Anasayfa  »  Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü »  Uluslararası İlişkiler Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
BÖLGE ÇALIŞMALARI SİBU561 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor İsmail Aydıngün
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Orta Asya toplumları ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olur.
2) Serbest pazar ekonomisine geçişin neden olduğu sosyal, kültürel ve siyasal değişiklikleri anlar.
3) Bölgedeki sosyo-politik çatışmaları tartışır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBölge çalışmaları dersi, tarihsel bir perspektifle, belli başlı bölgesel güçlerin dünya politikasındaki yerlerini ve politikalarını inceler. Bu dersin amacı, öğrencilere dünya politikasındaki temel bölgesel dinamikleri sunmak ve dünya sistemi içerisindeki yerlerini anlatmaktır. Ayrıca, öğrencilerin güncel bölgesel sorunları analiz edebilmelerini sağlamakta Ayrıca, öğrencilere metodolojik ve kavramsal araçları nasıl kullanacaklarını öğretmek dersin kapsamı içerisindedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Erken Orta Asya Tarihi ve Rus İşgali
2. Hafta Bolşevik Devrimi ve Orta Asya
3. Hafta Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nde Etnik Yapı I
4. Hafta Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nde Etnik Yapı II
5. Hafta Sovyet Sonrası Orta Asya'da Etnik Yapı I
6. Hafta Sovyet Sonrası Orta Asya'da Etnik Yapı II
7. Hafta Göç ve Sürgün
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Sovyetler Birliği'nde İslam
10. Hafta Sovyet Sonrası Orta Asya'da İslam
11. Hafta Orta Asya'da Kırsal Topluluklar I
12. Hafta Orta Asya'da Kırsal Topluluklar II
13. Hafta Orta Asya'da Aile ve Toplumsal Cinsiyet
14. Hafta Orta Asya'da Eğitim
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAcar, Feride and Güneş-Ayata, Ayşe (eds.) (2000). Gender and Identity Construction: Women of Central Asia, the Caucasus and Turkey. Brill: Leiden, Boston & Köln.
Balcı, Bayram (2003). "Fethullah Gülen's Missionary Schools in Central Asia and their Role in the Spreading of Turkism and Islam", Religion, State and Society, Vol. 31, No. 2.
D'Encausse, H. C. (1992). Sovyetler'de Müslümanlar, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
Demir, Cennet E., Balcı, Ayşe and Akkök, Füsun (2000). "The Role of Turkish Schools in the Educational System and Social Transformation of Central Asian Countries: The Case of Turkmenistan and Kyrgyzstan" Central Asian Survey, 19 (1).
Haghayeghi, M. (1995). Islam and Politics in Central Asia, St. Martin's Press: New York.
Hirsch, Francine (1997). "The Soviet Union as Work-in-Progress: Ethnographers and the Category Nationality in the 1926, 1937, and 1939 Censuses", Slavic Review, Vol: 56 (2).
Kreindler, Isabelle (1986). "The Soviet Deported Nationalities: A Summary and Update," Soviet Studies, Vol.: 38 (3).
Megoran, Nick (1999). "Theorizing Gender, Ethnicity and the Nation-State in Central Asia", Central Asian Survey, Vol. 18 (1).
Pipes, Richard (1997). The Formation of the Soviet Union, Cambridge: Harvard University Press (Chapter 4: Soviet Conquest of the Muslim Borderlands)
Poliakov, Sergei P. (1992). Everyday Islam: Religion and Tradition in Rural Central Asia, New York & London: M.E. Sharpe.
Roy, Olivier (2000). Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi (Çev. Mehmet Moralı), İstanbul: Metis Yayınları.
Slezkine, Yuri (1994). "The USSR as a Communal Apartment, or How a Socialist State Promoted Ethnic Particularism", Slavic Review, Vol. 53 (2).
Tishkov, Valery (1997). Ethnicity, Nationalism and Conflict in and After the Soviet Union: The Mind Aflame, London: Sage Publications.

Türkçe Ek Kaynaklar
Carr, E. H. (2007) 1917 Öncesi ve Sonrası, İstanbul: Birikim Yayınları.
Findley, C. V. (2006) Dünya Tarihinde Türkler, İstanbul: Kitap Yayınevi.
Gumilev, L. N. (2005) Avrasya'dan, İstanbul: Selenge Yayınları.
Gumilev, L. N. (2003) Halkların Şekillenişi, Yükseliş ve Düşüşleri, İstanbul: Selenge Yayınları.
Gumilev, L. N. (2003) Eski Türkler, İstanbul: Selenge Yayınları.
Klyashtorny, S. G. ve T. İ. Sultanov (2003) Kazakistan: Türkün Üç Bin Yılı, İstanbul: Selenge Yayınları.
Papşu, M. (ed.) (2004) Vatanından Uzaklara Çerkesler, İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi.
Roux, J. P. (2007) Türklerin Tarihi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Roux, J. P. (2006) Orta Asya: Tarih ve Uygarlık, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Roy, O. (2000) Yeni Orta Asya ya da Ulusların İmal Edilişi, İstanbul: Metis Yayınları.
Tuğul, S. (2003) SSCB'de Sürgün Edilen Halklar, İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi.
Yalçınkaya, A. (2006) Kafkasya'da Siyasi Gelişmeler, Ankara: Lalezar Kitabevi.
Yalçınkaya, A. (2006) Türkistan, Ankara: Lalezar Kitabevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sunum,Eğitim-Uygulama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev520
Mini-Sınav730
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık71070
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık19090
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık14545
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler51050
Toplam İş Yükü303
Toplam İş Yükü / 3010,1
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X    
P2  X    
P3     
P4    X  
P5     
P6     
P7      X
P8      X