DERSİN TÜRÜ | Zorunlu |
DERSİN DÜZEYİ | Tezsiz Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | 1 |
YARIYIL | İkinci Yarıyıl (Bahar) |
AKTS | 10 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Doktor Öğretim Üyesi Mehmet Dikmen
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Temel isletim sistemleri kavramlarını öğrenir 2) Sistem süreçlerinin işleyişini anlamak ve açıklayabilir 3) Eşzamanlılık kavramını anlar 4) Sistem-level programlarda uygulama yapar
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Uzaktan Eğitim |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | Yok |
DERS TANIMI | İşletim sistemlerinin temel modelleri, mekanizmaları ve yapısı. İşletim süreçleri ve kaynakları. Modeller. Izlekler. Süreçler arası iletişim. Karşılıklı dışlama ve eş zamanlama. Dönemdeş modelleri. Semaforlar ve gözleyiciler. Klasik SAI problemleri. Kısır-döngüler, kısır-döngü sezme ve kurtarma yöntemleri. Bankacı algoritması. Merkezi İşlem Birimi (MİB) çizelgelemesi. İşlemlere öncelik sırası verme ve önceliği yeniden kurma. Bellek yönetimi. Kalıcı ve dinamik atama. Karşılıklı yer değiştirme. Sanal bellek, sayfa tablosu ve sayfalama algoritmaları. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Bilgisayar Mimarisine Genel Bakış | 2. Hafta | İşletim sistemlerinin temel modelleri, mekanizmaları ve yapısı | 3. Hafta | Süreçlerin yapısı ve temel bileşenleri | 4. Hafta | İş parçacıkları | 5. Hafta | Eşzamanlılık: Karşılıklı dışlama ve senkronizasyon | 6. Hafta | Eşzamanlılık: Semaforlar, Monitörler | 7. Hafta | Eşzamanlılık Problemleri: Producer & Consumer, Readers & Writers | 8. Hafta | Eşzamanlılık: Kısır-döngüler ve baş etme yöntemleri | 9. Hafta | Eşzamanlılık: Kıtlık ve Dining Philosophers Problemi | 10. Hafta | Hafıza Yönetimi: Bölütleme | 11. Hafta | Hafıza Yönetimi: Sayfalama, Segmentasyon | 12. Hafta | Sanal Hafıza: İşletim sistemindeki ilkeler | 13. Hafta | Süreç zamanlama: Türleri, Algoritmalar | 14. Hafta | Final Sınavı |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | 1. Andrew S. Tanenbaum. Modern Operating Systems, 2/E, Prentice-Hall, 2001. 2. William Stallings. Operating Systems. Internals and Design Principles, 4/E, Prentice-Hall, 2001.
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ödev | 1 | 20 | Toplam(%) | | 20 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 20 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 80 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | | | | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 | Final Sınavına Hazırlık | 1 | 40 | 40 | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | | | | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Ödevler | | | | Sunum (Hazırlık dahil) | 1 | 80 | 80 | Proje | 1 | 80 | 80 | Toplam İş Yükü | | | 286 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 9,53 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 10 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |