Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Nicel araştırma yöntemlerinin temellerini bilirler 2) İstatistiğin temel ve ileri konularını bilirler 3) Nicel değişkenler ile modeller kurmayı bilirler 4) Parametrik ve Nonparametrik nicel yöntemleri bilirler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu ders için önerilen ön koşul yoktur.
DERS TANIMI
İnsanlar, sürekli olarak kendilerini ve çevrelerini aydınlatma, tanıma, olay ve oluşumları açıklama ve karşılaştıkları problemlere güvenilir çözümler bulabilme çabası içerisindedirler. Problemlerin çözümlerinin bulunabilmesi için genellenebilirliği yüksek bilgilerin kullanılması gerekmektedir. İnsanların yalnızca bilimsel bakış açısını benimseyerek ve bilimsel yöntemleri kullanarak yaklaşık olarak doğru bilgiler üretebilirler. Çünkü bilimsel yöntemler açık seçiktir, yansızdır, eleştirici ve düzelticidir, deneycidir, seçicidir ve akla uygundur.
Nicel araştırmalar tarama, korelasyonel, nedensel karşılaştırma, deneysel ve tek desenli örüntüler gibi yöntemleri kapsamaktadır.
Nicel araştırmalarda çalışmanın temel araştırma sorusuna bağlı olarak oldukça çeşitli veri analiz yöntemleri kullanılabilir. Ancak bütün yöntemler kabul edilen seviyede geçerlilik ve güvenilirlik değerlerine sahip olmalıdır. Ders kapsamında öğrenciler istatistiksel olarak uygunluğu kanıtlanmış geçerlilik ve güveniliklik analizlerini öğreneceklerdir.
Araştırma sorusu ile araştırma tasarımı arasındaki uyum, bilimsel çalışmaların değerini belirleyen temel unsurlardan birisidir. Bu kapsamda araştırmacıların nicel araştırma desenlerini bilmeleri gerekmektedir. Nicel araştırma desenleri: "tarama araştırmaları", korelasyon araştırmaları, nedensel karşılaştırmalı araştırmalar, deneysel araştırmalar, tek deneli araştırmalar ve meta analizler olarak sıralanabilir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler sıralanan araştırma desenlerini ve bu araştırma desenlerinin alt türlerine ilişkin bilgileri öğrenebileceklerdir.
Nicel yöntemlerle gerçekleştirilen bir çalışmanın aslında çok aşamalı bir süreç olduğu söylenebilir. Vurgulanan aşamalar: "problemin tanımlanması, "araştırma modelinin kurulması","araştırma evreninin belirlenmesi", "evren içerisinden örneklem alınması", "verilerin toplanması", "verilerin işlenmesi", "verilerden bulguların üretilmesi" ve "araştırmanın raporlaştırılması" biçiminde sıralanabilir. Araştırmacının bilimsel bir sav üretebilmesi için bütün aşamaları titizlikle yürütmesi gerekmektedir. Örneğin araştırmacı, geliştirmiş olduğu araştırma sorusuna uygun bir nicel ölçüm yöntemine sahip değilse, gerekli ölçüm araçlarını kendisi geliştirebilmelidir. Araştırmacı bütün aşamalarda olduğu gibi bu aşama sırasında da belirli bilimsel ilkelere uymakla yükümlüdür.
Ders kapsamında öğrenciler yansız ve değerli nicel bir çalışmasının nasıl yapılması gerektiğini öğreneceklerdir. Bununla birlikte öğrencilere nicel veri analiz yazılımları kullanma becerisi kazandırılacaktır. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler ise alanındaki saygın dergilerde yayınlabilecek çalışmalar üretebileceklerdir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilimsel Araştırmalarda Uyulması Gereken Etik İlkeler
Tabachnick, B. G, & Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (Fourth edition). Boston: Ally and Bacon Altunışık, R. Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayınevi. Büyüköztürk, Ş. (2007). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
4
4
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
100
100
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
100
100
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
1
200
200
Toplam İş Yükü
449
Toplam İş Yükü / 30
14,96
Dersin AKTS Kredisi
15
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ