Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Örgüt çalışmalarının tarihsel gelişimini bilirler. 2) Örgütsel ve yönetsel olguları anlamada ve açıklamada yararlanabilecekleri kuramsal yaklaşımları öğrenirler. 3) Örgüt çalışmalarının felsefik ve sosyolojik temellerini irdeleyebilirler. 4) Örgüt çalışmaları alanındaki kuramların temel tartışma alanları hakkında bilgi sahibi olurlar. 5) Kuramların epistemolojik ve metodolojik temellerini kavrarlar. 6) İlgili literatürlerin dönemsel koşullara bağlı olarak izlediği seyir hakkında eleştirel tartışmalar sunacak kadar derinlemesine bilgi sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
İŞLE674 ÖRGÜTLER VE YÖNETİM: TÜRKİYE ÖRNEĞİ
DERS TANIMI
Ders, örgütsel ve yönetsel olguları anlamak ve açıklamak üzere geliştirilmiş kuramları ve bu kuramları gelişim sürecinde etkili olan toplumsal, ekonomik ve siyasal koşulları irdelemeyi amaçlamaktadır. Ders, örgüt kuramlarının felsefik ve sosyolojik temellerinin irdelenmesinden sonra, ussal, insan ilişkileri, karar verme, koşul bağımlılık, eylem, politik, ekonomik, eleştirel, kurumsallaşma ve ulusal bağımlılık yaklaşım ve kuramlarının tartışılmasını içermektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Örgütler Üzerine Yapılan Çalışmaların Doğası
2. Hafta
Örgüt Çalışmalarının Tarihsel Gelişimi
3. Hafta
Klasikler: Bürokrasi, Bilimsel Yönetim, Yönetim Süreçleri
4. Hafta
İnsan İlişkileri Perspektifi
5. Hafta
Karar Verme (Carnegie) Yaklaşımı
6. Hafta
Yapısal Koşulbağımlılık Yaklaşımı
7. Hafta
Konfigürasyonel Yaklaşım
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Eylem Bakış Açısı
10. Hafta
Örgüt içi ve Örgütler Arası Güç İlişkileri (Politik Yaklaşımlar)
11. Hafta
(Yeni) Marksist/Eleştirel ve Postmodern Yaklaşımlar
12. Hafta
Ekonomik Yaklaşımlar (İşlem Maliyeti ve Asil-Vekil Yaklaşımları)
13. Hafta
Örgütsel Ekoloji
14. Hafta
Kurumsallaşma Kuramı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Burrell, G. ve G. Morgan. 1979. Sociological paradigms and organizational analysis. London: Heinemann, Ch, 1, 2, 3. Astley, W. G., ve Van de Ven, A. H. 1983. Central Perspectives and debates in organization theory. Administrative Science Quarterly, 28: 245-273. Baum, Joel A. C., ve Rowley Tim J. 2002. Companion to organizations: An introduction. Joel A. C. Baum (Der) The Blackwell Companion to Organizations. Oxford: Blackwell, 1-34. Sargut, A. Selami, ve Özen, Şükrü. 2007. Örgüt kuramlarına genel bir bakış: Karşılaştırmalı bir çözümleme. A. S. Sargut ve Ş. Özen (Der.). Örgüt Kuramları. Ankara: İmge, 11-34. Üsdiken, B., ve Leblebici, H. 2002. Organization theory. N. Anderson ve diğ. (eds) Handbook of industrial, work and organizational psyschology, Newbury Park: Sage, 377-397. Starbuck, William H. 2003. The origins of organization theory. Haridimos Tsoukas ve Christian Knudsen (Der) The Oxford Handbook of Organization Theory: Meta-Theoretical Perspectives. Oxford: Oxford University Pres, 143-182. March, James G. 2007. The study of organizations and organizing since 1945. Organization Studies, 28 (1): 9-19. Barley, S.R., ve Kunda, G. 1992. Design and devotion: Surges in rational and normative ideologies of control in managerial discourse. Administrative Science Quarterly, 37: 363-399. Handel, M. J. (Ed) 2003. The sociology of organizations. Thousand Oaks: Sage, 5-37, 77-96, 108-122. Perrow, C. 1986. Complex organizations: A critical essay. 3rd ed., New York Random House, 1-177. Thompson, J. D. 1956. On building an administrative science. Administrative Science Quarterly, 1: 102-111. Sargut, A. Selami, 2007. Yapısal koşul bağımlılık kuramının örgütsel çevre kuramları bağlamındaki yeri. A. S. Sargut ve Ş. Özen (Der) Örgüt Kuramları . Ankara: İmge, 35-75. McGraht, R. G. 2006. Beyond contingency: From structure to structuring in the design of the contemporary organization. S. Clegg, C. Hardy, T. B. Lawrence, ve W Nord (eds) The Sage Handbook of Organization Studies, Second Edition. London: Sage, 577-597. Meyer, A. D., Tsui, A. S., ve Hinings, C. R. 1993. Configurational approaches to organizational analysis. Academy of Management Journal. 36: 1175-1195. Amburgey, T. L.,ve Dacin, M. T. 1994. As the left foot follows the right? The dynamics of strategic and structural change. Academy of Management Journal. 37 (6) 1427-1452. Child, J. 1997. Strategic choice in the analysis of action, structure, organizations and environment: Retrospect and prospect. Organization Studies. 18 (1): 43-76. Silverman, D. 1971. The theory of organizations: a sociological view. London: Heinemann. (1-43, 126-146, 215-232). Weick, K. 1979. The social psychology of organizing. Reading, MA: Addison Wesley. (1-43) Barley, S. 1986. Technology as an occasion for structuring. Administrative Science Quarterly. 31: 78-108. Child, J. 1997. Strategic choice in the analysis of action, structure, organizations and environment: Retrospect and prospect. Organization Studies. 18 (1): 43-76. Silverman, D. 1971. The theory of organizations: a sociological view. London: Heinemann. (1-43, 126-146, 215-232). Weick, K. 1979. The social psychology of organizing. Reading, MA: Addison Wesley. (1-43) Barley, S. 1986. Technology as an occasion for structuring. Administrative Science Quarterly. 31: 78-108. Pfeffer, J., ve Salancik, S. R. 1978. The external control of organizations. Harper ve Row, Ch. 1-3.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
14
15
Proje
1
25
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
70
70
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
3
25
75
Laboratuvar
1
40
40
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
14
5
70
Toplam İş Yükü
301
Toplam İş Yükü / 30
10,03
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ