Anasayfa  »  Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü »  Uluslararası İlişkiler Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KÜRESEL EŞİTSİZLİK SİBU563 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Küreselleşme sürecine ilişkin bir bakış açısı geliştirir.
2) Kalkınma ve geri kalmışlık ve bunun dünyanın kuzey-güney hattında bölünmesine dair tartışmaları farklı bakış açıları ile inceler.
3) Küreselleşme sürecinin yarattığı eşitsizliklere dair bir bakış açısı geliştirir.
4) Küresel eşitsizliğe çözüm önerileri hakkında bir bakış açısı geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIGünümüzde kaçınılmaz bir olgu halini alan küreselleşme süreci beraberinde pek çok değişim ve dönüşümü getirmektedir. Bu değişimler arasında en çok göze çarpanlarda biri eşitsizliğin küresel ölçekte artmakta olduğu gerçeğidir. Neoliberal kapitalist küreselleşme hem küresel, hem bölgesel, hem de yerel düzeyde eşitsizliklerin artmasına neden olmuştur. Bu dersin amacı farklı düzeylerde ortaya çıkan eşitsizlik olgusunu incelemek ve eşitsizliğin farklı boyutlarını ele almak olacaktır. Diğer taraftan, eşitsizliğin azaltılmasını mümkün kılabilecek alternatif küreselleşme modelleri de dersin kapsamı içerisinde tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş: Küreselleşme Nedir?
2. Hafta Neoliberalizm ve Küresel Yansımaları
3. Hafta Kalkınma ve Geri Kalmışlık Tartışmaları
4. Hafta Kalkınma ve Geri Kalmışlık Tartışmaları
5. Hafta Eşitsizlik: nerede, nasıl?
6. Hafta Toplumsal cinsiyet
7. Hafta Sağlık
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim
10. Hafta Çevre
11. Hafta Kimlik
12. Hafta Adalet: Dağılım ve Yeniden Dağılım Meseleleri
13. Hafta Kuzey-Güney Bölünmesi?
14. Hafta Eşitsizlik: Kaçınılmaz mı?
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDavid Held & Ayşe Kaya (eds.), Global Inequality: patterns and explanations. (Cambridge, UK and Malden, MA: Polity Pres, 2007).
David Held & A. McGrew (eds.) The Global Transformations Reader, (Cambridge: Polity Press, 2000), 230-238.
Beitz, Charles R., "Does Global Inequality Matter?" Metaphilosophy, 32(1-2) (Jan. 2001).
Jan Nederveen Pieterse, "Global Inequality: Bringing politics back in" Third World Quarterly, 23 (6), (2002).
J.T. Olson, "Perceptions of Global Inequality: a Call for Research," Social Justice Research, 10 (19), 1997.
Branco Milanovic, Worlds Apart: measuring International and Global Inequality (Princeton: Princeton University Press, 2005).
J.T. Roberts & B.C. Parks, A Climate of Injustice:Global Inequality, North-South Politics, and Climate Policy (MIT: 2007)
M. A. Seligson and J.T. Passe-Smith (eds.), Development and Underdevelopment:The Political Economy of Global Inequality, (Lynne Rienner Publishers, 2008).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev250
Devam110
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav155
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14798
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13535
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler260120
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X      
P2    X   X   X
P3       
P4       
P5  X   X     X
P6       
P7    X   X   X
P8  X   X   X   X