Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Yönetim Organizasyon Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
NİCELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İŞLE607 - 3 + 0 15

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS15
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Nicel araştırma yöntemlerinin temellerini bilirler.
2) İstatistiğin temel ve ileri konularını bilirler.
3) Nicel değişkenlerle modeller kurmayı bilirler
4) Parametrik ve Nonparametrik nicel yöntemleri bilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERİŞLE660 MİKRO ÖRGÜT KURAMI TARTIŞMA ALANLARI I İŞLE661 MAKRO ÖRGÜT KURAMLARI TARTIŞMA ALANLARI
DERS TANIMIİnsanlar, sürekli olarak kendilerini ve çevrelerini aydınlatma, tanıma, olay ve oluşumları açıklama ve karşılaştıkları problemlere güvenilir çözümler bulabilme çabası içerisindedirler. Problemlerin çözümlerinin bulunabilmesi için genellenebilirliği yüksek bilgilerin kullanılması gerekmektedir. İnsanların yalnızca bilimsel bakış açısını benimseyerek ve bilimsel yöntemleri kullanarak yaklaşık olarak doğru bilgiler üretebilirler. Çünkü bilimsel yöntemler açık seçiktir, yansızdır, eleştirici ve düzelticidir, deneycidir, seçicidir ve akla uygundur. Nicel araştırmalar tarama, korelasyonel, nedensel karşılaştırma, deneysel ve tek desenli örüntüler gibi yöntemleri kapsamaktadır. Nicel araştırmalarda çalışmanın temel araştırma sorusuna bağlı olarak oldukça çeşitli veri analiz yöntemleri kullanılabilir. Ancak bütün yöntemler kabul edilen seviyede geçerlilik ve güvenilirlik değerlerine sahip olmalıdır. Ders kapsamında öğrenciler istatistiksel olarak uygunluğu kanıtlanmış geçerlilik ve güveniliklik analizlerini öğreneceklerdir. Araştırma sorusu ile araştırma tasarımı arasındaki uyum, bilimsel çalışmaların değerini belirleyen temel unsurlardan birisidir. Bu kapsamda araştırmacıların nicel araştırma desenlerini bilmeleri gerekmektedir. Nicel araştırma desenleri: "tarama araştırmaları", korelasyon araştırmaları, nedensel karşılaştırmalı araştırmalar, deneysel araştırmalar, tek deneli araştırmalar ve meta analizler olarak sıralanabilir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler sıralanan araştırma desenlerini ve bu araştırma desenlerinin alt türlerine ilişkin bilgileri öğrenebileceklerdir. Nicel yöntemlerle gerçekleştirilen bir çalışmanın aslında çok aşamalı bir süreç olduğu söylenebilir. Vurgulanan aşamalar: "problemin tanımlanması, "araştırma modelinin kurulması","araştırma evreninin belirlenmesi", "evren içerisinden örneklem alınması", "verilerin toplanması", "verilerin işlenmesi", "verilerden bulguların üretilmesi" ve "araştırmanın raporlaştırılması" biçiminde sıralanabilir. Araştırmacının bilimsel bir sav üretebilmesi için bütün aşamaları titizlikle yürütmesi gerekmektedir. Örneğin araştırmacı, geliştirmiş olduğu araştırma sorusuna uygun bir nicel ölçüm yöntemine sahip değilse, gerekli ölçüm araçlarını kendisi geliştirebilmelidir. Araştırmacı bütün aşamalarda olduğu gibi bu aşama sırasında da belirli bilimsel ilkelere uymakla yükümlüdür. Ders kapsamında öğrenciler yansız ve değerli nicel bir çalışmasının nasıl yapılması gerektiğini öğreneceklerdir. Bununla birlikte öğrencilere nicel veri analiz yazılımları kullanma becerisi kazandırılacaktır. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler ise alanındaki saygın dergilerde yayınlabilecek çalışmalar üretebileceklerdir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Bilimsel Araştırmalarda Uyulması Gereken Etik İlkeler?
2. Hafta Nicel Araştırmalara Özgü Etik Kurallar
3. Hafta SPSS'e Giriş
4. Hafta Betimleyici İstatistikler, Frekans Dağılımları, Çapraz Tablolar
5. Hafta Hipotez Testleri I
6. Hafta Hipotez Testleri II
7. Hafta Kovaryans ve Korelasyon
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Regresyon Analizleri
10. Hafta Regresyon Analizleri
11. Hafta Ölçek Geliştirme
12. Hafta Keşfedici Faktör Analizi
13. Hafta Doğrulayıcı Faktör Analizi
14. Hafta Diğer Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARTabachnick, B. G, & Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (Fourth edition). Boston: Ally and Bacon
Altunışık, R. Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayınevi.
Büyüköztürk, Ş. (2007). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Proje130
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık455220
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık440160
Laboratuvar13030
Final Sınavı133
Ödevler
Toplam İş Yükü457
Toplam İş Yükü / 3015,23
Dersin AKTS Kredisi15
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2    X   X   X
P3  X     X   X
P4  X   X   X   X
P5  X       X
P6  X     X   X
P7    X   X   X
P8      X   X
P9      X   X
P10  X   X   X   X
P11  X   X   X   X
P12  X     X   X
P13    X    
P14  X   X