Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Küreselleşme sürecine ilişkin bir bakış açısı geliştirir. 2) Kalkınma ve geri kalmışlık ve bunun dünyanın kuzey-güney hattında bölünmesine dair tartışmaları farklı bakış açıları ile inceler. 3) Küreselleşme sürecinin yarattığı eşitsizliklere dair bir bakış açısı geliştirir. 4) Küresel eşitsizliğe çözüm önerileri hakkında bir bakış açısı geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Günümüzde kaçınılmaz bir olgu halini alan küreselleşme süreci beraberinde pek çok değişim ve dönüşümü getirmektedir. Bu değişimler arasında en çok göze çarpanlarda biri eşitsizliğin küresel ölçekte artmakta olduğu gerçeğidir. Neoliberal kapitalist küreselleşme hem küresel, hem bölgesel, hem de yerel düzeyde eşitsizliklerin artmasına neden olmuştur. Bu dersin amacı farklı düzeylerde ortaya çıkan eşitsizlik olgusunu incelemek ve eşitsizliğin farklı boyutlarını ele almak olacaktır. Diğer taraftan, eşitsizliğin azaltılmasını mümkün kılabilecek alternatif küreselleşme modelleri de dersin kapsamı içerisinde tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Küreselleşme Nedir?
2. Hafta
Neoliberalizm ve Küresel Yansımaları
3. Hafta
Kalkınma ve Geri Kalmışlık Tartışmaları
4. Hafta
Kalkınma ve Geri Kalmışlık Tartışmaları
5. Hafta
Eşitsizlik: nerede, nasıl?
6. Hafta
Toplumsal cinsiyet
7. Hafta
Sağlık
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Eğitim
10. Hafta
Çevre
11. Hafta
Kimlik
12. Hafta
Adalet: Dağılım ve Yeniden Dağılım Meseleleri
13. Hafta
Kuzey-Güney Bölünmesi?
14. Hafta
Eşitsizlik: Kaçınılmaz mı?
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
David Held & Ayşe Kaya (eds.), Global Inequality: patterns and explanations. (Cambridge, UK and Malden, MA: Polity Pres, 2007). David Held & A. McGrew (eds.) The Global Transformations Reader, (Cambridge: Polity Press, 2000), 230-238. Beitz, Charles R., "Does Global Inequality Matter?" Metaphilosophy, 32(1-2) (Jan. 2001). Jan Nederveen Pieterse, "Global Inequality: Bringing politics back in" Third World Quarterly, 23 (6), (2002). J.T. Olson, "Perceptions of Global Inequality: a Call for Research," Social Justice Research, 10 (19), 1997. Branco Milanovic, Worlds Apart: measuring International and Global Inequality (Princeton: Princeton University Press, 2005). J.T. Roberts & B.C. Parks, A Climate of Injustice:Global Inequality, North-South Politics, and Climate Policy (MIT: 2007) M. A. Seligson and J.T. Passe-Smith (eds.), Development and Underdevelopment:The Political Economy of Global Inequality, (Lynne Rienner Publishers, 2008).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
2
50
Devam
1
10
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
5
5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
7
98
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
35
35
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
2
60
120
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ