insan topluluklarının düşünce ve davranışlarını, kendi kültür yapıları ve doğal çevreye uyarlanma stratejilerini dikkate alarak anlar. 4) v-Toplumu biçimlendiren kültür ögelerini öğrenir. Tiyatro, sinema, iletişim, medya, tarih v.b. kültür platformları ile toplum arasındaki ilişkiye dair bilgi ve entelektüel altyapı kazanır. 5) Türkiye?nin sosyal ve kültürel tarihinin yapı taşlarını kavrar ve karşılaştırmalı olarak yorumlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders öğrencilerin önce toplumların tarihi ve evrimsel gelişimini sağlayacak bir bilgi altyapısına sahip olmasını hedeflemektedir. Ayrıca toplumları oluşturan kültürel ögelerin toplumsal etkileri, kültürel gelişmeler, insan topluluklarının bu kültürel gelişmelerle değişen görünümleri, kültürün nesiller arası aktarılma kaynakları üzerine detaylı bir birikim elde etmeleri sağlanır. Toplumsal değişim ve dönüşüme öncülük eden toplumsal ve kültürel yapı taşları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Toplum ve kültür ilişkisine dair karşılaştırmalı bir değerlendirme yapabilmek dersin nihai amacını teşkil eder.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders tanıtımı: Dersin hedefleri ve gereksinimleri
2. Hafta
Sosyal- Beşeri Bilimlerin Kısa Tarihi
3. Hafta
Halkbilim- Etnoloji ? Antropoloji Çalışmaları
4. Hafta
Kolonyalizm ? Milliyetçilik ? Demokrasi
5. Hafta
Tarım Toplumundan Bilgi Toplumuna Toplumsal Değişim Koşulları - Sonuçları
6. Hafta
Toplum ? Kültür İlişkisi
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Kültürel Kimlik/ Kültür Sosyoloji
9. Hafta
Kültür Ögelerinin İncelenmesi I- Tiyatro
10. Hafta
Kültür Ögelerinin İncelenmesi II ? Edebi Eserler
11. Hafta
Kültür Ögelerinin İncelenmesi III - Sinema
12. Hafta
Kültür Ögelerinin İncelenmesi IV - Tarih
13. Hafta
Türkiye?nin Toplumsal ve Kültürel Yapısı
14. Hafta
Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ahmad, F. (2015). Modern Türkiye?nin Oluşumu. Kaynak. Harman, C.(2013). Halkların Dünya Tarihi: Taş Devri?nden Yeni Binyıla. Yordam.. Huberman, L.(2017). Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla. İletişim. Gürbilek, N. (2001). Kötü Çocuk Türk. Metis. Gürbilek, N. (2005). Ev Ödevi. Metis. Aristotales (1995). Poetika (Çev.İ.Tunalı). Remzi. Fanon, F. (2021). Yeryüzünün Lanetlileri (Çev.Ş.Süer). İletişim Loomba, A.(2000). Kolonyalizm-Postkolonyalizm. Ayrıntı. Tanilli, S. (2019). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası. İş Bankası Kültür. Kemal, Y. (2007). İnce Memed I. Yapı Kredi Kültür. Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve Kültür (Çev.A.Eker). Ayrıntı. Huxley, A. (2020). Cesur Yeni Dünya (34.Basım) (Çev.Ü.Tosun). İthaki Timur, T.(2004). Türkiye Nasıl Küreselleşti?. İmge. Giddens, A., Pıerson, C. (1998). Modernliği Anlamlandırmak (Çev. S.Uyurkulak& M.Sağlam). Alfa. Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema (2.Basım). Kırmızı Kedi. Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Ayrıntı. Ortaylı, İ. (2018). Türkiye?nin Yakın Tarihi. Kronik.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
35
35
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,15
1,15
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
152,15
Toplam İş Yükü / 30
5,07
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ