Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Müzecilik Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
YÖRESEL MİMARİ, ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK MUZ541 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Derste etnokültür öğeleri ve küratörlüğün temel ilkeleri bir mekanda sergileme için ön hazırlıklar, doğru malzeme seçimi ve metrik yerleştirme öğeleri temel prensipleri üzerinde durulur. Ayrıca teknolojik olarak da çizim teknikleriyle mekanı farklı biçimde nasıl hazırlamaları gerektiğini öğrenirler.
2) Diğer önemli bir konu da özgün sergileme ortamları oluşturma yeteneğidir.
3) Serginin anlatım dili, estetiği ve iletişiminin modları mekana uygun bir şekilde nasıl olmalıdır gibi konular üzerinde durulur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu dersde öğrenciler yöresel mimariyi bölgenin özelliklerini değiştirmeden ve sürdürebilirliği ön plana alarak müze binası olarak seçilen yapıları müze işlevli nasıl kullanabileceklerini öğrenirler. Müzeye dönüştürülen mekan tarihi bir bina olabilir. Bu durumda koruma onarım ve dönüştürme etik prensiplerine bağlı olarak mekanın yeniden kullanıma açık hale getirilmesi için alternatifler oluştururlar. Aynı zamanda bölge etnokültürünü inceleyip buna bağlı küratörlük eğitimi alırlar. Bu mekanın sergileme amaçlı nasıl kullanılacağını öğrenip uygulamaya geçerler. Anadolu?da çoğu müze-ev bu amaçla kullanılsa da, çağdaş sergileme ve ziyaretçiyle buluşma kıstasları geliştirme ister. Bu kapsamda bu açığı kapatacak ders içerikleri alanında uzman heyet tarafından öğrencilere aktarılır. Öğrenciler örnekler üzerinden mekan-sergileme-izleyiciyle buluşma becerileirni geliştirirler. Ders kapsamında oluşturulacak jüriler disiplinlearası öğretim üyeleriyle öğrenciye kendi uzmanlık ve yetkinlik alanlarıyla yol gösterirler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Mekan analizi, yeni işlevine uygunluğuna giriş
2. Hafta Yeniden işlevlendirmenin kuramsal temeli
3. Hafta Yeniden kullanımın kriterleri ve ölçütleri, yeni malzeme ile dönüştürme pratiği
4. Hafta Yeni işlevlendirme çalışmalarında çağdaş konfor ve sağlık koşullarının sağlanması
5. Hafta İşlevlendirme sonrası mekan denetimi ve iç mekan öğeleri taslağı
6. Hafta Proje Taslağı Sunumu Jüri Önünde
7. Hafta Proje Sunumu ve Sergisi
8. Hafta İşlevlendirme sonrası mekan denetimi ve iç mekan öğeleri çizimleri
9. Hafta Araştırma konusu olarak incelenecek tasarımcılar ile yeniden işlevlendirilen yapıların belirlenmesi
10. Hafta Yeniden işlevlendirilmiş müze veya sergi alanı örneklerinin genel olarak analizi ve yeni yaklaşımların niteliksel analizi araştırma projesine ait Genel Değerlendirme ve Sonuç
11. Hafta 2. Proje tanıtımı ve sunum, 1.Grup
12. Hafta 2. Proje tanıtımı ve sunum, 2.Grup
13. Hafta Proje geri dönüş bildirimleri ve anket oluşturma
14. Hafta FINAL PROJESİ sunumlar sergi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAltınoluk, Ü., Binaların Yeniden Kullanımı,YEM Yayınları, 1998. Burns, J.(ed), Recording Historic Structures, The American Instute of Architects Press, Washington DC, 1989. Dıvrak, M. Müzecilikte İletişim ve Atmosfer, İstanbul: İkinci Adam Yayınları (2020). Eres, Z. , M. Erdem Kaya, K.Güler, Müzeleştirilen Köylerden Çağdaş Mimariye Kırsalda Gelecek Öngörüleri, Mimarİst 67 (2020): 40-78. Kandemir, Ö., Ö.Uçar, Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri, Sanat ve Tasarım Dergisi 9:2 (2019) :17-46. Hans Ulrich Obrist, A. Raza, Ways of Curating, New York: Farrar Straus and Giroux (2014). Schubert, K. Ve R.Smith, Ku?rato?ru?n Yumurtası : Mu?ze Kavramının Fransız I?htilalinden Gu?nu?mu?ze Kadar olan Evrimi, İstanbul:İstanbul Sanat Müzesi Vakfı (2004).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım Tartışma Soru-Cevap Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Deney Eğitim-Uygulama Proje Rapor Hazırlama Sunum Diğer,Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev15
Proje15
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
DİL
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X  
P2  X   X  
P3  X   X  
P4  X   X   X
P5  X   X  
P6  X   X  
P7     
P8     
P9