Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Yönetim Organizasyon Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MİKRO ÖRGÜT KURAMI TARTIŞMA ALANLARI I İŞLE660 İkinci Yarıyıl (Bahar) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Ali Selami Sargut
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Bireyin içinde bulunduğu ilişkiler ağını ve ağdüzeneğini öğrenirler.
2) Sosyal bilimlere ilişkin epistemolojik haritayı kavrarlar.
3) Örgüt kuramlarının epistemolojik ve ontolojik duruşlarını öğrenirler.
4) Yönetim ve organizasyon biliminin mikro alanlarında makale yazma becerisi kazanırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIMikro Örgüt Kuramları bireyi ve bireyin örgüt içindeki konumunu, içinde bulunduğu ilişkiler ağını ve ağdüzeneğini irdeler. Bunu yaparken psikoloji, sosyal psikoloji, antropoloji, etnografi, sosyoloji ve felsefeden de yardım alır. Temelde sözü edilen alanların kuramsal açıdan çok önemli katkıları vardır. İşletme Yönetimi dediğimiz alana giren açıklamaların önemli bölümü bu alanlardan aktarılan kuramsal zenginlik sayesinde gerçekleştirilir. Birey söz konusu olunca, alana ilişkin bilgi birikimiyle birlikte kişi benliğinin bu kuramlar karşısındaki tanımını da yenilemek zorunda kalacaktır. Bu durum derse katılan her kişinin başetmesi gereken bir olgudur. Kuşkusuz sorun bununla da bitmez. Kişinin ben?in dışına çıkıp nesnel bir biçimde diğer ben?leri ve ilişkilerini de sağlıklı bir biçimde değerlendirmesi gerekir. Ders bir yandan katılımcıların kuramsal açıdan birikimlerini arttırırken, öte yandan da yaşamın tüm alanlarındaki rol ve ilişkilerini gözden geçirmeleri zorunluluğunu da getirebilir. Yukarıda sözü edilen düzeye ulaşabilmek için, sosyal bilimler ve mikro-makro örgüt kuramlarıyla ilgili epistemolojik bilgimizi geliştirmemiz gerekmektedir. Özellikle sosyal bilimlere ilişkin epistemolojik haritayı iyi anlarsak, alana ilişkin kuramların nerede durduklarını, birbirleriyle olan ilişkilerini ve nasıl sınıflandırılacaklarını daha iyi anlarız. Bu nedenle sosyal bilimlerin ve örgüt kuramlarının epistemolojik boyutlarının tartışılması dersin başlangıcında önemli bir yer tutmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş: Birey Nasıl Bir Alana Gömülü?
2. Hafta Epistemoloji ve Örgütler
3. Hafta Soyutlama: Kurama Giden Yol
4. Hafta Birey ve Çevresi
5. Hafta Simgesel Etkileşim: Yapısalcılığa Doğru
6. Hafta Birey ve Benlik Algısı
7. Hafta İzlenim Yönetimi,Özgözlemcilik
8. Hafta Biliş ve Öğrenme
9. Hafta Kimlik Kuramı,Sosyal Kimlik Kuramı
10. Hafta Toplumsal Ağdüzeneği,Toplumsal Değiş Tokuş Kuramı
11. Hafta Grupta İşbirliği ve Güven
12. Hafta Liderlik,Güç ve Etki
13. Hafta Yaratıcılık ve Yenilik
14. Hafta Kültür Çalışmaları,Örgüt Kültürü,Kuram Kurmak
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARMartin, J. L. 2003. What is Field Theory? American Journal of Sociology, 109:1-49.
Fligstein, N. 2001. Social skill and the theory of fields. Sociological Theory, 19(2):105-125.
Moldoveanu, M. C. ve Baum, J. A. C. 2002. Contemporary Debates in Organizational Epistemology. J. A. C. Baum (Der.), The Blackwell Companion to Organizations: 733-751. Oxford: Blackwell.
Zijderveld, Anton C. 1974. The Abstract Society. Middlesex: Penguin Books. s. 48-83.
Hampton, J. A. 2003. Abstraction and Context in Concept Representation. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 358:1251-1259.
Barsalou, L. W. 2003. Abstraction in Perceptual Symbol Systems. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 358:1177-1187.
Levins, R. 2006. Strategies of abstraction. Biology and Philosophy, 21:741-755.
Schwartzman, L. H. 2006. Abstraction, idealization, and oppression.Metaphilosophy, 37(5):565-588.
Rapoport, Anatol. 1974. Conflict in Man Made Environment. Middlesex: Penguin Books. s. 33-63.
Weick, Karl. 2001. Making Sense of the Organization. Oxford: Blackwell. s. 179-223.
Fine, G. A. 1993. The sad demise, mysterious disappearance, and glorious triumph of symbolic interactionism. Annual Review of Sociology, 19:61-87.
Stryker, S. 2008. From Mead to a structural symbolic interactionism and beyond. Annual Review of Sociology, 34:15-31.
Hanzel, I. 2011. Beyond Blumer and Symbolic Interactionism: The Qualitative ? Quantitative Issues in Social Theory and Methodology. Philosophy of the Social Sciences, 41(3):303-326.
Shrauger, J. S. ve Schoeneman, T. J. 1999. Symbolic Interactionist View of Self- Concept: Through the Looking Glass Darkly. Roy F. Baumeister (der.), The Self in Social Psychology: 25-42. Philadelphia: Psychology Press.
Simon, Bernd. 1999. A Place in the World: Self and Social Categorization. T. R. Tyler, R. M. Kramer ve O. P. John (der.), The Psychology of the Social Self: 47-69. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Callero, P. L. 2003. The Sociology of the Self. Annual Review of Sociology, 29:115-133.
Goffman, Erving. 1978. The Presentation of Self in Everyday Life. Middlesex: Penguin Books. s. 203-230.
Bolino, M. C. ve Turnley, W. H. 2003. More Than One Way to Make an Impression: Exploring Profiles of Impression Management. Journal of Management, 29 (2) 141-160.
Manning, P. K. 2008. Goffman on Organizations. Organization Studies, 29(5):677- 699.
Leone, Christofer. 2006. Self-monitoring: Individual differences in orientations to the social world. Journal of Personality, 74:633-658.
Ickes, W., Holloway, R., Stinson, L. L. ve Hoodenpyle, T. G. 2006. Self-monitoring in social interaction: The centrality of self-affect. . Journal of Personality, 74:659- 684.
Day, D. V. ve Schleicher, D. J. 2006. Self-monitoring at work: A motive-based perspective. Journal of Personality, 74:685-714.
Argyris, Chris ve Schön, Donald A. 1974. Theory in Practice. San Francisco: Jossey- Bass. s. 3-34.
Ocasio, William. 2001. How Do Organizations Think? Theresa K. Lant ve Zur Shapira (der.), Organizational Cognition: Computation and Interpretation:39-60. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Stryker, S. ve Burke, P. J. 2000. The past, present, and future of an identity theory. Social Psychology Quarterly, 634):284-297.
Stryker, S. 2007. Identity theory and personality theory: Mutual relevance. Journal of Personality, 75(6):1083-1102.





ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Makale Sunuşu150
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık31545
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler
Makale İnceleme540200
Toplam İş Yükü290
Toplam İş Yükü / 309,66
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1      X   X
P2      X   X
P3      X   X
P4    X   X   X
P5    X   X  
P6    X   X   X
P7    X   X  
P8  X   X   X  
P9    X    
P10  X   X   X  
P11       
P12       
P13    X    
P14    X   X   X