Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Balkanlar'da yaşanan tarihsel gelişmeler konusunda bilgi sahibi olur. 2) Osmanlı mirasının günümüz Balkanlar bölgesine yansımalarını irdeleyebilir. 3) Farklı dönemlerde Balkanlar bölgesine yaşanan gelişmelerle ilgili karşılaştırmalı analiz yapabilir. 4) Milliyetçiliğin Balkanlar bölgesine etkilerini yorumlayabilir. 5) Türkiye'nin farklı dönemlerdeki Balkanlar politikalarıyla ilgili karşılaştırmalı analiz yapabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Balkanlar, 19. yüzyıldan günümüze kadar uluslararası politikada önemli bir rol oynayan ve dolayısıyla tüm küresel aktörlerin ilgilenmek durumunda kaldıkları bir bölge olmuştur. Bölgenin önemli özellikleri arasında devletler içinde ya da arasında çatışmalara hatta savaşlara tanık olması gelmektedir. Günümüzde Karadağ ve Kosova meselelerinde de görüldüğü üzere bölgedeki sınır düzenlemeleri hala devam etmektedir. Bu dersin amacı, hem öğrencilerin Balkanlar'la ilgili önemli tarihsel süreçler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, hem de günümüzde devam eden sorunlar hakkında temel bir kavrayışa sahip olmalarına yardımcı olmaktadır. Bu derste, ayrıca, Türkiye'nin de parçası olduğu bu bölge hakkında Ankara'nın temel dış politika parametrelerinin neler olduğu da tartışılmaya çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Osmanlı Egemenliği Öncesi Balkanlar ve Osmanlı İmparatorluğu'na Geçiş Dönemi
3. Hafta
Osmanlı döneminde Balkanlar I
4. Hafta
Osmanlı döneminde Balkanlar II
5. Hafta
Balkanlar'da Avusturya -Macaristan egemenliği
6. Hafta
Balkan ülkelerinin bağımsızlıklarını kazanmaları ve iki dünya savaşı arası dönem.
7. Hafta
İkinci Dünya Savaşı Sırasında ve Soğuk Savaş döneminde Balkanlar
8. Hafta
Ara Sınav Haftası
9. Hafta
Cumhuriyetin Kuruluşundan Soğuk Savaş'ın Sonuna Kadar Türkiye'nin Balkanlar Politikası.
10. Hafta
Yugoslavya Savaşları: Hırvatistan, Slovenya ve Bosna
11. Hafta
Yugoslavya Savaşları: Kosova ve Balkanlar'da Arnavut Sorunu.
12. Hafta
Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Türkiye ve Balkanlar
13. Hafta
Balkanlar'da Avrupa Entegrasyonu Süreci
14. Hafta
ABD ve AB'nin Politikaları. Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Barbara Jelavich, History of the Balkans, Eighteenth and Nineteenth Centuries, Vol. I "Introduction", Cambridge: Cambridge University Press, 1983. Barbara Jelavich, History of the Balkans, Twentieth Century, Vol. II, Cambridge: Cambridge University Press, 1983. Mustafa Türkeş, "The Balkan Pact and Its Immediate Implications for the Balkan States 1930-34," Middle Eastern Studies, Cilt 30, No. 1, January 1994, ss. 123-244. Olaylarla Türk Dış Politikası, Cilt 1 (1919-1973), Ankara, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 1982, ss. 550-556. Sabrina Petra Ramet, Balkan Babel, 2nd ed., Boulder, Westview Press, 1996, ss. 37-59. Noel Malcolm, Bosnia, A Short History, New York, New York University Press, ss. 234-271. Frances Trix, "Kosovar Albanians between a Rock and a Hard Place", Serbia since 1989, Politics and Society under Milosevic and After", Sabrina P. Ramet and Vjeran Pavlakovic", Seattle, University of Washington Press, 2005, ss. 309-349. İlhan Uzgel, "The Balkans: Turkey's Stabilizing Role", Barry Rubin and Kemal Kirişci (der.), Turkey in World Politics, An Emerging Multiregional Power, Boulder, Lynne Rienner, 2001, ss. 49-69. Monica Ciobanu, "Romania's Travails with Democracy and Accession to the European Union", Europe-Asia Studies, Vol. 59, No. 8, December 2007, ss. 1429-1450. Ivo H. Daalder, "The United States, Europe, and the Balkans," Problems of Post-Communism, Vol. 49, No. 1, January-February 2002, ss.3-11. Mustafa Türkeş and Göksu Gökgöz, "The European Union's Strategy towards Western Balkans: Exclusion or Integration?", East European Politics and Societies, Vol. 20, No. 4, 2006, s. 659-690. Tamas Szemler, Marie-Janine Calic, Tamas Novak, Dusan Reljic, Peter Schmidt, "The EU Presence in a Post-Status Kosovo Challenges and Opportunities", Südosteuropa, Cilt. 55, No. 2-3, 2007, s. 145-164.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,15
1,15
Ödevler
Toplam İş Yükü
152,15
Toplam İş Yükü / 30
5,07
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ