Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ HİT504 İkinci Yarıyıl (Bahar) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Yunus Gökmen
Profesör Doktor Yavuz Ercil
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Bilimsel düşünüş ve bilimsel araştırma mantığını özümseyerek, bilimsel doğrulara ulaşmak için izleyecekleri yolları öğrenmekte,
2) Tüm aşamaları ile bir araştırma önerisi hazırlayabilmekte,
3) Ayrıca rapor yazma teknikleri doğrultusunda birer makale yazabilecek düzeye gelmektedirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBilimsel düşünüş ve bilimsel araştırma mantığını özümseyerek, bilimsel doğrulara ulaşmak için izleyecekleri yolları öğrenmekte,
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Bilgi, Bilgi Çeşitleri (Gündelik, Bilimsel ve Felsefi Bilgi), Bilim, Bilimin Ögeleri ve Özellikleri (Pozitiflik, Gözlemsellik, Ussallık) Bilimlerin Sınıflandırılması (Bacon, Comte ve Güvenç'in Sınıflamaları) ve Bilimin Gelişmesi.
2. Hafta Araştırmanın Tanımı ve Önemi, Bilimde ve Araştırmada Aranan Özellikler (Objektiflik, Görelilik, Gerçekleme, Alenilik, Olgusallık, Sistemlilik, Mantıksallık, Fonksiyonellik, Seçicilik, Denencel oluş, Genellenebilirlik, Doğruluk, Birikiklik), Bilimde ve Araştırmada Aranan Temel Amaçlar (Açıklama, Yordama, Kontrol Altına Alma), Bilim ve Araştırmanın Dayandığı Sayıltılar (Düzenlilik, Genellik, Devamlılık, Gerekircilik, Yetenekler).
3. Hafta Bilgi Edinme Yolları (Bireysel Yaşantılar, Otoriteler, Tümdengelim, Tümevarım, Hipotetik Dedüksiyon).
4. Hafta Bilimsel Yöntem, İşleyişi ve Aşamaları (Bir İhtiyacın Doğuşu ya da Bir Problemi Hissetme, Güçlüğün Yerini ve Problemini Tayin Etme, Bazı Çözüm Yollari - Hipotezler (Denenceler) Önerme, Doğrulayıcıların Saptanması, Denencelerin Test Edilmesi.
5. Hafta Araştırma Çeşit ve Yöntemleri: Ortama Göre (Labaratuar ve Saha Araştırmaları), Düzeylerine Göre (Kuramsal ve Uygulamalı Araştırmalar) Yöntem ya da Zamana Göre (Tarihi, Betimleme ve Deneysel) Kontrol özelliğine gore (Survey, Deneysel).
6. Hafta Alt Problemler, Denence ve Sayıltı Kavramları, Veriler, Değişkenler (Bağımlı, Bağımsız, Nicel, Nitel, Sürekli, Süreksiz, Deneysel, İstenmedik Değişken).
7. Hafta Alt Problemler, Denence ve Sayıltı Kavramları, Veriler, Değişkenler (Bağımlı, Bağımsız, Nicel, Nitel, Sürekli, Süreksiz, Deneysel, İstenmedik Değişken).
8. Hafta Ara sınav.
9. Hafta Evren, Örneklem, Örnekleme Teknikleri (Şans-Random, Sistematik, Kümeleme, Tabakalama Örnekleme), Veri ve Bulgularda Ölçütler, Geçerlik (İç Geçerlik, Dış Geçerlik) ve Güvenilirlik.
10. Hafta Araştırmalarda Rapor Yazma Teknikleri, Dipnot, Kaynakça Gösterme, Araştırma etiği, Bir makale Nasıl Yazılır?
11. Hafta Araştırmalarda Rapor Yazma Teknikleri, Dipnot, Kaynakça Gösterme, Araştırma etiği, Bir makale Nasıl Yazılır?
12. Hafta Araştırmalarda Rapor Yazma Teknikleri, Dipnot, Kaynakça Gösterme, Araştırma etiği, Bir makale Nasıl Yazılır?
13. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
14. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAtaöv, T. (1989). Bilimsel Araştırma El Kitabı. Ankara: Savaş Yayınları.
Kaptan, S. (t.y.). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara.
Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi-Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara.
Bailey, K. D. (1987). Methods of Social Research. NewYork: The Free Press.
Bickman, L. ve D. J. Rog. (Eds.) (1998). Handbook of Applied Social Research Methods. Thousand Oaks: Sage Publications.
Debus, M. (1995). Methodological Review: A Handbook for Excellence in Focus Group Research. Washington: HEALTHCOM.
Hansen, A.; S. Cottle; R. Negrine; ve C. Newbold. (1998). Mass Communication Research Methods. London: MacMillan Press Ltd.
Merton, R.K.; J.S. Coleman and P.H.Rossi. (1979). Qualitative and Quantitative Social Research. New York: The Free Press.
Neuman, W. L. (1997). Social Research Methods. Boston: Allyn and Bacon.
Oppenheim, A.N. (1986). Questionnaire Design and Attitude Measurement. England: Gower.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev110
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık21530
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12020
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı144
Ödevler23060
Saha/Alan Araştırması12525
Makale Sunuşu122
Makale İnceleme13030
Toplam İş Yükü276
Toplam İş Yükü / 309,2
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4      X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7  X   X   X
P8      X
P9  X   X   X
P10      X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X   X   X
P17     
P18  X   X   X
P19  X   X   X
P20     
P21      X
P22    X   X
P23      X
P24  X   X   X