Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SAHNE TASARIMI İÇT432 - 2 + 2 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Betül Bilge Özdamar
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Tarih süreci içinde tiyatro mekanlarının gelişimini kavramak
2) Sahne sanatlarına yönelik oyun-mekan gereksinimi-sahne dekoru ilişkisinin kurgusunu anlamak ve proje ile deneyimlemek
3) Sahne ve set tasarımında sahne ? kullanıcı algısı, mekan-donatı ve aydınlatma ilişkisini anlamak ve kurgulamak
4) Sahne ve set tasarımında uygulanan çağdaş yöntemleri anlamak
5) Mekan ve donatı tasarımında esnek ve değişebilir yaklaşımların kavranması
6) Mekanın ritüeli ve ritüelin mekanını kavramak; bu anlayışla tasarımı ele almak
7) Farklı gösteri sanatlarının gereksinim duyduğu çevreleri anlamak, bunları karşılaştırmalı olarak bir projede uygulamak
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMITiyatro ve sahne sanatları eğlence olmanın dışında, toplumların sosyal ve kültürel yapısını yansıtmakta ve teknoloji, iletişim gibi farklı faktörlerin etkisi ile değişmektedir. Tiyatro/müzikal sahneleri oyun içeriği ile mekansal gereksinimlerin bütüncül yapısı içerisinde kurgulanarak hem fiziki hem de anlamsal gelişimini sürdürmektedir. Sahne tasarımında iletilmek istenilen düşünceyi sadece ?yer? ile tanımlamak olası değildir. Sahne tasarımında önemli olan bir düşünceyi/anlamı/iletiyi ve gereksinimi en iyi biçimde ifade edebilecek mekansal verileri ortaya koymaktır. Ders kapsamında sahne ve set tasarımı, tiyatro/müzikal sahne ile mekan/donatı ilişkisi çerçevesinde ele alınmaktadır. Bu bağlamda konu, tarihsel gelişim süreci, mekan ve tiyatro sahnesi arasındaki etkileşim değerleri açısından aktarılmaktadır. Tasarımda esnek ve değişebilir sistem yaklaşımları, müzikal sahneleri üzerinden değerlendirilecektir. Bu derste öğrencilerden seçilen bir oyun/müzikal tiyatro üzerinden değerlendirme yapmaları beklenmektedir. Seçilen eserin değerlendirmesi öğrenciler tarafından yapılacak ve sahne kurgusu anlamsal ve fizikler ihtiyaçlar dikkate alınarak değerlendirilecektir. Ara sınavda tasarlanan sistem kurgusu sunulacak, oyun afişi ve tasarım eskizleri teslim edilecektir. Finalde sahne tasarımına ait sunum ve afiş çalışması sunulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders içeriğinin açıklanması ve dersin yönteminin tanımlanması
2. Hafta Sahne tasarımı, tiyatro sahnesi ve gelişim süreci (antik çağ, orta çağ, rönesans dönemi)
3. Hafta 18. ve 19 yy sahneleri, 20. Yy ve modern tiyatro sahnesi,
4. Hafta Günümüz sahneleri, çağdaş sahne tasarımı
5. Hafta Çağdaş sahne biçimlenişleri, medya kullanımı, sahneyi oluşturan elemanlar 1
6. Hafta Sahneyi oluşturan elemanlar 2, dekor değişimi, aydınlatma, algısal değerler
7. Hafta Afiş/ Müzikal ve Tasarım Değerlendirmesi(eser incelemesi, tasarım yaklaşımı açıklaması)
8. Hafta Ara Sınav- Taslak afiş teslimi (eser incelemesi, tasarım yaklaşımı açıklaması (anlamsal boyut, ihtiyaçların sahnelere göre listesi, tasarım taslağının teslimi (fiziksel boyut), renk, malzeme ve atmosfer paftası teslimi)
9. Hafta Müzikaller üzerinden esnek ve değişebilir sahne tasarımı ve örnekleri
10. Hafta Öğrenci sunumları proje değerlendirme 1
11. Hafta (eser incelemesi, tasarım yaklaşımı açıklaması (anlamsal boyut), ihtiyaçların sahnelere göre listesi, renk- malzeme ve atmosfer paftası)
12. Hafta Öğrenci sunumları proje değerlendirme 2
13. Hafta Öğrenci sunumları proje değerlendirme 3
14. Hafta Öğrenci sunumları proje değerlendirme 4
15. Hafta Öğrenci sunumları proje değerlendirme 5
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1. Brecht, B., 1994. Oyun Sanatı ve Dekor. Çev. Kamuran Şipal, Cem Yayınevi, İstanbul.
2. Çalışlar, A.,1993.Tiyatronun ABC?si. Simavi Yayınları, İstanbul.
3. Porter, T. 1979 How Architects Visualize. Studio Vista, New York.
4. Sebestyen, G., 1978, What Do We Mean by `Flexibility' and 'Variability' of Systems, Building Research and Practice,Nov/Dec., s.370-374.
5. Tüzün.,Z.,2016.Müzikal Tiyatroya Giriş.Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi,Arşiv,Cilt 6,Sayı 1,Eskişehir.
6. Yener, N. ve Ülker, B. 1999 Mekanda Yüzeylerin Algılanması ve Malzeme. Kuram ve Uygulama. Mimari Biçimlendirmede Yüzey Ulusal Sempozyumu, Ankara
7. Yürekli, F. 1983. Mimari Tasarımda Belirsizlik: Esneklik/Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları ve Çözümü Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Proje, Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev120
Proje130
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık144
Ders Saati7428
Ara Sınava Hazırlık144
Laboratuvar000
Final Sınavı11,51,5
Ödevler133
Sunum (Hazırlık dahil)5420
Proje5420
Toplam İş Yükü124
Toplam İş Yükü / 304,13
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7
P1  X   X   X     X   X   X
P2    X   X   X   X     X
P3  X            
P4             
P5    X   X   X       X
P6             
P7             
P8        X       X
P9             
P10