Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MÜZE SERGİLEME YÖNTEMLERİ GSF358 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Serap Buyurgan
Profesör Doktor Billur Tekkök Karaöz
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Müze ile ilgili tarihsel bilgi birikimi kazanır.
2) Müzelerin amaç ve türlerinin öğrenir.
3) İşlev ve sergileme yönünden bir arkeoloji, etnografya, endüstri, doğa tarihi ve sanat müzesi arasındaki farkları kavrar.
4) Müzelerin görevleri, müzelerde sergileme yöntemleri konusunda birikim kazanır, özgün yöntemler geliştirir.
5) Farklı kültürlerden sanat nesnelerinin benzerliklerini ve farklılıklarını ayırt edebilir.
6) Müze-mekan-insan, müze ve teknoloji, müzelerde çağdaş sergileme yöntemleri üzerine düşünce üretebilir.
7) Müzenin öğrenmedeki rolü ve önemini kavrar.
8) Bir müzede araştırma yaparak bir sanat yapıtının bağlamsal yorumunu yapabilir.
9) Kültür aktarımında müzelerin yeri ve önemini kavrar.
10) Düşüncelerini projelendirme ve aktarabilme yönleri gelişir.
11) Müzeler yoluyla, alanlarında yaratıcı tasarımalar yapabilecekleri özgün bakış açısı ve birikim kazananır.
12) Verimli müze gezme alışkanlığı kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIMüze nedir? Müzeciliğin tarihi, çeşitleri, amaçları, gerekliliği, müze ve kültürler, müze ve sanat, müze ve eğitim, müzenin görevleri, müzenin sergileme görevi, çağdaş sergileme yöntemleri konularında teorik ve görsel bilgilendirmeler; ?Bir eserin bağlamsal yorumu?, ?Eser sergileme?, ?Müze bahçesi ve müze içi yönlendirme grafikleri?, ?Müzede sergilenen bir eserden ya da eser detayından yola çıkarak yüzey tasarımı" projelerini oluşturma, müzenin tanıtımı, sergileme, müzedeki eserlerin tarihsel, estetik ve eleştirel incelenmesi, müzedeki eser ve kalıntılardan yararlanarak yapılan çalışmaları içerir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma, dersin tanımı, amaçları, ders öğretim programı ve müzede gerçekleştirilecek çalışmalar ile ilgili bilgilendirme. Ön Anket.
2. Hafta Müze nedir? Müze çeşitleri nelerdir? Slaytlarla broşür ve kataloglarla bilgilendirme.
3. Hafta Müze çeşitleri nelerdir? Rahmi M. Koç Müzesi, Anıtkabir, Deyrulzafaran Manastırı, Ankara Etnografya Müzesi).
4. Hafta Müzelerin işlevleri nelerdir? Müzelerde çağdaş sergileme yöntemleri. Antalya Kum Heykel Müzesi, Antalya Kaleiçi. Erzurum Resim Heykel Müzesi ve Galerisi, İzmir Resim Heykel Müzesi ve Galerisi, Ankara Resim ve Heykel Müzesi. Vize projesi ile ilgili bilgilendirme (Bir eserin bağlamsal yorumu?).
5. Hafta Ankara Resim ve Heykel Müzesi ve Etnoğrafya Müzesi'ne (müzeler değişebilir) araştırma, inceleme ve bilgilendirme ziyareti, müzede sergilenen eserler, sergileme yöntemleri, müze içi yönlendirme grafikleri ve müze binaları ile ilgili bilgi alışverişi (çalışma kağıtları, çizimler, görsel ve yazılı materyaller toplama).
6. Hafta Ankara Resim ve Heykel Müzesi ve Etnoğrafya Müzesi'ne yapılan araştırma, inceleme, bilgilenme ziyareti ile ilgili bilgilerin ve eserlerin müzede sergilenme yöntemlerine, yönlendirme grafiklerine, müze binasının mimari özelliklerine yönelik gözlemlerin, izlenimlerin tartışılması. Avrupa?da ve Türkiye?de müzeciliğin tarihsel gelişimi.
7. Hafta Türk ve Dünya müzelerinden örnekler (Metropolitan, Louvre, Greenfield Village, Belçika-Liege Kent Dokusu ve Müzeler, Bursa ve Müzeler).
8. Hafta Vize Haftası
9. Hafta Vize projelerinin sunumu. Müzelerin yaşamdaki yeri ve önemi.
10. Hafta Vize projelerinin sunumu. Müze-mekan-insan.
11. Hafta Vize projelerinin sunumu. Müze ve teknoloji.
12. Hafta MTA Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi Müzesi/Anıtkabir Kurtuluş Savaşı ve Atatürk Müzesi?ne araştırma, inceleme ve bilgilendirme ziyareti, müzede sergilenen eserler, sergileme yöntemleri, müze içi yönlendirme grafikleri ve müze binası ile ilgili bilgi alışverişi (çalışma kağıtları, çizimler, görsel ve yazılı materyaller toplama).
13. Hafta MTA Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi Müzesi/Anıtkabir Kurtuluş Savaşı ve Atatürk Müzesi'ne yapılan araştırma, inceleme, bilgilenme ziyareti ile ilgili bilgilerin ve eserlerin müzede sergilenme yöntemlerine, yönlendirme grafiklerine, müze binasının mimari özelliklerine yönelik gözlemlerin, izlenimlerin tartışılması. Vize projelerinin sunumu. Final Projesi ile ilgili bilgilendirme (Eser sergileme, Müze bahçesi ve müze içi yönlendirme grafikleri. Müzede sergilenen bir eserden ya da eser detayından yola çıkarak yüzey tasarımı örneği" (yastık, çanta 40x40 cm, giysi, nevresim vb. çizim boyutunda da olabilir, ürüne de dönüşebilir) projeleri). Barbarlık Müzesi Kıbrıs, Zilkale, Gilindire Mağarası.
14. Hafta Vize projelerinin sunumu. Son Anket.
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR- Atagök, T. (1999). Yeniden müzeciliği düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
- Bass, George F. (1998). Bodrum sualtı arkeoloji müzesindeki batıklar. Ankara: Dönmez Ofset.
- Buyurgan, Serap, (2004). ?Effective learning at the museum?, Journal of Cultural Research in Art Education. United States Society for Education through Art, Volume: 22, USA, 99-115.
- Buyurgan, Serap, (2007). ?Tarih dersi kapsamında programlı bir müze ziyareti? Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildirileri İçinde. Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi işbirliği ile, 12-14 Mayıs, Bakü: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/sempozyum_bildiri.pdf.
- Buyurgan, Serap, (Bahar 2009). ?Görme engelliler eğitimi anabilim dalı öğrencilerine yönelik programlı bir müze ziyareti? Milli Eğitim. Sayı: 182, 214-231.
- Buyurgan, S. ve H. Demirdelen (Yaz 2009). ?Total kör bir öğrencinin öğrenmesinde dokunma, işitsel bilgilendirme, hissetme ve müze? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 7, Sayı: 3, s. 563-580, Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.
- Buyurgan, S. (Summer 2009). ?The expectations of the visually impaired university students from museums?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 9(3), s. 1167-1204, İstanbul: Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları İletişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.
- Buyurgan, Serap ve Levent Mercin, (2010). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitimi ve uygulamaları (2. Baskı). Editör: Vedat Özsoy, Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları: 2, Ankara: Öncü Basımevi.
- Buyurgan, S., Bingöl, M. (2012). ?Müzede öğrenme ve çocuk müzeleri?. Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama. Yayına Hazırlayan: Prof. Dr. İnci San. Ankara: Naturel Yayıncılık. s. 147-169.
- Buyurgan, S. (2017). ?Verimli bir müze ziyaretini nasıl gerçekleştirebiliriz?. Milli Eğitim. Sayı: 46, s. 317-343.
- Buyurgan, S. (Winter 2017). ?Yaşayan ve yaşatan müze? Yaratıcı Drama Dergisi ?Müze Özel Sayısı?, Cilt 12, Sayı 2, s. 127-136.
- Buyurgan, Serap (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
- Buyurgan, Serap & Öztürk, Gizem Büke (2021). ?Bilecik Belediyesi Yaşayan Şehir Müzesi ve Yaşama Katkıları?. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. Cilt 27, Sayı 46, s. 271-284. ISSN 1300-9206 E-ISSN 2687-4288
- Buyurgan, Serap & Öztürk, Gizem Büke (2021). ?Yeniden İşlevlendirilen Kültürel Mirasin Korunması Kapsamında Söğüt Ertuğrul Gazi Müzesi?. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 58 (2021 Mart), s. 424-435. DOI: 10.7816/ulakbilge-09-58-06
- Erbay, F. (2017). ?Müzelerin eğitim ve tasarım atölyelerinde informal eğitim?. Milli Eğitim. Sayı: 46, s. 239-253.
- Erbay, M. (2018). ?Yeni nesil teknolojiler ile müzelerde eğitim?. Milli Eğitim. Sayı: 46, s. 255-268.
- Ertürk, N. ve H. Uralman (2012). Müzelerin abc?si. İstanbul: Ege Yayınları.
- Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2000). Learning from museums. AltaMira Press, USA.
- Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2002). Lessons without limit. AltaMira Press, USA.
- Falk, John., Dierking, Lynn D. (2002). The museum experience. Whalesback Books, Washington D.C.
- Gartenhaus, Alan R.( 2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. Çev: Ruhiser Mergenci- Bekir Onur, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
- Hooper, Eilean-Greenhill, (1999). Müze ve galeri eğitimi. Çev: Meltem Örge Evren-Emine Gül Kapçı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
- Müzelerin teşkilatlanması pratik öğütler. (1963). ICOM Türkiye Milli Komitesi Yayınları. Sayı: 2, Ankara.
- Onur, B. (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim. Müze psikolojisine giriş. Ankara. İmge Kitabevi.
- Onur, B. (2014). Yeni müzebilim demokratik toplumu yaratmak. Ankara. İmge Kitabevi.
- San, İ. (1998). ?Müze eğitimi nasıl gelişti?. Milliyet Sanat Dergisi. Ankara.
- Sirel, H. K. (1992). Müze sergileme vitrinleri ve aydınlatılması. İstanbul: YTÜ Mimarlık Fakültesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Proje, Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14456
Final Sınavına Hazırlık133
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık122
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)236
Saha/Alan Araştırması133
Uygulama224
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9Ö10Ö11Ö12
P1                       
P2  X                      
P3                       
P4    X                    
P5                       
P6                       
P7                       
P8                       
P9      X                  
P10        X