Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ölçme, durum belirleme ve istatistiksel kavram ve prensipleri anlar 2) Eğitimsel ve psikolojik testlerin hangi durumlarda kişiler ve programlar hakkında karar vermede yardımcı olabileceğini anlar 3) Güvenirlik ve geçerlik kavramlarını ve metodlarını anlar ve kullanır 4) Testlerden elde edilen puanları yorumlar ve kullanır 5) Norma dayalı ve mutlak değerlendirme süreçlerini ayırt eder ve bu tür amaçlar için kullanılacak testlerin geliştirilmesini, değerlendirilmesini ve kullanılmasını tanımlar 6) Test geliştirme ile ilgili yeni meseleleri anlar 7) Madde Tepki Kuramının temellerini anlar 8) Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramı özelliklerini ayırt eder 9) Testlerle ölçülen bilişsel ve duyuşsal süreçleri tanımlar 10) Test ve madde puanları ile ilgili temel istatistikleri kullanır 11) Açık ve kapalı uçlu soru formatlarının temellerini anlar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders eğitim bilimlerindeki lisansüstü öğrencilere klasik test teorisi, test geliştirme metodları, test adaptasyonu ve değerlendirmesi konularında bilgi vermek amacıyla düzenlenmiştir. Madde Tepki Kuramı ile ilgili temeller de derste kapsanacaktır. Başarı testleri ve tutum ölçeklerinin madde düzeyinde analiz edilmesinin yanı sıra bu testlerin geliştirilme süreçleri de dönem boyunca vurgulanacaktır. Başarı testleri ile ölçülen düşünme süreçlerine özel olarak vurgu yapılacaktır. Tutum ölçekleri ile ölçülen duyuşsal özelliklere de yer verilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ölçme, durum belirleme ve değerlendirmenin temel kavram ve ilkeleri..
2. Hafta
Test planı basamakları/ Testin amacının belirlenmesi
3. Hafta
Testle ölçülecek süreçlerin tanımlanması
4. Hafta
Operasyonel tanımların yapılması
5. Hafta
Madde formatları ve çeşitleri
6. Hafta
Test sonuçlarının analizi ve yorumlanması
7. Hafta
Klasik test teorisi
8. Hafta
Madde teprki kuramı uygulamaları
9. Hafta
Test puanlarının güvenirliği
10. Hafta
Test puanlarının geçerliği
11. Hafta
Madde ve test puanı analizi
12. Hafta
Tutum ölçümlerindeki temel yaklaşımlar
13. Hafta
Test geliştirmedeki yeni yaklaşımlar.
14. Hafta
Test adaptasyonu, adaptive test uygulamaları.
15. Hafta
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adkins, D.(1974). Test construction. Columbus: Charles E. Merrill Publishing Company.
Anastasi, A. (1988). Psychological testing. New York: Macmillan.
Berberoğlu, G. (2203). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication.
Bloom, B.S., Hastings, J.T., & Madaus, G.F. (1971). Handbook on formative and Summative evaluation of student learning. New York: McGraw Hill
Crocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row.
Gronlund, N.E. ( 1985). Measurement and evaluation in teaching. New York: Macmillan.
Gronlund, N.E. (1993). How to make achievement tests and assessment. Boston: Allyn & Bacon.
Haladyna, M.T. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Boston: Allyn & Bacon.
Haladyna, M.T. and Rodriguez, M.C. (2013). Developing and validating test items. New York: Routledge
Linn, R. (Ed.). (1989). Educational measurement. New York: Macmillan.
Marzano,. R. J, Brandt,R.S., Hughes, S.C., Jones, B.F., Presseisen, B.,Z., Rankin, S.C., Suhor, C. (1988). Dimensions of Thinking: A Framework for Curriculum and Instruction. ASCD
Marzano, R.J. & Kendall, J.S. (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Thousand Oaks: Sage Publication