Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Klasik dönemden 20.yy sonlarına kadar eleştirel kuramların tarihsel gelişimini tanımlarlar, 2) edebiyata eleştirel yaklaşımların temel kuramsal kavramlarını ve aralarındaki temel farkları kavradıklarını gösterirler, 3) çeşitli kuramsal metinleri okuyabilme, bağlamlarını oluşturabilme, karşılaştırabilme becerisini gösterirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders klasik ve modern edebiyat ve kültür kuramlarını Klasik, Rönesans, Neoklasik, Romantik, Viktoryen ve Modern yaklaşımları inceleyerek öğretmeyi amaçlar. Ders, öğrencileri, temel kuramsal yaklaşımlar, terimler ve bu edebi dönemlerde gözlemlenen mimetik, dışavurumcu, pragmatik ve biçimci kuramsal yönelimler hakkında bilgilendirir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Eleştiri Kuramlarına Giriş: Edebi Kuramların Temel Öğeleri
2. Hafta
Klasik Eleştiri Kuramları: Plato
3. Hafta
Klasik Eleştiri Kuramları: Aristotle
4. Hafta
Klasik Eleştiri Kuramları: Longinus and Horace
5. Hafta
Orta Çağ ve Rönesans Döneminde Edebiyat Eleştirisi
6. Hafta
Neoklasik Eleştiri Kuramları
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Romantik Dönem Eleştiri Kuramları
9. Hafta
Gerçekçilik ve Natüralizm
10. Hafta
Modern Eleştirel Kuramlara Giriş
11. Hafta
Rus ve Anglo-Amerikan Formalizmi
12. Hafta
Okur-Merkezli Eleştiri
13. Hafta
Marksist Eleştiri
14. Hafta
Tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Abrams, M.H. A Glossary of Literary Terms. 6th ed. Harcourt, Brace, Jovanovich, 1993. Adams, Hazard, editor. Critical Theory Since Plato. Harcourt, 1971. Blamires, Harry. A History of Literary Criticism. Macmillan, 1991. Bressler, Charles E. Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice. 4th ed. Prentice Hall, 2007. The Cambridge History of Literary Criticism. 9 vols: Volume 1: Classical Criticism, Ed. George Alexander Kennedy (1993); Volume 2: The Middle Ages, ed. Alastair Minnis and Ian Johnson (forthcoming 2002); Volume 3: The Renaissance, ed. Glyn Norton (1999); Volume 4: The Eighteenth Century; ed. H. B. Nisbet and Claude Rawson (1997); Volume 5: Romanticism, ed. Marshall Brown (2000); Volume 6: The Nineteenth Century (forthcoming 2006); Volume 7: Modernism and the New Criticism, ed. A. Walton Litz, Louis Menand and Lawrence Rainey (2000); Crane, R. S., editor. Critics and Criticism: Ancient and Modern. U of Chicago P, 1952. Abridged ed. 1957. Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. 2nd ed. Blackwell, 1996. Goulimari, Pelagia. Literary Criticism and Theory. Oxford UP, 2014. Habib, M. A. R. A History of Literary Criticism: From Plato to the Present. Blackwell, 2005. Harland, Richard. Literary Theory from Plato to Barthes: An Introductory History. Macmillan, 1999. Leitch, Vincent B., et al., editors. The Norton Anthology of Theory and Criticism. Norton, 2001. Parker, Robert Dale. How to Interpret Literature: Critical Theory for Literary and Cultural Studies. Oxford UP, 2008. Rice, Philip and Patricia Waugh. Modern Literary Theory: A Reader. 3rd ed. Arnold, 1996. Ryan, Michael. Literary Theory: A Practical Introduction. Blackwell, 1999. Saintsbury, George. A History of Criticism and Literary Taste in Europe. 3 vols. 1900-4. Slatkine, 1971. Selden, Raman, editor. Theory of Criticism: From Plato to the Present: A Reader. Longman, 1988. Webster, Roger. Studying Literary Theory: An Introduction. 2nd ed. Arnold, 1996. Wimsatt, W. K. and Cleanth Brooks. Literary Criticism: A Short History. Routledge, 1957.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Mini-Sınav
1
10
Makale Sunuşu
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
1
5
5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
10
10
Toplam İş Yükü
152
Toplam İş Yükü / 30
5,06
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ