Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal belleğin toplumlarda farklı biçimlerde şekillenmesinde iletişim araçlarının rolünü ve etkisini analiz ederler. 2) Toplumsal olay ve travmaların neden farklı biçimlerde hatırlandığı/unutulduğu ve bu farklılıklar ekseninde travmalarla nasıl hesaplaşılabileceği/yüzleşilebileceği konusunda bilgi sahibi olurlar. 3) Kitle iletişim araçlarının belleğin demokratikleşmesindeki gücü konusunda fikir sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Ders, öğrencilerin kitle iletişim araçları içeriklerinin toplumsal bellek, iktidar belleği, karşı bellek ve kültürel bellek gibi kavramların ortaya çıkmasıyla ilişkilendirebilmesini amaçlamaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Tanıtımı
2. Hafta
Toplumsal Bellek ve Toplumsal Belleğin Toplumsal Çerçeveleri
3. Hafta
Tarih-Tarih Yazımı
4. Hafta
Kimlik ve Toplumsal Bellek I: Ulus Devlet Hafızası
5. Hafta
İletişim Çalışmalarının Sözlü Tarih Çalışmalarına Katkısı 1: Arşiv ve Tanıklık
6. Hafta
İletişim Çalışmalarının Sözlü Tarih Çalışmalarına Katkısı 2: Kültürel ve İletişimsel Bellek
7. Hafta
Kimlik ve Toplumsal Bellek II: Ulus-Devlet Sonrası Kozmopolit Hafıza
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Bir İletişim Aracı Olarak Hafıza Mekanları
10. Hafta
Bir İletişim Aracı Olarak Performatif Bedensel Pratikler
11. Hafta
Travma: Geçmişle Hesaplaşma-Yüzleşme
12. Hafta
Yas - Kayıp
13. Hafta
Rövanş, Af, Özür ve Bağışlama
14. Hafta
Nostalji ile Ütopya Arasında Bir Retrotopya Olarak Bellek-Demokrasi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Assmann, Jan (2001). Kültürel Hafıza. Çev., Ayşe Tekin. İstanbul: Ayrıntı. Boym, Svetlana. (2009). Nostaljinin Geleceği, (Çev. Ferit Budak Aydar), İstanbul: Metis Yayınevi. Connerton, Paul (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar. Çev., Alaaddin Şenel. İstanbul: Ayrıntı. Connerton, Paul. (2012). Modernite Nasıl Unutturur?. (Çev. Kübra Kelebekoğlu), İstanbul: Sel Yayınları. Halbwachs, Maurice. (2019). Kolektif Bellek, Çev. Banu Barış, İstanbul: Heretik Yayınları. Nora, Pierre (2006). Hafıza Mekanları. Çev., Mehmet Emin Özcan. Ankara: Dost. Sancar, Mithat (2007). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. İstanbul: İletişim.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Devam
1
15
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
60
60
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
7
12
84
Toplam İş Yükü
292
Toplam İş Yükü / 30
9,73
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ