Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
İLETİŞİM KURAMLARI HİT503 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Sevil Bal
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ana akım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir.
2) Eleştirel paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir.
3) Bu kavram ve kuramları farklı iletişim araştırmalarında etkili kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIAna akım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta İletişimin disiplinleşmesi ve iletişimin işlevlerinin tartışılması
2. Hafta Ana akım iletişim paradigması (liberal çoğulcu paradigma) içerisinde yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına temel bir girişin yapılması (örneğin: ortak izafet çerçevesi, beslem yankı, tek aşamalı akış, dolayımlama mekanizması, iki aşamalı akış, kanaat önderi, moral panik, uzman sesi, kullanımlar ve doyumlar, gündem koyma, eşik bekçisi, bumerang etkisi, bilişsel çelişki, suskunluk sarmalı, fikir iklimi, toplumsallaştırma, tutum değişikliği, seçici algılama, toplumsal denetim, propaganda da tek yanlı ve iki yanlı sunum vd.)
3. Hafta Ana akım iletişim paradigması (liberal çoğulcu paradigma) içerisinde yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına temel bir girişin yapılması (örneğin: ortak izafet çerçevesi, beslem yankı, tek aşamalı akış, dolayımlama mekanizması, iki aşamalı akış, kanaat önderi, moral panik, uzman sesi, kullanımlar ve doyumlar, gündem koyma, eşik bekçisi, bumerang etkisi, bilişsel çelişki, suskunluk sarmalı, fikir iklimi, toplumsallaştırma, tutum değişikliği, seçici algılama, toplumsal denetim, propaganda da tek yanlı ve iki yanlı sunum vd.)
4. Hafta Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
5. Hafta Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
6. Hafta Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
7. Hafta Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
10. Hafta Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
11. Hafta Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
12. Hafta Yeni Medya
13. Hafta Türkiye'de İletişim Çalışmalarına Katkıların Değerlendirilmesi
14. Hafta Anaakım ve eleştirel paradigmaya ilişkin genel değerlendirme yapılması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdaklı, Gülseren (2009). ?2002?2008: Türk Medyasında AKP Etkisi.? AKP Kitabı: Bir Dönüşüm Bilançosu. Der: İlhan Uzgel ve Bülent Duru. Ankara: Phoenix. 559?606.
Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83.
Adorno, Theodor W. (2005) ?Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya, 240?249.
Adorno, Theodor W. (2007) Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim.47?107.
Altan, Hayriyem Zeynep. (2015) ?Sosyal Medyanın `Kullanımlar ve Doyumlar? Haritası: Youtube, Facebook ve Twitter?. Sosyalleşen Olgular-Sosyal Medya Araştırmaları 2 (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık) içinde, Konya: Çizgi Kitabevi, s. 77-116.
Binark, Mutlu ve Günseli Bayraktutan Sütcü (2008) Kültür Endüstrisi Olarak: Dijital Oyun. İstanbul: Kalkedon.
Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir.
Burton, Graeme, (1995), ?Medya Üzerine Niçin Çalışmalı??, Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları, s. 13-18.
Chafe, Steven H. ve Charles Berger (2005) ?İletişim Bilimci Ne Yapar??, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 42?55.
Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi.
Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359.
Çoban, Barış (Der. ) (2006). ?George Gerbner? Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. Çev: Ünsal Çığ. İstanbul: Su. 11?89.
Dağtaş, Banu (1999). ?İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji.? Kurgu 23: 335?359.
Dellaloğlu, Besim F. (1995) Frankfurt Okulu?nda Sanat ve Toplum-Araştırma Dizisi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Dursun, Çiler (2013) ?İletişim Nedir, ne Değildir? ? İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge. 11?32.
Ergül, H. Vd. (2012) Medya Ne Ki Her Şey Yalan. İstanbul: İletişim Yayınları.
Gerbner, George (2005) ? Kitle İletişim Araçları ve İletişim Kuramı?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 75?100.
Golding, Peter ve Graham Murdock (2002) ?Kültür, İletişim ve Ekonomi?, Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Süleyman İrvan Ankara: Alp. 59?97.
Hall, Stuart (1994) ?İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı altında Tutulanın Geri Dönüşü?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 157?203.
Hall, Stuart (2002) ?İdeoloji ve İletişim Kuramı? Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. Ankara: Alp. 101?126.
Hall, Stuart (2005). ?Kodlama ve Kodaçımlama.? Medya ve İzleyici. Der: Şahinde Yavuz. Çev: Yiğit Yavuz. Ankara: Vadi. 85?97.
Hardt, Hanno (1994) ?Eleştirelin Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydan Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 1?55
Hesmondhalgh, David (2010). ?Medya Endüstrisi Üzerine Yapılan Çalışmalarda Siyaset, Kuram ve Yöntem.? Çev: Yavuz Yıldırı. Mülkiye 34(269):11?28.
Horkheimer, Max ve Theodor W. Adorno (1996) Aydınlanmanın Diyalektiği. Felsefi Fragmanlar 2. (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Devam110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık21530
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12020
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı144
Ödevler23060
Saha/Alan Araştırması12525
Makale Sunuşu122
Makale İnceleme13030
Toplam İş Yükü276
Toplam İş Yükü / 309,2
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7  X   X   X
P8      X
P9  X   X   X
P10      X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X   X   X
P17  X   X   X
P18  X   X   X
P19  X   X   X
P20      X
P21  X   X   X
P22  X   X   X
P23  X   X   X
P24  X   X   X