Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bir araştırmada araştırma konusunun nasıl ortaya konulacağını ve nasıl soru sorulacağını bilir. 2) Eleştirel düşünme uygulamalarıyla birlikte, araştırma sorusunu ortaya koyabilir ve nitel/nicel yöntemleri kullanarak sonuca ulaşabilir. 3) Teori, hipotez, teori oluşturma, araştırmanın adımları gibi araştırma yönteminin temel kavramlarını bilir. 4) Sınıfta öğrendiği pratik yöntemleri diğer araştırmalarda da uygulayabilir. 5) Veri analizi ve raporlama tekniklerini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorusu bulma, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, işletimselleştirme, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme / yorumlama ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilimsel Araştırmalarda Uyulması Gereken Etik İlkeler
2. Hafta
Sosyal Bilimlere Özgü Etik Kurallar
3. Hafta
Araştırma Değişkenlerinin Belirlenmesi/Araştırma Hipotezlerinin Belirlenmesi/Araştırmalarda Model Oluşturulması
4. Hafta
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçeklendirme
5. Hafta
Ölçümlerde Hata Kaynakları ve Ölçüm Hataları/Verilerin Ölçümünde Geçerlilik ve Güvenirlilik
6. Hafta
Araştırma Anakitlesinin ve Örnekleminin Belirlenmesi/Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi ve Örneklem Hatası
7. Hafta
Veri ve Veri Kaynakları/Birincil Veri Toplama Yöntemleri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Verilerin Yönetimi ve SPSS Programında Veri Düzenleme Menüleri/ Tanımsal İstatistik Analizleri
10. Hafta
İstatistiksel Veri Analizleri
11. Hafta
Betimsel İstatistik Analizleri
12. Hafta
Frekans Analizleri
13. Hafta
Genel Değerlendirme ve Projelerin Ön Sunumu
14. Hafta
Final Sınavı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Neuman, L. (2006) Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches, 6. Baskı, Allyn & Bacom. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Prof. Dr. Hamdi İslamoğlu, Doç. Dr. Ümit Almaçık, 2013-Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul Gürbüz, S. & Şahin, F. (2014) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, İstanbul. İşletme İstatistiği, Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş. İstanbul, 2007, Prof. Dr. Hülya Tütek & Prof. Dr. Şevkinaz Gümüşoğlu.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
3
40
120
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
50
50
Ödevler
3
30
90
Proje
1
60
60
Toplam İş Yükü
455
Toplam İş Yükü / 30
15,16
Dersin AKTS Kredisi
15
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ