At the end of this course, the students; 1) learn the basic concepts and the theories of mainstream media studies. 2) learn the basic concepts and the theories of critical media studies. 3) Use these concepts and theories effectively in various coomunication research.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
Learn the basic concepts and the theories of liberal media studies.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Communication as a discipline and the short history of communication research, discussion of the communication function
2nd Week
Communication as a discipline and the short history of communication research, discussion of the communication function
3rd Week
Brief history of communication research in Turkey
4th Week
Brief history of communication research in Turkey
5th Week
Functions of communication
6th Week
Functions of communication
7th Week
Midterm
8th Week
Mainstream paradigm in communication studies
9th Week
Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
10th Week
Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
11th Week
Media and comsumption norms: Field research in Turkey
12th Week
Media and consumption norms: Field research in Turkey
13th Week
Evaluation of the contributions to communication (conceptually) in Turkey
14th Week
Evoluation of Communication Studies in Turkey
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Adaklı, Gülseren (2009). ?2002?2008: Türk Medyasında AKP Etkisi.? AKP Kitabı: Bir Dönüşüm Bilançosu. Der: İlhan Uzgel ve Bülent Duru. Ankara: Phoenix. 559?606. Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83. Adorno, Theodor W. (2005) ?Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya, 240?249. Adorno, Theodor W. (2007) Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim.47?107. Altan, Hayriyem Zeynep. (2015) ?Sosyal Medyanın `Kullanımlar ve Doyumlar? Haritası: Youtube, Facebook ve Twitter?. Sosyalleşen Olgular-Sosyal Medya Araştırmaları 2 (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık) içinde, Konya: Çizgi Kitabevi, s. 77-116. Binark, Mutlu ve Günseli Bayraktutan Sütcü (2008) Kültür Endüstrisi Olarak: Dijital Oyun. İstanbul: Kalkedon. Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir. Burton, Graeme, (1995), ?Medya Üzerine Niçin Çalışmalı??, Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları, s. 13-18. Chafe, Steven H. ve Charles Berger (2005) ?İletişim Bilimci Ne Yapar??, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 42?55. Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi. Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359. Çoban, Barış (Der. ) (2006). ?George Gerbner? Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. Çev: Ünsal Çığ. İstanbul: Su. 11?89. Dağtaş, Banu (1999). ?İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji.? Kurgu 23: 335?359. Dellaloğlu, Besim F. (1995) Frankfurt Okulu?nda Sanat ve Toplum-Araştırma Dizisi. İstanbul: Bağlam Yayınları. Dursun, Çiler (2013) ?İletişim Nedir, ne Değildir? ? İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge. 11?32. Ergül, H. Vd. (2012) Medya Ne Ki Her Şey Yalan. İstanbul: İletişim Yayınları. Gerbner, George (2005) ? Kitle İletişim Araçları ve İletişim Kuramı?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 75?100. Golding, Peter ve Graham Murdock (2002) ?Kültür, İletişim ve Ekonomi?, Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Süleyman İrvan Ankara: Alp. 59?97. Hall, Stuart (1994) ?İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı altında Tutulanın Geri Dönüşü?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 157?203. Hall, Stuart (2002) ?İdeoloji ve İletişim Kuramı? Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. Ankara: Alp. 101?126. Hall, Stuart (2005). ?Kodlama ve Kodaçımlama.? Medya ve İzleyici. Der: Şahinde Yavuz. Çev: Yiğit Yavuz. Ankara: Vadi. 85?97. Hardt, Hanno (1994) ?Eleştirelin Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydan Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 1?55 Hesmondhalgh, David (2010). ?Medya Endüstrisi Üzerine Yapılan Çalışmalarda Siyaset, Kuram ve Yöntem.? Çev: Yavuz Yıldırı. Mülkiye 34(269):11?28. Horkheimer, Max ve Theodor W. Adorno (1996) Aydınlanmanın Diyalektiği. Felsefi Fragmanlar 2. (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
40
Attendance
1
10
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
3
3
Preparation for Quiz
2
15
30
Individual or group work
1
20
20
Preparation for Final exam
1
40
40
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
20
20
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
4
4
Homework
2
30
60
Field Research
1
25
25
Article Presentation
1
2
2
Article
1
30
30
Total Workload
276
Total Workload / 30
9,2
ECTS Credits of the Course
10
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)