Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Halkla ilişkiler yazınına hakim olan, ABD merkezli standart ve ilerlemeci tarih anlatısının halkla ilişkiler tarihine ait dönemselleştirmelerini ve etnosentrik halkla ilişkiler tarih yazımını eleştiren yaklaşımların temel tartışma odaklarını öğrenir. 2) Farklı kıtalarda/ülkelerde farklı tarihlerde, bağlamlarda ve farklı pratiklerle ortaya çıkan halkla ilişkiler tarih(ler)ini ve halkla ilişkilerin her bağlama göre özgül biçimlerde şekillendiğini öğrenir. 3) Türkiye halkla ilişkiler tarihinde ihmal edilmiş uygulama alanlarını, alanın tarihsel aktörlerini ve öncülerini öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Derste, halkla ilişkiler yazınına hakim olan, ABD merkezli standart ve ilerlemeci tarih anlatısının halkla ilişkiler tarihine ait dönemselleştirmeleri ve etnosentrik halkla ilişkiler tarih yazımını eleştiren yaklaşımların temel tartışma odakları tartışılmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Tanıtımı
2. Hafta
Tarih Yazmadan Tarih Yapmaya: Tarih Nedir?
3. Hafta
Halkla İlişkiler Tarih Yazımında Egemen ve Alternatif Yaklaşımlar: Amerika ve Avrupa Merkezli Tarih Anlatıları
4. Hafta
Halkla İlişkiler Tarihinde İhmal Edilenler: Periferide Kalan Uygulamalar ve Etnosentrizm Eleştirileri
5. Hafta
Halkla İlişkiler Tarihinde Farklı İzlekler: Amerika, Avrupa ve Avustralya Örnekleri
6. Hafta
Halkla İlişkiler Tarihinde Farklı İzlekler: Afrika ve Asya Örnekleri
7. Hafta
Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Osmanlı İmparatorluğu'nda Yöneten-Yönetilen İlişkileri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Cumhuriyet'in İlk Döneminde Tanıtım ve Propaganda Faaliyetleri
10. Hafta
Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Çok Partili Dönemde Politik Halkla İlişkiler Faaliyetleri
11. Hafta
Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Kamu Yönetiminde Halkla İlişkilerin Kurumsallaşma Yılları
12. Hafta
Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Liberal Politikalar ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler
13. Hafta
Türkiye'de ve Dünyada Halkla İlişkilerin Bugünü: Küreselleşme, Dijitalleşme ve Halkla İlişkiler
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akçay, E. (2017). Ulus Markalama Örneği Olarak `Karadeniz Vapuru'Güncel Sosyal Bilimler Araştırmaları. Gürkan Kalkan (der) içinde. RSA Academic Publishing. Aktaş Yamanoğlu, M., G.S. Gençtürk Hızal, B.P. Özdemir (2013). Türkiye?de Halkla İlişkiler Tarihi Kurumsallaşma Yılları 1960-1980. Ankara: DeKi. Bernays, E. L. (1928). Propaganda. New York: Horace Liveright. Coombs, W. T., Holladay, S. J. (2011). Privileging an Activist vs. a Corporate View of Public Relations History in the U.S. Public Relations Review, 38 (3): 347-353. Creedon, P. J. (1989). Public Relations History Misses `Her Story?. Journalism Educator, 44 (3): 26-30. Ewen, S. (1996). PR! A Social History of Spin. New York: Basic Books. Gençtürk Hızal, G. S. (2012). Cumhuriyetin İlk Döneminde Bir Rıza Mühendisi: Vedat Nedim Tör. Journal of Turkish Studies, 37: 153-176. Gençtürk Hızal, G.S., Özdemir, B. P., Aktaş Yamanoğlu, M. (2014). Tracking Public Relations History in 1960?s Turkey: The Prevalence and Reflections of Development Discourse. Public Relations Review, 40 (4): 632- 638. Karaaslan Şanlı, H. (2013). Türkiye?de Halkla İlişkiler Tarihi Açısından İhmal Edilmiş Bir Alan: Tek-Parti Dönemi ve Halkla İlişkiler. Halkla İlişkilerin Kazancı: Geçmiş Eğilimler, Yeni Yönelimler. Melike Aktaş Yamanoğlu ve Pınar Özdemir (der.) içinde. Ankara: DeKi. 243-260. Karaaslan Şanlı, H. (2015). ?The Historiography of Public Relations in Turkish Public Relations Books. Galatasaray İletişim Dergisi, 23: 135-149. Kazancı, M. (2005). Türklerde Devletle İlişkiler Üzerine Bazı Notlar. iletişim: araştırmaları Dergisi, 2005 (3): 1-29. Kazancı, M. (2006). Osmanlıda Halkla İlişkiler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 4(3): 5-20. Keloğlu İşler, E. (2007). Demokrat Parti'nin Halkla İlişkileri Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 24, 111-128. L?Etang, J. (2008). Writing PR History: Issues, Methods and Politics. Journal of Communication Management, 12 (4): 319-335. Logan, N. (2014). Review Corporate Voice and Ideology: An Alternate Approach to Understanding Public Relations History. Public Relations Review, 40 (4), 661-668. Myers, C. (2021). Public Relations History: Theory, Practice, and Profession. New York: Routledge. Özdemir, B. P. (2016). Building a `Modern and `Western Image: Miss Turkey Beauty Contests from 1929 to 1933. Public Relations Review, 42: 759-765. St. John III, B. Opdycke Lamme, M. ve L'Etang, J. (der) (2013). Pathways to Public Relations: Histories of Practice and Profession. New York: Routledge. Terkan, N. (1999). Türk Devlet Geleneğinde Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim, 1 (1): 84-90. Theofilou, A. (der.) (2020). Women in PR History. New York: Routledge. Vercic, D., van Ruler, B., Bütschi, G., Flodin, B. (2001). On the Definition of Public Relations: a Europen View. Public Relations Review, 27: 373-387. Watson, T. (2013) Let's Get Dangerous: A Review of Current Public Relations Historical Scholarship. Halkla İlişkilerin Kazancı: Geçmiş Eğilimler, Yeni Yönelimler. Melike Aktaş Yamanoğlu ve Pınar Özdemir (der.) içinde. Ankara: DeKi. 201-221. Yıldırım Becerikli, S. (2005). Uluslararası Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
10
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
2
15
30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
20
20
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
4
4
Ödevler
2
30
60
Saha/Alan Araştırması
1
25
25
Makale Sunuşu
1
2
2
Makale İnceleme
1
30
30
Toplam İş Yükü
276
Toplam İş Yükü / 30
9,2
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ