Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Derste etnokültür öğeleri ve küratörlüğün temel ilkeleri bir mekanda sergileme için ön hazırlıklar, doğru malzeme seçimi ve metrik yerleştirme öğeleri temel prensipleri üzerinde durulur. Ayrıca teknolojik olarak da çizim teknikleriyle mekanı farklı biçimde nasıl hazırlamaları gerektiğini öğrenirler. 2) Diğer önemli bir konu da özgün sergileme ortamları oluşturma yeteneğidir. 3) Serginin anlatım dili, estetiği ve iletişiminin modları mekana uygun bir şekilde nasıl olmalıdır gibi konular üzerinde durulur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersde öğrenciler yöresel mimariyi bölgenin özelliklerini değiştirmeden ve sürdürebilirliği ön plana alarak müze binası olarak seçilen yapıları müze işlevli nasıl kullanabileceklerini öğrenirler. Müzeye dönüştürülen mekan tarihi bir bina olabilir. Bu durumda koruma onarım ve dönüştürme etik prensiplerine bağlı olarak mekanın yeniden kullanıma açık hale getirilmesi için alternatifler oluştururlar. Aynı zamanda bölge etnokültürünü inceleyip buna bağlı küratörlük eğitimi alırlar. Bu mekanın sergileme amaçlı nasıl kullanılacağını öğrenip uygulamaya geçerler. Anadolu?da çoğu müze-ev bu amaçla kullanılsa da, çağdaş sergileme ve ziyaretçiyle buluşma kıstasları geliştirme ister. Bu kapsamda bu açığı kapatacak ders içerikleri alanında uzman heyet tarafından öğrencilere aktarılır. Öğrenciler örnekler üzerinden mekan-sergileme-izleyiciyle buluşma becerileirni geliştirirler. Ders kapsamında oluşturulacak jüriler disiplinlearası öğretim üyeleriyle öğrenciye kendi uzmanlık ve yetkinlik alanlarıyla yol gösterirler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Mekan analizi, yeni işlevine uygunluğuna giriş
2. Hafta
Yeniden işlevlendirmenin kuramsal temeli
3. Hafta
Yeniden kullanımın kriterleri ve ölçütleri, yeni malzeme ile dönüştürme pratiği
4. Hafta
Yeni işlevlendirme çalışmalarında çağdaş konfor ve sağlık koşullarının sağlanması
5. Hafta
İşlevlendirme sonrası mekan denetimi ve iç mekan öğeleri taslağı
6. Hafta
Proje Taslağı Sunumu Jüri Önünde
7. Hafta
Proje Sunumu ve Sergisi
8. Hafta
İşlevlendirme sonrası mekan denetimi ve iç mekan öğeleri çizimleri
9. Hafta
Araştırma konusu olarak incelenecek tasarımcılar ile yeniden işlevlendirilen yapıların belirlenmesi
10. Hafta
Yeniden işlevlendirilmiş müze veya sergi alanı örneklerinin genel olarak analizi ve yeni yaklaşımların niteliksel analizi araştırma projesine ait Genel Değerlendirme ve Sonuç
11. Hafta
2. Proje tanıtımı ve sunum, 1.Grup
12. Hafta
2. Proje tanıtımı ve sunum, 2.Grup
13. Hafta
Proje geri dönüş bildirimleri ve anket oluşturma
14. Hafta
FINAL PROJESİ sunumlar sergi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Altınoluk, Ü., Binaların Yeniden Kullanımı,YEM Yayınları, 1998. Burns, J.(ed), Recording Historic Structures, The American Instute of Architects Press, Washington DC, 1989. Dıvrak, M. Müzecilikte İletişim ve Atmosfer, İstanbul: İkinci Adam Yayınları (2020). Eres, Z. , M. Erdem Kaya, K.Güler, Müzeleştirilen Köylerden Çağdaş Mimariye Kırsalda Gelecek Öngörüleri, Mimarİst 67 (2020): 40-78. Kandemir, Ö., Ö.Uçar, Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri, Sanat ve Tasarım Dergisi 9:2 (2019) :17-46. Hans Ulrich Obrist, A. Raza, Ways of Curating, New York: Farrar Straus and Giroux (2014). Schubert, K. Ve R.Smith, Ku?rato?ru?n Yumurtası : Mu?ze Kavramının Fransız I?htilalinden Gu?nu?mu?ze Kadar olan Evrimi, İstanbul:İstanbul Sanat Müzesi Vakfı (2004).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
Tartışma
Soru-Cevap
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Deney
Eğitim-Uygulama
Proje
Rapor Hazırlama
Sunum
Diğer,Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Proje
1
5
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ