Anasayfa  »  Sağlık Bilimleri Fakültesi »  Odyoloji Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÖZEL GEREKSİNİMİ OLAN BİREYLER ODY233 - 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Hale Hançer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Özel gereksinimi olan bireylerin sınıflandırmasını yaparak listelendirir
2) Nörogelişimsel bozukluklar, yetersizlikler ve sendromlar hakkında bilgi sahibi olarak kategorize eder.
3) Özel gereksinimi olan bireylerin sahip oldukları bozuklukların nedenleri ve belirtilerini karşılaştırarak açıklar.
4) Özel gereksinimi olan bireylerin ülkemizde yararlandıkları eğitsel uygulamalar hakkında tartışır.
5) Özel gereksinimi olan bireylerin karşılaştıkları zorluklara ilişkin duygu ve düşüncelerini (empati göstererek) neden-sonuç ilişkisi içinde özetler
6) Özel gereksinimi olan bireylerin eğitsel ve klinik değerlendirmesinde aktif olarak rol alacağı durumları listeler.
7) Özel gereksinimi olan bireylerin tanılanmasında kullanılan değerlendirme araçlarını sınıflandırır.
8) Özel gereksinimi olan bireylerin hayatlarını kolaylaştırmaya yönelik girişimlerde bulunarak somut bir materyal üreterek sunar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu ders, öğrencilerin meslek hayatlarında sıklıkla karşılaşacağı özel gereksinimi olan bireylerin tanımları, sınıflandırması, bu bozuklukların nedenleri, belirtileri ve özel gereksinimi olan bireylerin ülkemizdeki eğitsel uygulamaları hakkında teorik düzeyde bilgi sahibi olmasını amaçlar. Dersin ikincil amacı ise özel gereksinimi olan bireylerin yaşadıkları güçlüklere karşı farkındalık sağlamaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1. Hafta: Tanışma- Dersin Tanıtımı
2. Hafta 2. Hafta: Özel Eğitime Genel Bir Bakış- Sendromlar
3. Hafta 3. Hafta: Özel Eğitime Genel Bir Bakış-2
4. Hafta 4. Hafta: İşitme Kaybı Olan Bireyler
5. Hafta 5. Hafta: Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler- Gelişimsel Dönüm Noktası Gecikmesi
6. Hafta 6. Hafta: Fiziksel Yetersizliği Olan Bireyler- Görme Yetersizliği Olan Bireyler
7. Hafta 7. Hafta: Down Sendromu Olan Bireyler- Genel Tekrar
8. Hafta 8. Hafta: Ara Sınav
9. Hafta 9. Hafta: Serebral Palsisi Olan Bireyler- Üstün Zekalı Bireyler
10. Hafta 10. Hafta: Yaygın Gelişimsel Bozukluğu Olan Bireyler- Uyaran Yetersizlikleri
11. Hafta 11. Hafta: Özgül Öğrenme Güçlüğü- Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite Bozukluğu
12. Hafta 12. Hafta: Dil ve Konuşma Güçlükleri
13. Hafta 13. Hafta: Genel Tekrar- Ödev
14. Hafta 14. Hafta: Proje Raporları ve Sunumları
15. Hafta 15. Hafta: Yarıyıl Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
18. Hafta
19. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAmerican Speech-Language-Hearing Association (t.y.). Permanent Childhood Hearing Loss. (Practice Portal). Erişildi: www.asha.org/Practice-Portal/Clinical-Topics/Permanent-Childhood-Hearing-Loss/. Erişim Tarihi: 25.06.2022

Anonim. (2009). Üstün Zeka Ve Özel Yetenekli Çocuklar. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi MEGEP. Ankara: MEB Yayınları

APA- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Association.

Ataman A. (2005). Özel Eğitime Giriş (2. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.

Augustyn, M. (2018). Autism spectrum disorder: Terminology, epidemiology, and pathogenesis - UpToDate. Published.

Bildiren, A. (2018). Üstün yetenekli çocuklar (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık

Gül, M.N. (2020). Görme Yetersizliği Olan Bireyler ?Aileler İçin Rehber Kitapçık?. Ankara: MEB Yayınları.

Maulik, P. K., Mascarenhas, M. N., Mathers, C. D., Dua, T., & Saxena, S. (2011). Prevalence of intellectual disability: A meta-analysis of population-based studies. Research in Developmental Disabilities, 32(2), 419?436. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.12.018

Özsoy, Y., Özyürek, M., Eripek, S. (2002). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar: Özel Eğitime Giriş (11. Baskı). Ankara: Kartepe Yayınları

Sucuoğlu, B. (2010). Zihinsel Engellilerin Özellikleri Sucuoğlu, B. (Ed.), Zihin Engelliler ve Eğitimleri, Kök Yayıncılık
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav270
Ödev230
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi224
Final Sınavına Hazırlık133
Ders Saati1428392
Ara Sınava Hazırlık122
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler21020
Toplam İş Yükü425
Toplam İş Yükü / 3014,16
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8
P1  X              
P2  X              
P3               
P4               
P5  X   X   X   X   X   X   X   X
P6      X          
P7               
P8               
P9              X  
P10                X