Home  »  Institute of Social Sciences »  Master's of Public Relations and Publicity with Thesis

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
COMMUNICATION THEORIES PRP503 First Term (Fall) 3 + 0 10

TYPE OF COURSE UNITCompulsory Course
LEVEL OF COURSE UNITMaster's Degree With Thesis
YEAR OF STUDY1
SEMESTERFirst Term (Fall)
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED10
NAME OF LECTURER(S)Assistant Professor Sevil Bal
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) learn the basic concepts and the theories of mainstream media studies.
2) learn the basic concepts and the theories of critical media studies.
3) Use these concepts and theories effectively in various coomunication research.
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNone
COURSE DEFINITIONLearn the basic concepts and the theories of liberal media studies.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week Communication as a discipline and the short history of communication research, discussion of the communication function
2nd Week Communication as a discipline and the short history of communication research, discussion of the communication function
3rd Week Brief history of communication research in Turkey
4th Week Brief history of communication research in Turkey
5th Week Functions of communication
6th Week Functions of communication
7th Week Midterm
8th Week Mainstream paradigm in communication studies
9th Week Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
10th Week Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
11th Week Media and comsumption norms: Field research in Turkey
12th Week Media and consumption norms: Field research in Turkey
13th Week Evaluation of the contributions to communication (conceptually) in Turkey
14th Week Evoluation of Communication Studies in Turkey
RECOMENDED OR REQUIRED READINGAdaklı, Gülseren (2009). ?2002?2008: Türk Medyasında AKP Etkisi.? AKP Kitabı: Bir Dönüşüm Bilançosu. Der: İlhan Uzgel ve Bülent Duru. Ankara: Phoenix. 559?606.
Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83.
Adorno, Theodor W. (2005) ?Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya, 240?249.
Adorno, Theodor W. (2007) Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim.47?107.
Altan, Hayriyem Zeynep. (2015) ?Sosyal Medyanın `Kullanımlar ve Doyumlar? Haritası: Youtube, Facebook ve Twitter?. Sosyalleşen Olgular-Sosyal Medya Araştırmaları 2 (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık) içinde, Konya: Çizgi Kitabevi, s. 77-116.
Binark, Mutlu ve Günseli Bayraktutan Sütcü (2008) Kültür Endüstrisi Olarak: Dijital Oyun. İstanbul: Kalkedon.
Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir.
Burton, Graeme, (1995), ?Medya Üzerine Niçin Çalışmalı??, Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları, s. 13-18.
Chafe, Steven H. ve Charles Berger (2005) ?İletişim Bilimci Ne Yapar??, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 42?55.
Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi.
Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359.
Çoban, Barış (Der. ) (2006). ?George Gerbner? Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. Çev: Ünsal Çığ. İstanbul: Su. 11?89.
Dağtaş, Banu (1999). ?İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji.? Kurgu 23: 335?359.
Dellaloğlu, Besim F. (1995) Frankfurt Okulu?nda Sanat ve Toplum-Araştırma Dizisi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Dursun, Çiler (2013) ?İletişim Nedir, ne Değildir? ? İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge. 11?32.
Ergül, H. Vd. (2012) Medya Ne Ki Her Şey Yalan. İstanbul: İletişim Yayınları.
Gerbner, George (2005) ? Kitle İletişim Araçları ve İletişim Kuramı?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 75?100.
Golding, Peter ve Graham Murdock (2002) ?Kültür, İletişim ve Ekonomi?, Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Süleyman İrvan Ankara: Alp. 59?97.
Hall, Stuart (1994) ?İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı altında Tutulanın Geri Dönüşü?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 157?203.
Hall, Stuart (2002) ?İdeoloji ve İletişim Kuramı? Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. Ankara: Alp. 101?126.
Hall, Stuart (2005). ?Kodlama ve Kodaçımlama.? Medya ve İzleyici. Der: Şahinde Yavuz. Çev: Yiğit Yavuz. Ankara: Vadi. 85?97.
Hardt, Hanno (1994) ?Eleştirelin Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydan Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 1?55
Hesmondhalgh, David (2010). ?Medya Endüstrisi Üzerine Yapılan Çalışmalarda Siyaset, Kuram ve Yöntem.? Çev: Yavuz Yıldırı. Mülkiye 34(269):11?28.
Horkheimer, Max ve Theodor W. Adorno (1996) Aydınlanmanın Diyalektiği. Felsefi Fragmanlar 2. (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Discussion
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term140
Attendance110
Total(%)50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)50
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam133
Preparation for Quiz21530
Individual or group work12020
Preparation for Final exam14040
Course hours14342
Preparation for Midterm exam12020
Laboratory (including preparation)
Final exam144
Homework23060
Field Research12525
Article Presentation122
Article13030
Total Workload276
Total Workload / 309,2
ECTS Credits of the Course10
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3
K1  X   X   X
K2  X   X   X
K3  X   X   X
K4  X   X   X
K5  X   X   X
K6  X   X   X
K7  X   X   X
K8      X
K9  X   X   X
K10      X
K11  X   X   X
K12  X   X   X
K13  X   X   X
K14  X   X   X
K15  X   X   X
K16  X   X   X
K17     
K18  X   X   X
K19  X   X   X
K20      X
K21      X
K22    X   X
K23      X
K24  X   X   X