Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Programı (İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
EDEBİYAT ÇALIŞMALARINA GİRİŞ 1 ACL121 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) edebi terimleri, türleri ve söz sanatlarını örnekleyerek tanımlarlar,
2) edebi bir türün öğelerini belirtirler ve metne katkısını yorumlarlar,
3) edebi terimler, söz sanatları, ve edebi tür özelliklerini kullanarak bir metni açıklarlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu ders, öğrencilere şiir, düz yazı, oyun gibi farklı edebi türleri tanıtmayı ve metin çözümlemesinde kullanılacak edebi terimleri ve söz sanatlarını öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, edindikleri edebi terimlerin bilgilerini uygulamaya koyarak belirli bir edebi türe eleştirel yaklaşmayı, yakın okuma pratiği yapmayı ve bir edebi metni değerlendirmeyi öğrenirler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtılması, izlencenin gözden geçirilmesi; edebiyat çalışmalarına giriş dersi: edebiyat, metin, kurgu, yazın, düz yazı, şiir, drama gibi tanımların verilmesi
2. Hafta Düz yazı türleri (kısa öykü, kısa roman, hikaye ve anlatı, fabl, saga, efsane, mit, roman); kurguyu oluşturan öğeler (olay örgüsü, olay örgüsünü oluşturan öğeler, karakter tipleri, karakterlerin özellikleri, anlatıda bakış açısı türleri, Gizem, çatışma, geriye dönüş, tema, motif, sembol, arka plan, anaphora)
3. Hafta Örnek kısa öyküler: Kate Chopin "Story of an Hour," Edgar Allan Poe "Masque of the Red Death"
4. Hafta Örnek kısa öyküler: Sandra Cisneros "Barbie-Q" Ernest Hemingway "Hills Like White Elephants," Langston Hughes "Salvation," X. J. Kennedy and Dana Gioia "Writing about a Story"
5. Hafta Kurgu olmayan düz yazı türleri (günlük, anı, biyografi, otobiyografi, deneme, gezi yazısı), Düz yazı örnekleri: Armin Brott "Not All Men Are Sly Foxes," Judy Brady Syfers "I Want a Wife"
6. Hafta Şiirin öğeleri ve şiir terimleri (şiir, vezin, kıta, mısra, beyit, şiir kişisi, ironi, imge), Örnek Şiirler: Robert Frost "Road Not Taken" Wilfred Owen "Dulce et Decorum Est"
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Şiir terimleri (söz sanatları: kapalı benzetme, açık benzetme, uzun/katmanlı benzetme, seslenme, alegori, ad aktarması, kapsamlama, tezat, görselin söz tasviri, anıştırma), Örnek şiirler: John Dryden "A Valediction, Forbidding Mourning," Sylvia Plath "Metaphors" Percy Bysshe Shelley ?Ozymandias" Katharyn Howd Machan "Leda's Sister and the Geese"
9. Hafta Ses öğeleri (ses yinelemeleri: sözcük başındaki ünsüz harfin tekrarı, ünlü benzerliği, ünsüz benzerliği, yansımalı sözcükler), Örnek şiirler: Edgar Allan Poe "Alone" Walt Whitman "Beat! Beat! Drums!"
10. Hafta Uyak ve ölçü (uyak türleri, uyak şeması, ölçü türleri, vurgu, adım, dize durağı), Örnek şiirler: Gwendolyn Brooks "We Real Cool," W.H. Auden "Musee des Beaux Arts" Emily Dickinson "Because I could not stop for Death" Örnek şiirler: Adrienne Rich "Diving into the Wreck,"
11. Hafta Robert Frost "After Apple Picking," X. J. Kennedy and Dana Gioia "Writing About a Poem"
12. Hafta Tiyatronun öğeleri (drama, tiyatro, oyun, perde, sahne, dize, reji, sahnede sessiz hareketler, jest, mimik, mimesis, güldürü, in medias res, okuma tiyatrosu, dramatik ironi)
13. Hafta Örnek oyun: Susan Glaspell Trifles
14. Hafta Örnek oyun: James Baldwin Blues for Mister Charlie, X. J. Kennedy and Dana Gioia Writing about a Play
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAbrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. Tenth Edition, Wadsworth Cengage Learning, 2012.
Kennedy, X. J. and Dana Gioia, eds. Literature: An Introduction to Fiction, Poetry, and Drama. Compact edition, HarperCollins, 1995.
Klarer, Mario. An Introduction to Literary Studies, Routledge, 2004.
Jago, Carl et al. Literature and Composition: Reading, Writing, Thinking, Bedford, 2011.
Rainsford, Dominic. Studying Literature in English: An Introduction, Routledge, 2014.
Sullivan, Jenny. Writing Themes About Literature, Norton, 1983.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev315
Makale Sunuşu115
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler3618
Makale Sunuşu144
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2      X
P3    X   X
P4  X   X   X
P5      X
P6  X     X
P7  X   X   X
P8  X   X   X
P9    X   X
P10  X   X   X
P11  X    
P12  X   X   X
P13     
P14  X   X   X