Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ana akım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir. 2) Eleştirel paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir. 3) Bu kavram ve kuramları farklı iletişim araştırmalarında etkili kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Ana akım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İletişimin disiplinleşmesi ve iletişimin işlevlerinin tartışılması
2. Hafta
Ana akım iletişim paradigması (liberal çoğulcu paradigma) içerisinde yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına temel bir girişin yapılması (örneğin: ortak izafet çerçevesi, beslem yankı, tek aşamalı akış, dolayımlama mekanizması, iki aşamalı akış, kanaat önderi, moral panik, uzman sesi, kullanımlar ve doyumlar, gündem koyma, eşik bekçisi, bumerang etkisi, bilişsel çelişki, suskunluk sarmalı, fikir iklimi, toplumsallaştırma, tutum değişikliği, seçici algılama, toplumsal denetim, propaganda da tek yanlı ve iki yanlı sunum vd.)
3. Hafta
Ana akım iletişim paradigması (liberal çoğulcu paradigma) içerisinde yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına temel bir girişin yapılması (örneğin: ortak izafet çerçevesi, beslem yankı, tek aşamalı akış, dolayımlama mekanizması, iki aşamalı akış, kanaat önderi, moral panik, uzman sesi, kullanımlar ve doyumlar, gündem koyma, eşik bekçisi, bumerang etkisi, bilişsel çelişki, suskunluk sarmalı, fikir iklimi, toplumsallaştırma, tutum değişikliği, seçici algılama, toplumsal denetim, propaganda da tek yanlı ve iki yanlı sunum vd.)
4. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
5. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
6. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
7. Hafta
Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
10. Hafta
Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
11. Hafta
Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
12. Hafta
Yeni Medya
13. Hafta
Türkiye'de İletişim Çalışmalarına Katkıların Değerlendirilmesi
14. Hafta
Anaakım ve eleştirel paradigmaya ilişkin genel değerlendirme yapılması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adaklı, Gülseren (2009). ?2002?2008: Türk Medyasında AKP Etkisi.? AKP Kitabı: Bir Dönüşüm Bilançosu. Der: İlhan Uzgel ve Bülent Duru. Ankara: Phoenix. 559?606. Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83. Adorno, Theodor W. (2005) ?Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya, 240?249. Adorno, Theodor W. (2007) Kültür Endüstrisi. İstanbul: İletişim.47?107. Altan, Hayriyem Zeynep. (2015) ?Sosyal Medyanın `Kullanımlar ve Doyumlar? Haritası: Youtube, Facebook ve Twitter?. Sosyalleşen Olgular-Sosyal Medya Araştırmaları 2 (Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık) içinde, Konya: Çizgi Kitabevi, s. 77-116. Binark, Mutlu ve Günseli Bayraktutan Sütcü (2008) Kültür Endüstrisi Olarak: Dijital Oyun. İstanbul: Kalkedon. Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir. Burton, Graeme, (1995), ?Medya Üzerine Niçin Çalışmalı??, Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları, s. 13-18. Chafe, Steven H. ve Charles Berger (2005) ?İletişim Bilimci Ne Yapar??, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 42?55. Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi. Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359. Çoban, Barış (Der. ) (2006). ?George Gerbner? Kadife Karanlık 2: Ayna Şövalyeleri 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. Çev: Ünsal Çığ. İstanbul: Su. 11?89. Dağtaş, Banu (1999). ?İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji.? Kurgu 23: 335?359. Dellaloğlu, Besim F. (1995) Frankfurt Okulu?nda Sanat ve Toplum-Araştırma Dizisi. İstanbul: Bağlam Yayınları. Dursun, Çiler (2013) ?İletişim Nedir, ne Değildir? ? İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge. 11?32. Ergül, H. Vd. (2012) Medya Ne Ki Her Şey Yalan. İstanbul: İletişim Yayınları. Gerbner, George (2005) ? Kitle İletişim Araçları ve İletişim Kuramı?, Kitle İletişim Kuramları. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya. 75?100. Golding, Peter ve Graham Murdock (2002) ?Kültür, İletişim ve Ekonomi?, Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Süleyman İrvan Ankara: Alp. 59?97. Hall, Stuart (1994) ?İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı altında Tutulanın Geri Dönüşü?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 157?203. Hall, Stuart (2002) ?İdeoloji ve İletişim Kuramı? Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. Ankara: Alp. 101?126. Hall, Stuart (2005). ?Kodlama ve Kodaçımlama.? Medya ve İzleyici. Der: Şahinde Yavuz. Çev: Yiğit Yavuz. Ankara: Vadi. 85?97. Hardt, Hanno (1994) ?Eleştirelin Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydan Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması?, Medya-İktidar, İdeoloji, Der. ve Çev. Mehmet Küçük. Ankara: Ark Yayını. 1?55 Hesmondhalgh, David (2010). ?Medya Endüstrisi Üzerine Yapılan Çalışmalarda Siyaset, Kuram ve Yöntem.? Çev: Yavuz Yıldırı. Mülkiye 34(269):11?28. Horkheimer, Max ve Theodor W. Adorno (1996) Aydınlanmanın Diyalektiği. Felsefi Fragmanlar 2. (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
2
15
30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
20
20
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
4
4
Ödevler
2
30
60
Saha/Alan Araştırması
1
25
25
Makale Sunuşu
1
2
2
Makale İnceleme
1
30
30
Toplam İş Yükü
276
Toplam İş Yükü / 30
9,2
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ