At the end of this course, the students; 1) learn the importance of leadership 2) analyse the leadership behaviour in educational organizations. 3) know different leadership theories and styles.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
No
COURSE DEFINITION
This course provides knowledge and insights about the leadership concept in educational settings.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
The nature of leadership, Basic leadership theories (Behavioral)
2nd Week
The nature of leadership, Basic leadership theories( contingency)
3rd Week
Instructional leadership
4th Week
Cultural leadership
5th Week
Super leadership
6th Week
Moral Leadership
7th Week
Learning leadership
8th Week
Transformational leadership
9th Week
Transactional leadership
10th Week
Visionary leadership
11th Week
Educational leadership
12th Week
The discussions of new leadership theories
13th Week
Leadership studies in Turkey
14th Week
Leadership studies in Turkey
15th Week
16th Week
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Bolman, Lee G. Organizasyonları Yeniden Yapılandırmak. Çeviri. Ahmet Aypay-Abdurrahman Tanrıöğen.Seçkin Yayıncılık. Celep, C. (2014). Eğitim Yöneticisinin Liderlik Davranışı. Ankara: Nobel Yayıncılık Yıldırm, Nail (2013). Okul Müdürlerinin Sorun Çözme Hikayeleri. Ankara: Nobel Çelik, V.(2007). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem A Yayınları.
Aydın, M. (2005).Eğitim yönetimi: kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler (örgütsel davranış). Ankara: Hatipoğlu Yayınları: 46, Yükseköğretim Dizisi: 10. Açıkalın, A.1994) Teknik ve toplumsal yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara:Pegem Yayınları. Başaran, İ.E. (1992) Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Erçetin, Ş. (1998). Lider sarmalında vizyon. Ankara: Önder Matbaası. Kaya, Y, K.(1991). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye'deki uygulama. Ankara: Bilim yayınları