Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sanatın kendi sürecinde nasıl bir izlenim sonucu yaratıldığını öğrenir. 2) Sanatın alıcı kitlesinin kimlerden oluştuğunu öğrenir. 3) Çağımızda Documenta, Bienaller, Sanat fuarları, Ist Modern,BASE, SALT gibi oluşumları irdeler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste öğrencilere Avrupa'da modern sanat piyasasının örgütlenmesi, sanatın kurumsallaşmasını izleyen süreç anlatılır. Sanatın yönetimi ve kurumsallaşmanın başlıca süreçleri olan;
- Sanat tarihinin doğuşu, Vasari (1550), Winckelmann (1764);
- Akademinin kurulması, Floransa (1563), Paris (1648);
- Sanatın sanayiden ayrılması ve "Güzel Sanatlar"ın (beaux arts) icadı (1752);
- Estetiğin yazılması, Baumgarten (1750);
- Saraylarda düzenlenen Salon sergilerinin kamuya açılması;
- Eleştiri türünün ortaya çıkması, Diderot (1759);
- Kamusal, evrensel/ulusal müzelerin kurulması, Uffizi (1584), Louvre (1792) tanıtılır. Bu süreçte tarihsel dönüşümlerin sanat eserinin üretimine etkisi ele alınır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sanat tarihi kavramı, Rönesans koleksiyonerliği Vasari, 18.yy. Winckelmann ve eser analizi
2. Hafta
Floransa'da sanat atölye sanatçı ilişkisi ve gelenekler
3. Hafta
Sarayın üretimden ayrılması güzel sanatlar piyasası oluşumu
4. Hafta
Baumgarten ve estetik üzerine yazılar
5. Hafta
Saray koleksiyonunun Salon sergilerine dönüşmesi
6. Hafta
Sanatın eleştirisinin yapılması
7. Hafta
Kamuya açık ulusal müzelerin kurulması Uffizi ve Louvre
8. Hafta
Ara Sınav Proje sunumları
9. Hafta
Müze-eser-sergi eleştirisi
10. Hafta
Sanatçı, koleksiyoner konferansları
11. Hafta
Koleksiyon yönetimi
12. Hafta
Eserler için doğru sergileme alanı
13. Hafta
IKSV, SALT, BASE, İstModern gibi sanatın yaygınlaşmasını sağlayan oluşumların incelenmesi
14. Hafta
FINAL PROJESİ sunumları/sergi analizi sunumu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
ARTUN, A., ED. (2005). SANATÇI MÜZELERI, İSTANBUL, İLETIŞIM YAYINLARI. HTTP://WWW.ALIARTUN.COM/YAZILAR/SANAT-PIYASASI-VE-SANATIN-OZERKLIGI/ WU, C., (2005). KÜLTÜRÜN ÖZELLEŞTIRILMESI, İSTANBUL, İLETIŞIM YAYINLARI. YARDIMCI, S., (2005). KENTSEL DEĞIŞIM VE FESTIVALIZM, KÜRESELLEŞEN İSTANBUL?DA BIENAL, İSTANBUL: İLETIŞIM YAYINLARI. BARNARD, M., (2002). SANAT, TASARIM VE GÖRSEL KÜLTÜR, ANKARA, ÜTOPYA YAYINEVI. ULUSOY, M. D., (2005). SANATIN SOSYAL SINIRLARI, ANKARA, ÜTOPYA YAYINLARI.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ