Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Aktörlerin dış politika kararlarının nasıl incelenmesi gerektiği konusunda fikir sahibi olur. 2) Aktörlerin dış politikayla ilgili kararlarının hangi faktörlerden etkilendiği konusunda yorum yapar. 3) Karar alma modelleriyle ilgili bilgi sahibi olur. 4) Karar alma mekanizmalarının nasıl işlediğini açıklar. 5) Dış politikada belirlenen amaçlara ulaşmak için hangi yöntemlerin ve araçların kullanıldığını açıklar. 6) Rasyonel aktör modelinin diğer modellerden farkını belirtir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Devletler başta olmak üzere aktörlerin dış politika kararları nasıl incelenmelidir? Hangi faktörler bu kararları etkilemektedir? Karar alma mekanizmaları nasıl işlemektedir? Başlıca dış politika kararları neler olabilir? Dış politikada belirlenen amaçlara ulaşmak için hangi yöntemler ve araçlar kullanılmaktadır? Ulusal çıkar, strateji, kültür ve kimlik gibi kavramların dış politikadaki rolü nedir? Bu derste bu soruların cevapları bulunmaya çalışılacak ve belirtilen sorulara farklı yaklaşımlar incelenecektir. Bu dersin sonunda öğrencilerin dış politika konularını kuramsal olarak inceleyebilmeleri ve alternatif kuramlar hakkında bilgi sahibi olmaları beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dış politika analizi nedir, uluslararası ortamda yer alan aktörler kimlerdir?
2. Hafta
Dış politika analizinde kullanılan analiz seviyesi yaklaşımları
3. Hafta
Dış Politika Analizi Çalışmaları
4. Hafta
Dış politika analizinde kullanılan yöntemler
5. Hafta
Karar verme süreci dış politikayı etkileyen faktörler
6. Hafta
Devletlerin dış politika amaçları
7. Hafta
Devletlerin dış politika stratejileri
8. Hafta
Ara-Sınav
9. Hafta
Devletlerin dış politikada kullandıkları araçlar
10. Hafta
Grup içi karar alma süreçleri ve çevresel faktörler
11. Hafta
Kamuoyu ve dış politika üretim süreci üzerine etkisi
12. Hafta
Dış politika üretim sürecinde liderlerin etkisi
13. Hafta
Dış politika analizinde ?Rasyonel Model? incelemesi
14. Hafta
Öğrenci Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Alex Mintz & Karl DeRouen (2010) Understanding Foreign Policy Decision Making, Cambridge: Cambridge University Press.
Marijke Breuning (2007) Foreign Policy Analysis: A Comperative Introduction,London: Palgrave Macmillan
David Singer (1961) The Level-of-Analysis Problem in International Relations, World Politics, Vol. 14, No. 1, The International System: Theoretical Essays (Oct.), pp. 77-92.
Steve Smith (1987) Foreign Policy Analysis and International Relations, Journal of International Studies, Vol.16, No.2, pp. 345-348.
Valerie M. Hudson and Christopher S. Vore (1995) Foreign Policy Analysis Yesterday, Today, and Tomorrow, Mershon International Studies Review, Vol. 39, No. 2 (Oct.), pp. 209-238.
Steven B. Redd (2002) The Influence of Advisers on Foreign Policy Decision Making: An Experimental Study, The Journal of Conflict Resolution, Vol. 46, No. 3 (Jun.), pp. 335-364.
Graham Allison and Philip Zelikow (1999) Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis, 2nd ed. New York: Addison Wesley Longman.
Rose McDermott (2004) Political Psychology in International Relations. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Richard C. Snyder, H. W. Bruck, Burton Sapin, and Valerie Hudson (2002). Foreign Policy Decision Making. New York: Palgrave.
Janis Irving (1982) Groupthink: Psychological Studies of Policy Decisions and Fiascoes, 2nd ed. New York: Houghton Mifflin.
Robert Jervis, (1976) Perception and Misperception in International Politics. Princeton, NJ: Princeton University Press.
James N. Rosenau (1980) "The Premises and Promises of Decision-Making Analysis," in James Rosenau, The Scientific Study of Foreign Policy. New York: Frances Pinter and Nichols Publishing. Chapter 12.
Margaret G. Hermann (2001) "How Decision Units Shape Foreign Policy: A Theoretical Framework," International Studies Review 2, no. 2 (Summer), pp. 47-81.
Faruk Sönmezoğlu (2014) Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi. İstanbul: Der Yayınları.
Haluk Karadağ (2016) Uluslararası İlişkilerde Yeni Bir Boyut: Kamu Diplomasisi. Ankara: Nobel Yayıncılık, ss. 117-143.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
25
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
7
98
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
50
50
Toplam İş Yükü
294
Toplam İş Yükü / 30
9,8
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ