Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Shakespeare'in tiyatro sanatını, oyunlarının çeşitliliğini ve özelliklerini, kuram, biçim ve içerik bağlamında bilirler ve değerlendirirler; 2) Shakespeare?in oyunlarını, döneminin edebi, sosyal, kültürel, siyasal, ideolojik ve tarihsel bağlamında, anlarlar ve eleştirel bir bakışla irdelerler; 3) örnek oyun metinlerine ilişkin eleştirel yorumlar yaparlar ve Shakespeare'in edebi önemini değerlendirirler; 4) genel edebiyat bilgisini ve anlayışını güçlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders kapsamında, Shakespeare?in farklı türlerden seçilmiş en az üç oyunu, dönemin toplumsal, siyasal, kültürel ve edebi koşulları çerçevesinde, tür, içerik ve tiyatro sanatı bağlamında incelenir ve yorumlanır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin konu içeriği ve yararları üzerinde durulur. Shakespeare'in hayatı, dönemin toplumsal, siyasal ve kültürel koşulları, Shakespeare döneminde İngiliz tiyatrosu ve popüler kültür konuları geniş bir çerçevede ele alınır.
2. Hafta
Shakespeare?in tiyatro anlayışı ve uygulamaları, çağdaş oyun yazarlarından edebi farklılıkları, oyunlarının türleri ve genel özellikleri ayrıntılı olarak anlatılır. Bu derste incelenecek üç oyun kısaca tanıtılır.
3. Hafta
Shakespeare'in komedi anlayışı ve tür olarak komedileri üzerine genel bir değerlendirme; seçilen bir komedinin, yapı, dil, kurgu, karakter, dramatik özellikleri ve anlam derinliği bakımından eleştirel analizi ve yorumu.
4. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
5. Hafta
Ara sınav I
6. Hafta
Shakespeare'in tragedya anlayışı ve tür olarak tragedyaları üzerine genel bir değerlendirme; seçilen bir tragedyanın, yapı, dil, kurgu, karakter ve dramatik özellikleri ve anlam derinliği bakımından eleştirel analizi ve yorumu.
7. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
8. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
9. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
10. Hafta
Ara sınav II
11. Hafta
Shakespeare'in son dönem ?romance? türü oyunlarının genel bir değerlendirmesi; seçilen bir oyunun (tercihen The Tempest veya The Winter's Tale) yapı, dil, kurgu, karakter, dramatik özellikleri ve anlam derinliği bakımından eleştirel analizi ve yorumu.
12. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
13. Hafta
Eleştirel analize ve yoruma devam.
14. Hafta
Shakespeare'in sonelerinden örnekler. Genel değerlendirme ve gözden geçirme. Sorular ve cevaplar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Shakespeare, William. Complete Works, or any separate edition of his plays and sonnets. Ackroyd, Peter. Shakespeare: The Biography. New York: Anchor, 2005. Greenblatt, Stephen. Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare. 2004. London: Pimlico, 2005. Rossiter, A.P. Angel with Horns and Other Shakespeare Lectures. Ed. Graham Storey. 1961. London: Longmans, 1966. Lee, John. Shakespeare?s Hamlet and the Controversies of Self. Oxford: Clarendon, 2000. Kott, Jan. Shakespeare Our Contemporary. Trans. Boleslaw Taborski. 2nd ed. London: Methuen, 1967. Belsey, Catherine. The Subject of Tragedy: Identity and Difference in Renaissance Drama. London: Methuen, 1985. Patterson, Annabel. Shakespeare and The Popular Voice. Cambridge, MA, and Oxford: Blackwell, 1989. Wiles, David. Shakespeare?s Clown: Actor and Text in the Elizabethan Playhouse. Cambridge: Cambridge UP, 1988. Weimann, Robert. Shakespeare and the Popular Tradition in the Theater: Studies in the Social Dimension of Dramatic Form and Function. Ed. Robert Schwartz. Baltimore: The Johns Hopkins UP, 1987. Laroque, François. Shakespeare?s Festive World: Elizabethan Seasonal Entertainment and the Professional Stage; Trans. Janet Lloyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Sözlü
1
15
Devam
1
10
Toplam(%)
75
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
75
Finalin Başarıya Oranı(%)
25
Toplam(%)
100
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ